Tizenegy nap, 1400 kilométer

2022.07.18. 09:30

Zalaiak is teljesítették az ország legnagyobb biciklis kalandját

Június 24-től tizenegy napon át tartott a Hungarian Divide kalandtúra: az országot Szentgotthárdtól Sátoraljaújhelyig átszelő kerékpáros erőpróba legkitartóbb résztvevői 1400 kilométeres távot és 24 ezer méter szintemelkedést küzdöttek le. És voltak köztük zalaiak is.

Varga Andor

Vámosi László és Nemes Tibor Sátoraljaújhelyen, a célban

Forrás: ZKSE

A megyeszékhelyi GreenZone-ZKSE-hez kötődő sportemberekről van szó, akik közül Vámosi László az előző két hasonló rendezvényen is ott volt. Vele beszélgettünk.

– A Hungarian Divide úgynevezett bikepacking kalandtúra, ami annyit tesz, hogy az ember biciklire száll és annyi holmit visz magával az útra, ami a kerékpárra szerelt táskákban elfér – kezdte a történetet. – Ez egyébként sokkal kevesebb, mint amit bárki első hallásra elképzelne: nekem például nem voltak nagy oldaltáskáim, a kormányon és a nyereg alatt volt egy-egy pakk, illetve még egy kisebb tasak a vázon, döntően az elektronikai cuccoknak. Az ember ezen a túrán nagyon hamar megtanulja, hogy tényleg csak a legszükségesebbeket cipelje magával, hiszen a felszerelést végig kell vonszolnod magaddal az úton.

Ez az út pedig nem egyszerűen csak a hossza és az emelkedői miatt nagy kihívás. A Hungarian Divide, az ország leghosszabb bringás kalandja ugyanis lehetőség szerint (és ez legalább 90 százalékot jelent) kerüli az aszfaltot, vad utakon, erdőkben, szőlőhegyeken, mezőkön halad. Megtanítva a résztvevőknek, hogy azért a természet az úr. Ráadásul a nyomvonal alföldi síkokat véletlenül sem érint, a Dunántúli- és az Északi-középhegységen halad végig – persze azt a 24 kilométer szintemelkedést össze kell hozni valahol...

– Az indulásnál GPS tracket kapunk, ezt követve nem lehet eltévedni – folytatta Vámosi László. – Mindenki maga dönti el, hogy milyen ütemben, illetve tempóval halad. Értem ez alatt, hogy idén például sokat bicikliztünk hajnalban és este későig, ugyanis kifogtuk a nyár eddigi legforróbb tíz napját és a hőséget egyszerűen nem lehetett kibírni nyeregben. Az volt a lényeg, hogy az általunk kitűzött napi penzumokat teljesítsük és belül maradjunk a szintidőn. Ami szerencsére sikerült is.

A Hungarian Divide évről évre megújul: idén is lehetőség volt teljes és féltávot teljesíteni (a résztvevők itt Budapestig tekertek), csapatban leküzdeni a távot (ez stafétát jelentett), valamint újdonságként indulhatott e-bike-kal is, aki akart. Utóbbi fontos lehetőséget nyitott meg a kihívást korábban már teljesítő zalai Nemes Tibor előtt is.

– Tibi bácsi 68 éves, hétköznapi kerékpárral nyilván sokkal nehezebb lett volna elérnie a célt, az elektromos rásegítéssel azonban kiválóan tudtunk haladni együtt – mondta Vámosi László. – Mi végig előre lefoglalt szállásokon pihentünk, erre szükség volt azért is, hogy az ő biciklijének az akkumulátorait tölteni tudjuk. A mezőny természetesen gyorsan szétrázódott, a 75 induló (akik közül a teljes távot huszonhárman választották) szinte "elveszett" a hosszú úton, de mi ketten végig együtt haladtunk és remekül összecsiszolódtunk, segítettük egymást.

Ilyen hosszú túra természetesen nem múlhat el rendkívüli események nélkül, még úgy sem, hogy a zalai párosnak defektet – hihetetlen módon – egyszer sem kellett szerelnie. Örökre emlékezetes marad azonban az az egri hajnal, amikor félórás zápor után indultak útnak, majd a szőlőhegyen olyan sártengerbe kerültek, amelyben egy egy alig 10 km-es szakaszt 3,5 órába került leküzdeni. És akkor azt az időt még nem is számoltuk, amit a felszerelés tisztogatása igénybe vett...

– Máskor is előfordult, hogy tolnunk kellett a kerékpárt, akadtak nagyon durva emelkedők – emlékezett Vámosi László. – De számomra a mélypontot a második nap jelentette. Hiába van rutinom, az elején elragadott a hév: kiváló volt a hangulat, jó a társaság, vitt a lendület és az első napon 190 kilométert magunk mögött hagytunk. Ezek után a másnapi hőség extra módon megterhelt, kimerített, és nagyon komolyan fontolóra vettem, hogy feladom az egészet, nagyon nehezen tudtam rávenni magam a folytatásra. Napokig tartott, míg ezen a megrogyáson túljutottam, cserébe viszont az út második fele, Pesttől már sokkal könnyebb volt.

Zalából még ketten vettek részt az idei viadalon: a hegyikerékpáros versenyző Chovanyecz Emese féltávig ment és a legjobbak közt érkezett célba, Farkas Péter viszont nem jutott el Sátoraljaújhelyre, menet közben kiszállt.

– Világszerte óriási divat a bikepacking kalandozás, se szeri, se száma a túráknak – avatott be Vámosi László. – Tudok például balkáni változatról, azt egyszer szívesen kipróbálnám, illetve pár éve nyaraltam Montenegróban, gyönyörű az az ország, szintén érdemes lenne rászánni egy túrát. Ez még a jövő zenéje, arra viszont nagy az esély, hogy a Hungarian Divide rajtjánál jövőre is ott leszek.