Montessori Magániskola

2020.06.03. 17:30

Nyelvtanóra a kecskekarámból – Gyakorlatorientáltan is lehet online oktatni

A két hónapos csend után újra gyermekzsivaj szűrődött ki a Montessori Magániskolából – múlt héttől ügyeletet is biztosítanak. Az online oktatás változatlanul folytatódik, a szülők szerint példaértékű módon.

Fincza Zsuzsa

– Iskolánkban a napi kapcsolattartás a pedagógusokkal és a tanulókkal kezdetektől biztosított. Március 16-án, hétfőn értekezletet tartottunk, online órarendeket készítettünk. A Hangouts segítségével a hét minden napján minden gyereknek van 2-3 tanórája. A diákok bekapcsolódnak a pedagógus hívásába, s ugyanúgy történik a tanulás, mint a tanórán. Itt is megmutatkozik a Montessori-iskolákra jellemző kis létszámú osztályok előnye: minden tanuló minden órán szóhoz jut. Van hangos olvasás, tollbamondás, matekfeladatok közös megoldása, a felsősöknek szakórák. Nagy előny, hogy nem a gyerekeknek kell a tananyagot önállóan feldolgozniuk, kijegyzetelniük, hanem a tanár segítségével haladnak, csakúgy, mintha együtt lennének az osztályban. Az órákat gyakorlatorientált megközelítésben igyekszünk hangulatossá, meghitté tenni – adott betekintést módszereikbe Nagy Beáta intézményvezető.

– Ez sokszor olyannyira sikerül, hogy a gyerekek könyörögnek, ne legyen még vége az órának. Fontos számukra, hogy nap mint nap lássák a tanítójukat, tanárukat, a társaikat, hogy érezzék, iskolai közösségük a veszélyhelyzetben is megmaradt – tette hozzá Szőkéné Horváth Mónika, akinek kislánya, Kinga az ügyeleti foglalkozást is igénybe vette.

Az ügyeletet a tanítók tartják, így van lehetőség kicsit olvasni, számolni, fogalmazni vagy éppen a matematikát gyakorolni. Ottjártunkkor az ügyeletet igénybe vevő 5 gyerkőc Brasnyó Krisztina és Simon Katalin tanítónővel a közelmúltban ünnepelt madarak és fák napjával foglalkozott. A tanulás után aztán irány a kedvelt játszóhely, a sószoba.

– Délután online napközi is van, így tudunk segíteni, ha a gyereknek problémája akadt a tanulásban, a leckekészítésben – ezzel is tehermentesítjük a szülőt. A tanulás mellett rengeteg vidám, játékos foglalkozással készülünk, gyakran a gyerekek javasolnak valamilyen foglalkozást – jegyezte meg Kati tanító néni.

– Az 1–2. osztályban, amikor a „kicsik” még az írni-olvasni tanulás kezdő szakaszában vannak, nem szabad megszakadnia az oktatásnak, jól jön, hogy az alsósok már személyesen is találkozhatnak osztálytársaikkal, tanítóikkal. Mindez a nyelvtanulásban is fontos, hiszen alfája és ómegája, hogy lehetőséget biztosítsunk a gyerekeknek a megszólalásra. Ha a tanulók elakadnak valahol, egyéni online órákat is tartunk. Az írásbeli feladatok, beadandók bemutatása nálunk is a Classroom felületen történik. A pedagógusok kiírják, a gyerekek lefotózva visszaküldik. Itt ajánlunk oktatófilmeket, játékokat, itt történik az osztályozás – sorolta az intézményvezető.

Grósz-Kernya Hunor, az intézmény óvodása, leendő elsőse már alig várja, hogy ősszel elkezdhesse a sulit, hiszen a barátaival egy osztályba kerül. Az iskola a leendő elsősökkel is foglalkozik, ők is kapnak feladatokat. Hunort Ozmánbükről hordják a szülei Zalaegerszegre, de járnak gyerekek az intézménybe Nagykanizsáról, Zalalövőről, Hegyháthodászból is.

– No de lehet-e Montessori-módon online is oktatni?

– Miért ne lehetne? A kis létszámú osztály direkt előny, a gyerek személyiségének tiszteletben tartása, a differenciálás, az egyéni képességek előtérbe helyezése, a tapasztalati úton való tanítás sem szenved csorbát, s továbbra is a gyermek cselekvési vágyára alapozunk. Járunk online múzeumokba, kiállításokra, kirándulásokra. Időnként különleges helyszínekről jelentkezünk be, kertből, konyhából, farmról. Tartottunk online nyelvtanórát még a kecskekarámból is. Sorba vettük a szófajokat – mi micsoda, mi mit csinál, milyen, mennyi –, végül házi feladatként kaptak egy kis fogalmazást. De még az átadott ismeretanyagnál is fontosabb a személyes példaadás. Kérdés, tudunk-e a gyerekek felé biztonságérzetet sugározni úgy, hogy közben haladjunk a tananyaggal is, tanuljunk, hatékonyan töltsük az időt, fejlődjünk. A mi iskolánk is a NAT szerint tanít, ugyanazokból a tankönyvekből, egy betűvel sem vagyunk lemaradva. Persze, mint minden iskolának, le kell vonnunk a tanulságokat, az online oktatás területén nekünk is sokat kell még fejlődnünk, szükségünk lesz az önképzésre, tanfolyamok elvégzésére, a tanmenet, a tananyag átgondolására.

Kiemelt képünk illusztráció.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában