Állatvilág

2014.07.18. 19:15

Kutyák segítettek a gyerekeknek

Zalaegerszeg - Mindenki számára alapvetően fontos, hogy sikerélményekhez jusson, különösen igaz ez a gyerekekre, akiket gyakran épp az vet vissza, hogy félnek, nem tudnak megfelelni az elvárásoknak.

Arany Gábor

Ha sikerül ettől a tehertől megszabadítani őket, akkor magabiztosabbakká válnak és a siker sem marad el. Ilyen helyzetekben nyújthat segítséget nekik az ember legjobb barátja a kutya. Nem véletlen, hogy terápiás céllal mind több területen alkalmazzák őket. Zalaegerszegen a Göcsej Kutya Klubban már ilyen csoport is működi.

Szabóné Török Anett bemutatja a feladatot, és később már a gyermek irányítja a kutyát, ez esetben Flót, a border collie-t  (Fotó: Göcsej Kutya Klub)

 

A csoport eredményességét jelzi, hogy nemrég az Új Európa Alapítvány pályázatán is nyertek. Az országból 38 szervezet élmény és művészetterápiás kezdeményezését támogatták, és az öt kutyás terápiás csapat közé bekerült az egerszegi is. Ennek köszönhetően az elmúlt tanévben hét, gyermekekkel foglalkozó intézményben dolgozhattak rendszeresen. Mégpedig név szerint Gyömbér, a golden retriever, Fló és Elcsa a két border collie, valamint Mazsola, a keverék kutyus. No meg gazdáik: dr. Gombos László, Szabóné Török Anett, Kis-Kádi Tamásné, Németh Judit.

- Számos tanulmány bizonyítja a kutyák pozitív hatásait a fejlesztő foglalkozásokban - magyarázta dr. Gombos László, a csoport vezetője.

- Különösen az értelmileg sérült, mozgásukban akadályozott, beszédproblémákkal küzdő, illetve más magatartási zavaros gyerekeknél nagyon hasznos a terápiás jelenlét. Ezek a gyerekek nehezebben barátkoznak, nem tudnak koncentrálni, ezért különösen hasznos számukra ez az iskolára felkészítésben. Mi azonban nemcsak a beteg gyerekekkel foglalkozunk, hanem az oktatás minden területén jelen vagyunk, az óvodától a középiskoláig, és bekapcsolódtunk a hátrányos helyzetűek integrációjába is. Ebben a tanévben száznál több gyerekkel tudtunk foglalkozni rendszeresen és rendezvényeken legalább még egyszer ennyien ismerhették meg a terápiás kutyákat - árulta el.

A gyerekek elfogadják a kutya közelségét, majd játszótársukká válik, aztán partnernek, barátnak tekintik, akivel szívesen töltik az időt. Képünkön dr. Gombos László és Gyömbér foglalkozás közben. (Fotó: Göcsej Kutya Klub)

A foglalkozások minden esetben a bizalom kiépítésével kezdődnek. Azaz: a gyerekek ne féljenek a kutyától, fogadják el az állat közelségét. Innen a következő lépés, amikor játszótársukká válik a kutya, aztán partnernek, barátnak tekintik. Közben megismerik, hogy ő is élőlény, aki fájdalmat érez, szomorú vagy éppen éhes, szomjas lehet: szükségletei vannak, amire figyelni kell. Ezzel már a felelős állattartás magvait is elültetik a gyerekekben. Megjelenik bennük a motiváció a mozgásra együtt a kutyával, amit követ a tanulás iránti érdeklődésük felébredése, mert szívesebben vesznek részt az óvodai, iskolai foglalkozásokon, ha ott a kutya is. A feladatok megoldásakor pedig a kutyát már a gyerekeknek kell irányítaniuk, ami erősíti az önbizalmukat.

- Nagyon kedvezőek voltak a visszajelzések. Előfordult, hogy az a kislány, aki korábban félt az állatól, a szüleitől már kutyát kért. Korábban gondjai voltak a tanulással, megszólalással és azt látták, hogy a verset felmondja a kutyának említett példákat.

Az általános iskolások között elsősorban az alsó tagozatosoknál bukkant fel a terápiás csoport.

- Nemcsak segítjük őket a tanulásban, a magtartászavarok leküzdésében, hanem megismertetjük őket a kutya iránti felelős magatartással is. Tapasztalataink szerint ebben a korban a legfogékonyabbak ezekre a tudnivalókra. Az egyedi foglalkozásokon megismerik a kutyát, a tartásukra vonatkozó szabályokat, a póráz, nyakörv használatát, miként lehet közterületen sétáltatni, miért kell összeszedni a piszkot a kutya után - sorolta.

A csoportvezető elismerte, legnagyobb kihívást számukra középiskolások jelentették. A hatfős, kiscsoportos foglalkozásokon önismereti problémával, pszichés zavarokkal, különféle frusztrációkkal küzdő fiatalok vettek részt. A diákok a kutya jelenlétének is köszönhető oldott, elfogadó légkörben rövid idő után megnyíltak, mertek beszélni magukról, félelmeikről, vágyaikról, felismerték érzelmeiket, beszéltek róla, ezáltal javult a kommunikációs készségük. A későbbiekben már irányíthatták a kutyát is, ami például az erőszakmenetes kommunikációba vezette be őket, hiszen a feladatok elvégzésére kényszerítés nélkül kellett rávenni az állatot.

A visszajelzések szerint az intézmények igénylik a folytatást, mégpedig az eddiginél is nagyobb óraszámban és további gyerekek bekapcsolását javasolják a programba. Ennek érdekében a Göcsej Kutya Klub a következő tanévre is pályázik a támogatás reményében, közölte dr. Gombos László.

Szeressük őket felelősséggel! Kutyák, macskák környezetünkben

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!