Egervár

2016.01.21. 07:56

Játszva tanulni a matematikát

Egervár - Játszani és matekozni, azaz játszva megtanulni a négy alapműveletet. Ez a lényege az Oktatáskutató és Fejlesztői Intézet (OFI) kísérleti programjának, amely októberben vette kezdetét az Egervári László Általános Iskola első és második osztályában.

Arany Gábor

Ebben a közismert Lego játék darabjait felhasználva kell a diákoknak feladatokat végrehajtani. Közben a gyerekek észrevétlenül sajátítják el a négy alapműveletet.

- Különböző alakzatokat állítanak össze a tanulók a feladatlapok alapján - magyarázta Kenessey Tibor igazgató. - Először is ki kell válogatni a feladathoz szükséges formájú és számú elemet, utána ebből kialakítani a meghatározott alakzatot. A gyereknek rá kell jönnie a megoldásra, ez amellett, hogy vizuális élményt ad, fejleszti manuális készségeit, és a logikai gondolkodását, miközben szinte észrevétlenül gyakorolja a négy matematikai alapműveletet - tette hozzá.

A másodikosoknál járva, az eredmény meggyőző volt. Arra kérdésre, hogy ki szereti a matekot egyszerre lendült a magasba az összes kéz. A gyerekek elmélyülten és látható örömmel, felszabadultan építették a zöld kockákból a bokrokat, és kerültek fel rájuk a piros bogyókat jelentő elemek, onnan meg a kosárba, ahogy a feladat kérte...

Játék és matematika a második osztályban. Hány bogyó marad a bokrokon? Bekes Lara mutatja a feladat egyik megoldását Fotó: Arany Gábor

- Játéknak fogják fel, nagyon szívesen dolgoznak vele, hetente egyszer szoktuk alkalmazni az órán vagy a napköziben - osztotta meg tapasztalatait tanítójuk, Süle Istvánné. - Fejleszti a problémamegoldó gondolkodást, a finom mozgásokat és a térlátást. Egy apró gondot látok benne, hogy ez nem hazai fejlesztés, ezért a feladatlapok megfogalmazása kissé magyartalan, a gyerekek számára nehézkes, de majd ezt is leírjuk az értékelésben, amit az OFI-nak készítünk márciusban - tette hozzá.

Az előzményekhez tartozik, hogy egervári iskola igazgatója informatikából mesterfokra készülve a veszprémi egyetemen ismerkedett meg tavaly tavasszal a Lego programozható robotjával. Egyet azóta a vasgyűjtésből kapott pénzen sikerült az egervári iskolának beszereznie és ősztől szakköri szinten elkezdődhetett az oktatás a 7. és 8. osztályos gyerekeknek.

- Grafikus úton, ikonokkal programozható a robot agya különböző feladatra. Például megadott pályán menjen végig úgy a szerkezet, hogy ha szenzoraival akadályt észlel, álljon meg előtte, vagy kerülje ki. Tehát minden manővert előre aprólékosan meg kell tervezni, s az alapján összeállítani a programot. Ha jól csinálta a diák, akkor a robot végrehajtja. Ezek a feladatok a gyerekeket logikus gondolkodásra ösztönzik. A robotra egyébként már hazai és nemzetközi versenyeket is szerveznek. Sőt már cégek is támogatják eszközökkel az iskolákat, nem titkoltan azért, hogy később legyenek programozó szakembereik. Ekkor jött a gondolat, hogy a felkészítés a robotra már az alsó osztályokban elkezdődhetne nálunk az iskolában - hangzott a magyarázat.

Ezek is érdekelhetik