2006.07.13. 02:29
Arany fényben úszó vitorlás
Keszthely - Kettős jubileum adott alkalmat annak a képzőművészeti kiállításnak, amelyetaz elmúlt hét végén nyitottak meg a Balatoni Múzeumban. MarcaliKiss József hetvenéves lenne, lánya, Melitta éppen negyvenesztendős.
Két festőművész, apa és lánya. Művészi világuk, alkotásmódjuk sokban hasonlít, műveik tematikája azonban rendkívül eltérő. Marcali Kiss Melitta édesapját vallja mesterének, és most, évekkel az apa halála után ismét közös kiállításon szerepelnek, egykori városukban, Keszthelyen. A tárlat izgalmasnak ígérkezik, mert a helyi kötődésű festőművész, M. Kiss József teljes életművének hosszmetszete kerül dialógikus viszonyba lányának és tanítványának alkotásaival.
- Édesapám azt mondta, a Balaton az ő igazi katedrálisa. Igaza volt. Nevezhetjük balatoni festőnek - így a negyvenesztendős M. Kiss Melitta. - Apám talán az egyedüli, aki egyszerre volt vitorlás és a Balatont megörökítő festő.
A hetven éve született művész alkotásain valóban egyik meghatározó motívum a tó és a vele együtt lélegző vitorlás hajó. Sziluetteket sejtető tusrajzokon éppúgy, mint akvarelleken vagy a jellegzetes függőleges vonalazású olajképeken. Másik témája a bohóc, a saját magán is nevetni tudó groteszk alak, aki az önirónia megjelenítője.
A transzcendencia világába át-áttévedő ember jelenik meg a biblikus jeleneteken, a poraiból újjáéledő főnixmadár tüzes vöröses színeiben. Ugyanez a színvilág határozza meg a művész utolsó képét, az Arany üdvözlet címűt.
- Élete utolsó évében együtt dolgoztunk egy sorozaton - folytatja a művésznő. - Mivel technikailag már nem bírta az ecsetet, visszatért a spaklival való festéshez, így látott újra munkához, s így készült el ez az utolsó alkotás, az arany fényben úszó és eltűnő vitorlás. Ha ezt a képet látom, úgy érzem, hogy apám teljes nyugalommal, mindent lezárva hagyta itt az életet.
M. Kiss Melitta saját képeivel a reális világban megtalálható spirituális kapcsolatokat mintázza. Képein finom utalásokkal keresi a világ természeti vagy épített alkotásainak istenséggel fennálló kapcsolatát. Munkáinak gyakran használt motívuma a meztelen női test áttetsző ábrázolása, melyek naptári hónapokként is megjelennek. Másik sorozata a gótikus építészeti formák közt megsejtett spirituális vonatkozásokat tárja elénk. A kiállítás újdonsága az az akvarellsorozat, melya Vörös-tenger korallzátonyainak élővilágát idézi.
- A sorozat mindössze fél év alatt készült - vall róla az alkotó. - Olyan nagy kontraszttal még sehol nem találkoztam, mint a Sínai-félsziget kősivataga és a közvetlen közelében elrejtőző víz alatti világ között. Ezt a csodálatos kettősséget próbáltam megragadni ezeken a képeken.
- Édesapám azt mondta, a Balaton az ő igazi katedrálisa. Igaza volt. Nevezhetjük balatoni festőnek - így a negyvenesztendős M. Kiss Melitta. - Apám talán az egyedüli, aki egyszerre volt vitorlás és a Balatont megörökítő festő.
A hetven éve született művész alkotásain valóban egyik meghatározó motívum a tó és a vele együtt lélegző vitorlás hajó. Sziluetteket sejtető tusrajzokon éppúgy, mint akvarelleken vagy a jellegzetes függőleges vonalazású olajképeken. Másik témája a bohóc, a saját magán is nevetni tudó groteszk alak, aki az önirónia megjelenítője.
A transzcendencia világába át-áttévedő ember jelenik meg a biblikus jeleneteken, a poraiból újjáéledő főnixmadár tüzes vöröses színeiben. Ugyanez a színvilág határozza meg a művész utolsó képét, az Arany üdvözlet címűt.
- Élete utolsó évében együtt dolgoztunk egy sorozaton - folytatja a művésznő. - Mivel technikailag már nem bírta az ecsetet, visszatért a spaklival való festéshez, így látott újra munkához, s így készült el ez az utolsó alkotás, az arany fényben úszó és eltűnő vitorlás. Ha ezt a képet látom, úgy érzem, hogy apám teljes nyugalommal, mindent lezárva hagyta itt az életet.
M. Kiss Melitta saját képeivel a reális világban megtalálható spirituális kapcsolatokat mintázza. Képein finom utalásokkal keresi a világ természeti vagy épített alkotásainak istenséggel fennálló kapcsolatát. Munkáinak gyakran használt motívuma a meztelen női test áttetsző ábrázolása, melyek naptári hónapokként is megjelennek. Másik sorozata a gótikus építészeti formák közt megsejtett spirituális vonatkozásokat tárja elénk. A kiállítás újdonsága az az akvarellsorozat, melya Vörös-tenger korallzátonyainak élővilágát idézi.
- A sorozat mindössze fél év alatt készült - vall róla az alkotó. - Olyan nagy kontraszttal még sehol nem találkoztam, mint a Sínai-félsziget kősivataga és a közvetlen közelében elrejtőző víz alatti világ között. Ezt a csodálatos kettősséget próbáltam megragadni ezeken a képeken.
- Édesapám azt mondta, a Balaton az ő igazi katedrálisa. Igaza volt. Nevezhetjük balatoni festőnek - így a negyvenesztendős M. Kiss Melitta. - Apám talán az egyedüli, aki egyszerre volt vitorlás és a Balatont megörökítő festő.
A hetven éve született művész alkotásain valóban egyik meghatározó motívum a tó és a vele együtt lélegző vitorlás hajó. Sziluetteket sejtető tusrajzokon éppúgy, mint akvarelleken vagy a jellegzetes függőleges vonalazású olajképeken. Másik témája a bohóc, a saját magán is nevetni tudó groteszk alak, aki az önirónia megjelenítője.
A transzcendencia világába át-áttévedő ember jelenik meg a biblikus jeleneteken, a poraiból újjáéledő főnixmadár tüzes vöröses színeiben. Ugyanez a színvilág határozza meg a művész utolsó képét, az Arany üdvözlet címűt.
- Élete utolsó évében együtt dolgoztunk egy sorozaton - folytatja a művésznő. - Mivel technikailag már nem bírta az ecsetet, visszatért a spaklival való festéshez, így látott újra munkához, s így készült el ez az utolsó alkotás, az arany fényben úszó és eltűnő vitorlás. Ha ezt a képet látom, úgy érzem, hogy apám teljes nyugalommal, mindent lezárva hagyta itt az életet.
M. Kiss Melitta saját képeivel a reális világban megtalálható spirituális kapcsolatokat mintázza. Képein finom utalásokkal keresi a világ természeti vagy épített alkotásainak istenséggel fennálló kapcsolatát. Munkáinak gyakran használt motívuma a meztelen női test áttetsző ábrázolása, melyek naptári hónapokként is megjelennek. Másik sorozata a gótikus építészeti formák közt megsejtett spirituális vonatkozásokat tárja elénk. A kiállítás újdonsága az az akvarellsorozat, melya Vörös-tenger korallzátonyainak élővilágát idézi.
- A sorozat mindössze fél év alatt készült - vall róla az alkotó. - Olyan nagy kontraszttal még sehol nem találkoztam, mint a Sínai-félsziget kősivataga és a közvetlen közelében elrejtőző víz alatti világ között. Ezt a csodálatos kettősséget próbáltam megragadni ezeken a képeken.
A hetven éve született művész alkotásain valóban egyik meghatározó motívum a tó és a vele együtt lélegző vitorlás hajó. Sziluetteket sejtető tusrajzokon éppúgy, mint akvarelleken vagy a jellegzetes függőleges vonalazású olajképeken. Másik témája a bohóc, a saját magán is nevetni tudó groteszk alak, aki az önirónia megjelenítője.
A transzcendencia világába át-áttévedő ember jelenik meg a biblikus jeleneteken, a poraiból újjáéledő főnixmadár tüzes vöröses színeiben. Ugyanez a színvilág határozza meg a művész utolsó képét, az Arany üdvözlet címűt.
- Élete utolsó évében együtt dolgoztunk egy sorozaton - folytatja a művésznő. - Mivel technikailag már nem bírta az ecsetet, visszatért a spaklival való festéshez, így látott újra munkához, s így készült el ez az utolsó alkotás, az arany fényben úszó és eltűnő vitorlás. Ha ezt a képet látom, úgy érzem, hogy apám teljes nyugalommal, mindent lezárva hagyta itt az életet.
M. Kiss Melitta saját képeivel a reális világban megtalálható spirituális kapcsolatokat mintázza. Képein finom utalásokkal keresi a világ természeti vagy épített alkotásainak istenséggel fennálló kapcsolatát. Munkáinak gyakran használt motívuma a meztelen női test áttetsző ábrázolása, melyek naptári hónapokként is megjelennek. Másik sorozata a gótikus építészeti formák közt megsejtett spirituális vonatkozásokat tárja elénk. A kiállítás újdonsága az az akvarellsorozat, melya Vörös-tenger korallzátonyainak élővilágát idézi.
- A sorozat mindössze fél év alatt készült - vall róla az alkotó. - Olyan nagy kontraszttal még sehol nem találkoztam, mint a Sínai-félsziget kősivataga és a közvetlen közelében elrejtőző víz alatti világ között. Ezt a csodálatos kettősséget próbáltam megragadni ezeken a képeken.
A hetven éve született művész alkotásain valóban egyik meghatározó motívum a tó és a vele együtt lélegző vitorlás hajó. Sziluetteket sejtető tusrajzokon éppúgy, mint akvarelleken vagy a jellegzetes függőleges vonalazású olajképeken. Másik témája a bohóc, a saját magán is nevetni tudó groteszk alak, aki az önirónia megjelenítője.
A transzcendencia világába át-áttévedő ember jelenik meg a biblikus jeleneteken, a poraiból újjáéledő főnixmadár tüzes vöröses színeiben. Ugyanez a színvilág határozza meg a művész utolsó képét, az Arany üdvözlet címűt.
- Élete utolsó évében együtt dolgoztunk egy sorozaton - folytatja a művésznő. - Mivel technikailag már nem bírta az ecsetet, visszatért a spaklival való festéshez, így látott újra munkához, s így készült el ez az utolsó alkotás, az arany fényben úszó és eltűnő vitorlás. Ha ezt a képet látom, úgy érzem, hogy apám teljes nyugalommal, mindent lezárva hagyta itt az életet.
M. Kiss Melitta saját képeivel a reális világban megtalálható spirituális kapcsolatokat mintázza. Képein finom utalásokkal keresi a világ természeti vagy épített alkotásainak istenséggel fennálló kapcsolatát. Munkáinak gyakran használt motívuma a meztelen női test áttetsző ábrázolása, melyek naptári hónapokként is megjelennek. Másik sorozata a gótikus építészeti formák közt megsejtett spirituális vonatkozásokat tárja elénk. A kiállítás újdonsága az az akvarellsorozat, melya Vörös-tenger korallzátonyainak élővilágát idézi.
- A sorozat mindössze fél év alatt készült - vall róla az alkotó. - Olyan nagy kontraszttal még sehol nem találkoztam, mint a Sínai-félsziget kősivataga és a közvetlen közelében elrejtőző víz alatti világ között. Ezt a csodálatos kettősséget próbáltam megragadni ezeken a képeken.
A transzcendencia világába át-áttévedő ember jelenik meg a biblikus jeleneteken, a poraiból újjáéledő főnixmadár tüzes vöröses színeiben. Ugyanez a színvilág határozza meg a művész utolsó képét, az Arany üdvözlet címűt.
- Élete utolsó évében együtt dolgoztunk egy sorozaton - folytatja a művésznő. - Mivel technikailag már nem bírta az ecsetet, visszatért a spaklival való festéshez, így látott újra munkához, s így készült el ez az utolsó alkotás, az arany fényben úszó és eltűnő vitorlás. Ha ezt a képet látom, úgy érzem, hogy apám teljes nyugalommal, mindent lezárva hagyta itt az életet.
M. Kiss Melitta saját képeivel a reális világban megtalálható spirituális kapcsolatokat mintázza. Képein finom utalásokkal keresi a világ természeti vagy épített alkotásainak istenséggel fennálló kapcsolatát. Munkáinak gyakran használt motívuma a meztelen női test áttetsző ábrázolása, melyek naptári hónapokként is megjelennek. Másik sorozata a gótikus építészeti formák közt megsejtett spirituális vonatkozásokat tárja elénk. A kiállítás újdonsága az az akvarellsorozat, melya Vörös-tenger korallzátonyainak élővilágát idézi.
- A sorozat mindössze fél év alatt készült - vall róla az alkotó. - Olyan nagy kontraszttal még sehol nem találkoztam, mint a Sínai-félsziget kősivataga és a közvetlen közelében elrejtőző víz alatti világ között. Ezt a csodálatos kettősséget próbáltam megragadni ezeken a képeken.
A transzcendencia világába át-áttévedő ember jelenik meg a biblikus jeleneteken, a poraiból újjáéledő főnixmadár tüzes vöröses színeiben. Ugyanez a színvilág határozza meg a művész utolsó képét, az Arany üdvözlet címűt.
- Élete utolsó évében együtt dolgoztunk egy sorozaton - folytatja a művésznő. - Mivel technikailag már nem bírta az ecsetet, visszatért a spaklival való festéshez, így látott újra munkához, s így készült el ez az utolsó alkotás, az arany fényben úszó és eltűnő vitorlás. Ha ezt a képet látom, úgy érzem, hogy apám teljes nyugalommal, mindent lezárva hagyta itt az életet.
M. Kiss Melitta saját képeivel a reális világban megtalálható spirituális kapcsolatokat mintázza. Képein finom utalásokkal keresi a világ természeti vagy épített alkotásainak istenséggel fennálló kapcsolatát. Munkáinak gyakran használt motívuma a meztelen női test áttetsző ábrázolása, melyek naptári hónapokként is megjelennek. Másik sorozata a gótikus építészeti formák közt megsejtett spirituális vonatkozásokat tárja elénk. A kiállítás újdonsága az az akvarellsorozat, melya Vörös-tenger korallzátonyainak élővilágát idézi.
- A sorozat mindössze fél év alatt készült - vall róla az alkotó. - Olyan nagy kontraszttal még sehol nem találkoztam, mint a Sínai-félsziget kősivataga és a közvetlen közelében elrejtőző víz alatti világ között. Ezt a csodálatos kettősséget próbáltam megragadni ezeken a képeken.
- Élete utolsó évében együtt dolgoztunk egy sorozaton - folytatja a művésznő. - Mivel technikailag már nem bírta az ecsetet, visszatért a spaklival való festéshez, így látott újra munkához, s így készült el ez az utolsó alkotás, az arany fényben úszó és eltűnő vitorlás. Ha ezt a képet látom, úgy érzem, hogy apám teljes nyugalommal, mindent lezárva hagyta itt az életet.
M. Kiss Melitta saját képeivel a reális világban megtalálható spirituális kapcsolatokat mintázza. Képein finom utalásokkal keresi a világ természeti vagy épített alkotásainak istenséggel fennálló kapcsolatát. Munkáinak gyakran használt motívuma a meztelen női test áttetsző ábrázolása, melyek naptári hónapokként is megjelennek. Másik sorozata a gótikus építészeti formák közt megsejtett spirituális vonatkozásokat tárja elénk. A kiállítás újdonsága az az akvarellsorozat, melya Vörös-tenger korallzátonyainak élővilágát idézi.
- A sorozat mindössze fél év alatt készült - vall róla az alkotó. - Olyan nagy kontraszttal még sehol nem találkoztam, mint a Sínai-félsziget kősivataga és a közvetlen közelében elrejtőző víz alatti világ között. Ezt a csodálatos kettősséget próbáltam megragadni ezeken a képeken.
- Élete utolsó évében együtt dolgoztunk egy sorozaton - folytatja a művésznő. - Mivel technikailag már nem bírta az ecsetet, visszatért a spaklival való festéshez, így látott újra munkához, s így készült el ez az utolsó alkotás, az arany fényben úszó és eltűnő vitorlás. Ha ezt a képet látom, úgy érzem, hogy apám teljes nyugalommal, mindent lezárva hagyta itt az életet.
M. Kiss Melitta saját képeivel a reális világban megtalálható spirituális kapcsolatokat mintázza. Képein finom utalásokkal keresi a világ természeti vagy épített alkotásainak istenséggel fennálló kapcsolatát. Munkáinak gyakran használt motívuma a meztelen női test áttetsző ábrázolása, melyek naptári hónapokként is megjelennek. Másik sorozata a gótikus építészeti formák közt megsejtett spirituális vonatkozásokat tárja elénk. A kiállítás újdonsága az az akvarellsorozat, melya Vörös-tenger korallzátonyainak élővilágát idézi.
- A sorozat mindössze fél év alatt készült - vall róla az alkotó. - Olyan nagy kontraszttal még sehol nem találkoztam, mint a Sínai-félsziget kősivataga és a közvetlen közelében elrejtőző víz alatti világ között. Ezt a csodálatos kettősséget próbáltam megragadni ezeken a képeken.
M. Kiss Melitta saját képeivel a reális világban megtalálható spirituális kapcsolatokat mintázza. Képein finom utalásokkal keresi a világ természeti vagy épített alkotásainak istenséggel fennálló kapcsolatát. Munkáinak gyakran használt motívuma a meztelen női test áttetsző ábrázolása, melyek naptári hónapokként is megjelennek. Másik sorozata a gótikus építészeti formák közt megsejtett spirituális vonatkozásokat tárja elénk. A kiállítás újdonsága az az akvarellsorozat, melya Vörös-tenger korallzátonyainak élővilágát idézi.
- A sorozat mindössze fél év alatt készült - vall róla az alkotó. - Olyan nagy kontraszttal még sehol nem találkoztam, mint a Sínai-félsziget kősivataga és a közvetlen közelében elrejtőző víz alatti világ között. Ezt a csodálatos kettősséget próbáltam megragadni ezeken a képeken.
M. Kiss Melitta saját képeivel a reális világban megtalálható spirituális kapcsolatokat mintázza. Képein finom utalásokkal keresi a világ természeti vagy épített alkotásainak istenséggel fennálló kapcsolatát. Munkáinak gyakran használt motívuma a meztelen női test áttetsző ábrázolása, melyek naptári hónapokként is megjelennek. Másik sorozata a gótikus építészeti formák közt megsejtett spirituális vonatkozásokat tárja elénk. A kiállítás újdonsága az az akvarellsorozat, melya Vörös-tenger korallzátonyainak élővilágát idézi.
- A sorozat mindössze fél év alatt készült - vall róla az alkotó. - Olyan nagy kontraszttal még sehol nem találkoztam, mint a Sínai-félsziget kősivataga és a közvetlen közelében elrejtőző víz alatti világ között. Ezt a csodálatos kettősséget próbáltam megragadni ezeken a képeken.
- A sorozat mindössze fél év alatt készült - vall róla az alkotó. - Olyan nagy kontraszttal még sehol nem találkoztam, mint a Sínai-félsziget kősivataga és a közvetlen közelében elrejtőző víz alatti világ között. Ezt a csodálatos kettősséget próbáltam megragadni ezeken a képeken.
- A sorozat mindössze fél év alatt készült - vall róla az alkotó. - Olyan nagy kontraszttal még sehol nem találkoztam, mint a Sínai-félsziget kősivataga és a közvetlen közelében elrejtőző víz alatti világ között. Ezt a csodálatos kettősséget próbáltam megragadni ezeken a képeken.