Hírek

2011.06.08. 10:00

Életkörülmények a 86-os út mellett: perek tömege várható

Precedens értékűnek tartják a 86-os út zalai szakasza mellett élők a Legfelsőbb Bíróság határozatát, amely szerint az életminőség romlása, valamint a lakóingatlan értékcsökkenése miatt az állam kártérítést köteles fizetni egy Győr-Moson-Sopron megyében élő házaspárnak.

Gyuricza Ferenc

A fentiek miatt várhatóan az út zalai szakasza melletti falvak lakói tömegével kívánnak hasonló igénnyel élni, ugyanis az ítélet indoklásában az elviselhetetlen nagyságú forgalomra, s ebből fakadóan a lakhatási körülmények romlására, illetve ingatlanok értékének csökkenésére hivatkozott a bíróság, márpedig ezek megyénkben is hasonlóak. Zalalövőn, Kozmadombján, Kálócfán és Zalabaksán naponta több ezer kamion halad keresztül.

– Természetesen hallottunk az ítéletről, s precedens értékűnek tartjuk – így a zalabaksai Berkes József. – Többen is azon a véleményen vagyunk, hogy nekünk is hasonló pert kellene kezdeményezni, ám egyelőre tájékozódunk.


A községben úgy vélik, nekik talán még nagyobb az esélyük, mint a Győr-Moson- Sopron megyei házaspárnak, hiszen míg a 86-os út északi szakaszát kétszer két sávosra bővítik, s lesznek településeket elkerülő szakaszok – vagyis az akut problémák a jövőben megszűnnek –, addig a zalai szakaszon Zalalövő kivételével csak burkolat-megerősítés várható, azaz továbbra is a belterületen halad át a forgalom. Virág Enikő, Kozmadombja polgármestere szerint az út felújítása után valamelyest javultak a körülmények, de a terheket ezzel nem vették le a lakosság válláról, azaz a helyiek továbbra is úgy vélik, más megoldást kell találni. Sokan úgy látják, a Legfelsőbb Bíróság ítélete reményt keltő, hiszen rádöbbentheti az államot, hogy húsz év halogatás után végre tenni kell valamit.

A Győr-Moson-Sopron megyei házaspárnak segítséget nyújtó Levegő Munkacsoport tagjai ugyanezt mondják. Dr. Bendik Gábor ügyvéd szerint az ítélet remélhetőleg mielőbb ráébreszti az illetékeseket arra, hogy nem lehet tovább halogatni a hatékony forgalomcsillapító intézkedések megtételét. A jogi képviselő a megoldást nem az elkerülő útban, hanem a tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának mielőbbi bevezetésében és a vasúti teherszállítás fejlesztésében látja. Dr. Bendik Gábor azt is elmondta, bár ő a pert végső megoldásnak tartja, várhatóan mégis újabb keresetek benyújtására lehet számítani, hiszen rengetegen keresték meg őket, érdeklődve a feltételekről. Azt, hogy az érintettek egyéni keresetet nyújtanának be, vagy célszerűbbnek tartják pertársaságok alakítását, az ügyvéd egyelőre nem tudta megmondani.

– Meg kell vizsgálni minden körülményt, s ennek megfelelően kell dönteni – magyarázta a jogi képviselő. – Egy kártérítési per esetében a felperesnek nemcsak az őt ért vagyoni és nem vagyoni kár mértékét kell bizonyítania, hanem azt is, hogy fennáll az ok-okozati viszony.


PRECEDENSJOG
A precedensjog alkalmazását a magyar gyakorlat nem vette át, az elsősorban az angolszász országokban terjedt el. A precedensjog egy megelőző, hasonló bírósági ítéletet tekint mérvadónak, s erre hivatkozva mondja ki az ítéletet. Magyarországon a szokásjog intézménye ismert, amely társadalomban kialakult értékítéleteket tekint irányadónak olyan kérdésekben, amelyet a jogalkotó nem definiált pontosan.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!