Lóerő

2014.01.23. 20:25

A megduplázott jövedéki adó kivégezte az LPG-t

Gyakorlatilag kivégezte az autógázt a magyar kormány azzal, hogy tavaly két lépésben megduplázta az LPG jövedéki adóját.

Arany Gábor

A január elsején, majd májusban érvénybe lépett emeléssel 95.800 forintra, 320 euróra nőtt az LPG jövedéki adója, ami rekord a kontinensen és megközelítőleg 40 forint pluszt jelent literenként.

Anno a minisztériumi indoklás szerint az egészségügy támogatására szánták a befolyó összeget, ami furcsán hangzik, hiszen a környezetet legjobban kímélő motorüzemanyag a gáz. Ha a bevételnövelés volt a cél, akkor is csalódhatott, aki ezt kitalálta, mert a radikálisan csökkent az LPG forgalma.

- Havonta a 6000 liter autógázt adtunk el, ez ma már nem éri el a 3000 litert - számolt be a fejleményről Varga Róbert. - Gyakorlatilag megszűntek az átalakítások, korábban hetente hét gépkocsiba építettük be a gázszettet, tavaly pedig összesen ötbe és abból kettő osztrák volt. Ezzel szemben megszaporodott a kiszerelés. Sokan már nem vállalják az autógáz járulékos költségeit, például a tartály kazánvizsga 20 ezer forintos díját, mert úgy számolják, hogy ezzel már nem éri meg, és akkor ne foglaljon helyet a tartály se - magyarázta.

A megduplázott jövedéki adó miatt az átlagos személyautónál legalább 60-70 ezer kilométerre számolható a megtérülés. Ez azonban főleg város használatnál még többre a jön ki. A jövedéki adó emelésén kívül más is az át-alakítás ellen hat. Megszűntek a sorozatengedélyek, ami alapján egyszerűsítve lehetett végrehajtani az átalakítást. Az autónkénti egyedi tervezési, engedélyezési eljárás viszont további, legalább 50 ezer forinttal növelte meg az LPG rendszer beépítési költségét.

Mindez azzal a következménnyel járt, hogy a 250-300 ezer forintos gázszettek eladhatatlanokká váltak. Nem különbözhet a helyzet a többi hasonló profilú vállalkozásnál sem, ami azt jelenti, hogy nemcsak az LPG jövedéki adójából szedett be kevesebbet az állam, de elbukta a forgalmazott eszközök adóját is, és a veszteségbe számíthatjuk a vállalkozások csökkenő nyereségét, így adóját, a kieső személyi jövedelem-adót, és sorolhatnánk.

Emellett megjelent újra a házi átfejtés. LPG-hez már 30 ezer forintért lehet szivattyút kapni, és a rezsicsökkentés miatt olcsóbbá vált háztartási pb-palackból 30 forinttal olcsóbban nyerhető ki az üzemanyag literje. Ha pedig valaki olyan szerencsés helyzetben van, hogy gázos targoncát működtet, esetleg terményszárítóban égeti el a pb-gázt, akkor takarékosan, bár törvényt sértve tud autózni. Jelenleg arra a cseppfolyósított szénhidrogénre, melyet közúti járművek üzemanyagaként értékesítenek, importálnak vagy használnak fel, 95.800 Ft/tonna, egyéb motorikus célú értékesítés, importálás vagy felhasználás esetén 12.095 Ft/tonna, egyébként meg 0 Ft/tonna a jövedéki adó.

Sűrített földgáz lehetne a jövő

Varga Róbert úgy látja, a jövő a CNG, tehát a sűrített földgáz lehetne, ez egyre jobban terjed Európában. Nálunk utólag 600 ezer forint körüli áron lehet ehhez átépíteni az autót, ám hazánkban nincs CNG-kúthálózat. Az otthoni földgázvezetékre kapcsolt töltőberendezés pedig másfél milliós összeg, plusz a járulékos kötelezettségek kiadásai. És aki belevág, nem lehet benne biztos, hogy az állam nem változtat a szabályozáson.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!