Frissen Zalából

2021.09.19. 15:30

Kortalan királynő a Horextől – Gyöngyszemet mutatunk a 11. söjtöri motorostalálkozóról

Simon Kosek Muraszombatról érkezett a múlt hét végi, immár 11. söjtöri motorostalálkozóra, méghozzá egy királynővel, Horex Reginával.

Arany Horváth Zsuzsa

A mezőny, így Simon és barátja, Janko Faric (aki egy BMW motorral tette meg a 100 kilométeres távot) gyorsan elrajtolt, de előtte módunk nyílt néhány fotót készíteni a sokak által megcsodált, eredeti pompájában tündöklő járműről, amivel aztán a neten böngészve ismerkedtünk meg tüzetesebben.

Simon Kosek Muraszombatról érkezett a Horex Reginával
Fotó: Katona Tibor / Zalai Hírlap

Mint látható lesz, a motorosok külön világában nagy becs­ben tartják a Horex Regina 350-est, de vajon miért? Többek között azért, mert 1949-ben teljesült a németek vágya, hogy olcsón juthassanak hozzá a motoros közlekedés szabadságához. A 19 lóerős, egyhengeres, felülszelepelt négyütemű motorral szerelt kétkerekű segített. Modern teleszkópos villával, a hátsó keréken függőleges rugóoszlopokkal, króm díszítésű tankkal és hangtompítóval. A burkolattal védett lánc eredetileg is szériatartozék volt.

Vörösben játszik a tank
Fotó: Katona Tibor / Zalai Hírlap

De a történet ennél még 30 évvel korábban kezdődött. Friedrich Kleemann, a Rex üveggyár igazgatója egy 1920-as merész és jó vétellel nemcsak a Columbus motormárkát, hanem Eduard Freisét, az ismert mérnököt is megszerezte. Freise – a konstruktőr Hermann Reebbel együtt – több modellt tervezett, ezeknek lendületet az 1923-as év adott, ugyanis a család ekkor alapította meg a Horex márkát. (Mozaikszóról van szó, a cég székhelyéből, Bad Homburgból és a Rex üveggyár nevéből áll.) A Horex gyár csodával határos módon túlélte a II. világháborús szőnyegbombázásokat, és amerikai kapcsolata révén az első volt, amely 1945 után gyárthatott.

Horex-címer a krómdíszítésű tankon
Fotó: Katona Tibor / Zalai Hírlap

A Reginát (latinul királynő), 1949-ben mutatták be, a fentebb vázolt paramétereken túli érdekessége a két kipufogó. A siker folytatódott, 1951 őszén már új modellel, az Imperatorral jött ki a gyártó és az 500-as prototípus mellett 1951-ben megjelent a 350-es Regina Sport is. Azonban a munkába járáshoz mindvégig az első fejlesztés felelt meg legjobban. 1949 és 1956 között 83 ezer darabot készítettek belőle.

Egy álló henger, négy ütem, 19 lóerő, négyfokozatú váltó
Fotó: Katona Tibor / Zalai Hírlap

Ahogy erőre kapott a német gazdaság, az ötvenes évek végére a motorkerékpárok értékesítése – „köszönhetően” az autók térhódításának – jelentősen csökkent, s 1960-ban a Daimler-Benz fel is vásárolta a Horex vállalatot. Ez a fejlemény mutatja, a XX. század közepe már egyáltalán nem kímélte a kisebb volumenű, családias cégek jövedelmezőségét.

Ámde ezzel még koránt sincs vége. Történt ugyanis, hogy 2010-ben a Horexet – mint legendás márkát – egy mérnökgárda titokban megpróbálta feléleszteni, amit – a várakozásokat felkorbácsolandó – szavazás előzött meg. Az volt a kérdés, melyik márka éled újjá a mérnökök kezén. A német lapok ekként tájékoztattak: 11 ezer voksoló közül 56 százalék várta a Horex nevet, 12 százalék az MZ-re szavazott, az Audi-VW-Porsche pedig 16 százalékot gyűjtött. Figyelemre méltó volt a Zündapp és a Münch 7 százalék körüli eredménye is. A voksolás végeredménye is jelzi, a Horex őrzi méltó helyét a rajongók körében. Ha körülnézünk az internetes piactereken, bőven találkozhatunk felújítandó és csodásan újraépített példányokkal is, az utóbbiak értéke 8000 euró.

Kapcsolódó tartalom:

https://www.zaol.hu/kozelet/helyi-kozelet/elindult-a-deak-emlektura-sojtorrol-5573948/

Ezek is érdekelhetik