Frissen Zalából

2021.06.29. 06:50

Csak egy Zaporozsec hiányzott a zalacsébi seregszemléről

Alaposan kinőtte magát a zalai községben már hatodik alkalommal megrendezett „szoci” járművek – azaz a volt keleti blokk országaiban gyártott motorok és autók – találkozója: az eredetileg kijelölt helyszín már-már kicsinek bizonyult, hogy minden megjelenő gépcsodát fel tudjanak sorakoztatni a szervezők.

Gyuricza Ferenc

A zalacsébi Gál István 1931-es gyártású DKW motorjának nyergében. Mögötte három további kétkerekűje: két Simson és egy magyar Panni motor

Fotó: Gyuricza Ferenc

A volt KGST-országok járművei mellett ugyanakkor több nyugati gyártmányú oldtimer is megjelent, színesítve a kínálatot. Vasárnap délután nézelődőből sem volt hiány, Erdei Csaba polgármester elmondása szerint az ezer főt is megközelítette az érdeklődők száma.

A zalacsébi találkozó egyik különlegessége ez a gyönyörűen karbantartott Csajka volt
Fotó: Gyuricza Ferenc

– A kiállított járművek száma mintegy 150 darab – folytatta a polgármester. – A volt keleti blokkban gyártott autók és motorok szinte teljes palettáját sikerült bemutatnunk, egyedül Zaporozsecet nem hozott most senki, de volt például egy gyönyörű Csajkánk, amelyet abban az időben is csak nagyon ritkán lehetett látni az útjainkon, amikor még gyártották ezt a luxusautónak számító járművet. A találkozónkon már nemcsak az egykori szocialista országokban készült autókat és motorokat lehet látni, hanem néhány gyönyörűen karbantartott nyugati autót is. Azt gondoltuk, ha a tulajdonosaik megtisztelnek bennünket azzal, hogy elhozzák autóikat, akkor mi örömmel adunk helyet nekik is.

A zalacsébi Gál István 1931-es gyártású DKW motorjának nyergében. Mögötte három további kétkerekűje: két Simson és egy magyar Panni motor
Fotó: Gyuricza Ferenc

A találkozón a már kialakult hagyományoknak megfelelően ezúttal is díjaztak néhány járművet. Az autók közül a legszebbnek a zalaegerszegi Panker Tamás Fiat 850-esét találta a zsűri, a legrégebbi gyártású a teskándi Mester László tulajdonában lévő 1969-es GAZ volt, míg a legeredetibbnek egy Polski Fiat bizonyult, utóbbival a dozmati Orbán Csaba érkezett a zalacsébi rendezvényre. A legszebb motor a nemesszentandrási Domján Ferenc 1973-as évjáratú Trophy DeLuxe típusú kétkerekűje lett, a legeredetibb kétkerekűnek járó díjat egy 1967-es MZ 125-tel a zalaháshágyi Pungor Gábor érdemelte ki, a legidősebb motor pedig egy 1931-ben gyártott, 200 köbcentis DKW volt, utóbbit a helyi Gál István mutatta be a találkozón. Az említetteteken túl különlegessége miatt különdíjat kapott egy Wiesel márkájú kétkerekű, a bagodi Szabó Zoltán tulajdona, míg az autósok ügyességi versenyét a helyi Kiss Balázs nyerte.

– Körülbelül 28-30 éve került hozzám ez a motor, azóta újítgatom, szépítgetem – mondta a találkozó legrégebbi járműve, az 1931-es DKW tulajdonosa, Gál István, aki összesen négy kétkerekűvel jelent meg a rendezvényen. – Az alkatrészek egy részét saját magam pótoltam, s vannak, amiket ügyes kezű ismerőseim esztergáltak, hiszen ehhez a típushoz eredetieket már szinte lehetetlen beszerezni, vagy legalábbis aranyáron mérik őket. A DKW motorokat egy önálló németországi gyárban készítették, majd 1932-ben négy gyártó egyesült, így jött létre az Auto Union, a mai Audi elődje.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában