Bulcsú 7, Csanád 6 évesen kezdte

2019.01.22. 11:30

A bagodi Szabó család három versenyzőt is adott a hazai ralikrossz-bajnokságnak

Beindítja a motort, s a kipufogóból extra mély hörgés tör elő. Nem véletlenül, hiszen ralikrossz-­autó mellett álldogálunk a bagodi udvarban. A volánnál egy hetedikes srác ül.

Magyar Hajnalka

Bulcsú evvel a Suzuki Swifttel kezdi az új szezont. Mellette szülei, illetve öccse, Csanád Fotók: Pezzetta/Zalai Hírlap

Ő Szabó Bulcsú, aki a Magyar Országos Rallycross Bajnokság Junior kategóriájában országos első helyet vívott ki magának az elmúlt szezonban. Az evvel járó serleget nemrégiben vehette át Zalakaroson, a sportág éves díjkiosztó ünnepségén. Vele tartott egész családja, s nem csak rokoni minőségben, hiszen édesapja, Szabó Szilárd, és öccse, Csanád egyaránt eredményes versenyző.

Az autóversenyzés bűvöletében

Vajon miként történt, hogy egy egész famíliát beszippantott az autóversenyzés ezen speciális ága? E kérdésnek szegődtünk nyomába.

– 2013-ban kezdődött minden, amikor megismerkedtünk Lakatos Dezsővel és a roncs­derbivel. Megnéztünk egy versenyt a kustánszegi pályán, s az akkor 7 éves Bulcsút annyira megragadta az élmény, hogy hamarosan már versenyen indult a Kustánszeg SE színeiben, egy Trabanttal. Még ugyanabban az évben követte példáját hatéves öccse… – kezd történetükbe a családfő, aki „alföldi gyerek”, s férjként került Bagodba, az idevalósi Szabó Lilla oldalán.

Bulcsú evvel a Suzuki Swifttel kezdi az új szezont. Mellette szülei, illetve öccse, Csanád Fotók: Pezzetta/Zalai Hírlap

A szombathelyi tanárképző főiskolán szerettek egymásba, mindketten pedagógusnak készültek. Lilla meg is maradt a katedránál, máig a bagodi iskola tanítója, a férj azonban egy kisebb cég élén igyekszik megteremteni a családi szenvedély anyagi hátterét. Ő két évig az Astra Kupában versenyzett, második, majd harmadik helyezést elérve, idén pedig a Mazda MX-5 kategóriában indult, s ugyancsak felkerült a dobogóra. Saját eredményeinél azonban sokkal büszkébb a fiúk által elértekre, s örömmel látja, hogy immár túlszárnyalják.

Gyerek a volánnál? A lai­kusnak első hallásra égnek áll a haja, de ahogy hallgatjuk őket, lassan finomodik a kép, Bulcsú és Csanád korán jelezte vonzalmát, már óvodás korukban merő berregés volt az élet a családi házban.

– A feleségem hobbija akkoriban az énekkar volt, s amíg ő evvel foglalatoskodott, minden héten én vigyáztam a gyerekekre, akik mellé mindig csapódott még néhány barát – meséli Szabó Szilárd. – Mit tehet egy bébiszitter apuka? Beültettem a gyerekeket a terepjáróba, s irány a természet. Mentünk hegyen-völgyön, úttalan utakon, ők pedig nagyon jól szórakoztak. Bolondultak az autózásért, olyannyira, hogy vezetni is szerettek volna.

– Hivatalosan erre a roncsderbi keretei között nyílt mód – kapcsolódik az édesanya. – Kezdetben még olyan kicsik voltak, hogy az autókat át kellett alakítani, hogy elérjék a műszereket. A speciális ülésmagasítók mellett a pedálokat szintén meg kellett toldani, a konyhaszekrény lábaiból készültek a pedálhosszabbítók.

Csanád és Bulcsú a nekik járó serleggel a zalakarosi díjátadón
Versenypillanat. Csanád két keréken is uralja az autót

Út a ralikrossz versenyág felé

Két év roncsderbizés után, látva a jó eredményeket, magasabb szintre léptek. A Trabantból BMW-be ültek át, s a dömsödi autókrosszpályán versenyeztek. A dömsödi éra a versenysorozat megszűnte miatt véget ért, de lehetőséget nyújtott a Répási Róbert, a Zalaegerszegi Autósport Egyesület elnöke által útjára indított Racing Star tehetségkutató versenysorozat. Az ezt követő továbblépésben ismét Lakatos Dezső volt segítségükre, a rallikrossz versenyág felé orientálva őket, ami már aszfaltos és murvás pályákat jelentett. A fiatalok 18 éves korig a junior kupában versenyezhetnek, 1.3-as Suzuki autókkal. Ide kerültek be ők is, a Proex Motorsport színeiben.

– Az első évben meg kellett szokni, hogy a kocsik közel mennek egymáshoz, továbbá, hogy nagyobb a tempó, hiszen ezeken a pályákon 130–135 km/órás sebesség is elérhető – avat be az apa. – Volt néhány autótörésünk, de a fiúk egyre jobb eredményeket produkáltak. Olyannyira, hogy Bulcsú idén megszerezte az országos bajnoki címet, Csanád pedig 4. lett az összesítésben.

Fiatalon a volánnál

Az emberben óhatatlanul felmerül a kérdés, nem féltik-e a szülők a fiaikat. Válaszul az édesanya, Lilla apróra elmagyarázza, milyen speciális biztonsági berendezések óvják a gyerekeket. Az udvaron már ott áll Bulcsú új autója, egy Suzuki Swift, amivel a következő szezont kezdi.

– Az utasteret az előírásoknak megfelelő bukócső védi, s a hatpontos biztonsági ülésben olyan stabil a vezető helyzete, hogy egy esetleges ütközés, karambol esetén sem tud elemelkedni a test – mutatja Lilla. – Az öltözékük is speciális, nem csak az aláöltözet, a maszk és az overall tűzálló, de még a zoknijuk is. Természetesen sisakot viselnek, egy olyan kiegészítővel, ami a nyakat védi a rándulástól. A kezdetekkor persze én is meg voltam rémülve, de miután láttam, hogy a ripityára tört autókból is sértetlenül szállnak ki a gyerekek, felhagytam az aggodalmaskodással. Ma már inkább csak azon izgulok, hogy jól sikerüljön a versenyük. Baráti a kapcsolatunk a többi versenyző szüleivel, együtt szurkolunk, főzünk, szórakozunk, mint egy nagy család. Jómagam is szeretek vezetni, régebben motoroztam, mindenféle jármű vonz. A versenyzést azonban kihagyom, az már tényleg sok lenne egy családban. Rengeteg szervezéssel, készülődéssel, asszisztenciával jár egy-egy háromnapos verseny, amiből 7–8 is van egy esztendőben. Én inkább ebből veszem ki a részemet.

Az autóversenyzés, amellett, hogy fejleszti a koncentrációt, az önfegyelmet, a ref­lexeket, az állóképességet, a tanulásban is rendkívül motiváló. A fiúk tudják, a suliban is tartani kell a szintet, mindketten kitűnő tanulók a bagodi Fekete István Általános Iskolában. Csanád kedvenc tantárgya a matek, Bulcsúé a fizika, őt egyre jobban érdekli az autó­szerelés is.

– Ha kell, kicserélem az ablakokat, vagy a kuplungot, előkészítem az autót festésre – sorolja teendőit a fiú, aki a következő szezont már a Magyar Suzuki Kupában kezdi, idősebb gyerekekkel és felnőttekkel versenyezve. A fiúk tehát ezután nem egy kategóriában indulnak, aminek mindenki örül, hiszen Csanád is öles léptekkel halad előre. A máriapócsi pályán például kétszer is a második helyen végzett.

– Szerencse is kell a jó eredményhez, néha egy nekünk ütköző versenytárs miatt úszik el a helyezés… – fogalmaz korát meghazudtoló érettséggel Csanád, akitől részletes elemzést kapok az ideális pályaívről, s az előzés fortélyairól ugyancsak.

Az eredményes versenyzéshez a fiúk sok segítséget kaptak a családon kívülről is. Igazán jól rajtolni például Répási Róbert tanította meg őket a nyirádi pályán, Szabolcs Róbert, a Proex Motorsport Egyesület vezetője pedig türelemmel és rendkívül jó érzékkel avatta be az edzéseken Bulcsút és Csanádot a sikeres versenyzés fortélyaiba. A fiúk máig építhetnek a tőlük tanultakra.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában