Kultúra

2010.12.09. 09:01

PISA-teszt: nem lehet hátradőlni

Örülnek a pedagógusok, hiszen a tavalyi PISA-felmérés eredménye végre javulást mutat, ami azt jelenti, hogy 65 ország összehasonlításában a középmezőnybe kerültünk.

Sinkovics Eta


- Szerintem mindenki nagyon örül a javulásnak. Amikor meghallottam, azt mondtam: na végre! Itt volt az ideje, hogy beérjen a munkánk gyümölcse. Rengeteget dolgoznak ezért az alsós, de a felső tagozatos kollégák is, hiszen kiemelt projekt iskolánkban a 5-6. osztályban is a szövegértés fejlesztése. Persze ez nem azt jelenti, hogy hátra lehet dőlni, mindenképpen tovább kell folytatni a megkezdett munkát - osztotta meg véleményét Harczné Batha Rozália, a megyeszékhelyi Dózsa tagiskola magyar alsó tagozatos munkaközösségének vezetője, aki kedden, a rádióhírekből szerzett tudomást a PISA-felmérés mostani eredményéről.

A PISA-felmérés a legfejlettebb országok oktatását hasonlítja össze, a diákok által megoldott tesztek, feladatok alapján. Jelenleg 65 országban mérik a tanulók teljesítményét, külön is hangsúlyozva: nem a lexikális tudásra kíváncsiak, hanem arra, hogy megszerzett ismereteiket hogyan tudják alkalmazni. Hazánkban a 15 éves diákok 2000 óta vesznek részt a PISA-felmérésekben.

A korábbi években nem látszott az eredményekben előrelépés, ám a negyedik, a 2009-es évi mérések már javulást mutatnak. Mégpedig az olvasási teljesítmény, azaz a szövegértés területén történt pozitív elmozdulás. Sajnos azonban a természettudományra és a matematikára ezt nem lehet elmondani, maradt a helybenállás.

Németh László, a Zrínyigimnázium igazgatóhelyettese matematikát, fizikát tanít. A gyenge eredmény okát kutatva, kollégái véleményét is tolmácsolva elmondta: az elmúlt időszakban a természettudományok hátrányt szenvedtek tananyag- és óraszámcsökkentésben - az általános iskolákban is. Hozzátette: az elmúlt időszakban a kémia, fizika érezhetően háttérbe szorult a továbbtanuló fiatalok körében. S az is probléma, hogy korábban minimális pontszámmal bekerültek e szakokra diákok.

- Azt valljuk, hogy elsődlegesen kísérletekkel, mérésekkel lehet a gyerekek érdeklődését úgy felkelteni a természettudományos tárgyak iránt, hogy az a későbbiekben is megmaradjon - emelte ki Németh László. Mindezekhez friss példaként említette azt a keddi természettudományos road show-t, amelyben részük volt a diákjaiknak. Az ország iskoláit járó előadók 2 és fél órán keresztül rendkívül érdekes, látványos kísérleteket mutattak be.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!