2010.12.10. 06:39
Látni és látszani: fények az alagútban
Látni és látszani – az úton közlekedő járművek kivilágításának alapszabálya még inkább igaz téli időjárási viszonyok között. Ám az autók többsége rosszul beállított fényszórókkal jár, vezetőik a ködlámpát sem használják jól.
Minderre Varga László, a nagykanizsai Bendix indítómotor-generátor szerviz vezetője hívta fel lapunk figyelmét. Elmondta: elvileg minden izzócsere után újra kéne szabályozni a fényszórót. Ugyanis az autósok többsége az olcsó kínai égőket választja, melyek között nincs két egyforma tulajdonságú.
A foglalatba helyezve másként fókuszálnak, adott esetben szétszórják a fényüket. Ezt egyébként még a laikus autóvezetőknek is észre kellene venni, ha máskor nem, akkor, amikor ködben haladnak.
– Mindenki azt gondolja, az a jó, ha felfelé világít a lámpa, mert akkor mindent lát – bocsátotta előre. – De ez nem igaz, sőt rosszabb látási viszonyokat teremt, mint ha normálisan van beállítva. Ráadásul a szembejövőket sem vakítja el. Az autóvilágítás másik rákfenéje a ködlámpa használata.
A szakember elmondta: csak sűrű ködben, esetleg hóesésben szabad felkapcsolni. Más a helyzet a hátsó ködzáró fénnyel, ami csak lakott területen kívül használható, s kizárólag ha a sor végén haladunk. Amint valaki utolér minket, kapcsoljuk le, hisz´ szükségtelenné válik. Ha égve marad, elvakíthatja a mögöttünk jövőt. Ugyanakkor lehet, hogy az elsőt tovább kell működtetni: ezért utólagos beépítés esetén szereljünk be hozzá saját kapcsolót.