Lóerő

2013.08.08. 22:00

Aprilia SR R Factory: elvetemült és lenyűgöző

Nagykanizsa - Lila, zöld és kék színekben pompázik Tóth Árpád robogója. Speciális, airbush technikával olyan mintákat is festett rá, melyek a fény törésére eltűnnek, majd újra előbújnak. De a 25 éves fiatal motorja nem csak ettől különleges. Több technikai megoldást is tartalmaz melyek kiemelik társai közül.

Benedek Bálint

– A motorok iránti rajongásom viszonylag korán, 13 évesen kezdődött, amikor rátaláltam édesapám műhelyében egy porosodó Simsonra, működésképtelen, hiányos állapotban – mesélte az építésznek tanuló, Tóth Árpád. – Szerelem volt első látásra, az utolsó csavarig szétszedtük, s felújítottuk. Kapott utcai motortuningot, krossz kormányt, és az égnek álló, üvöltő kipufogó sem maradhatott ki a sorból. Előtte sokat kerékpároztam, eztán már csak a motorozás tartott lázban.

Árpád 2006 nyarán vett egy használt, de kitűnő állapotú Aprilia SR R Factory típusú robogót, s attól a perctől csak ezzel foglalkozott. A kovácsmester és lakatos édesapa vette először kezelésbe, s ha elkészül, chopperként hasítja majd az aszfaltot.

– Közvetlenül a robogó megvétele előtt is sokat kutakodtam az interneten, hogy melyik motorból mit lehet kihozni – folytatta a kanizsai fiatal. – Hazánkban eddig nem volt példa full tuning SR Factoryra, külföldön is mindössze néhány fut, ám azok sem voltak merészen egyediek. Egyszóval izgatott a téma, mégis egy évig gyári motorként hajtottam. Csak apró optikai kiegészítőkkel tettem érdekesebbé.

Ám egy napon valaki a parkolóban feldöntötte a motort. A gép jelentős sérüléseket szenvedett. Míg a fényező javította, Árpád kipróbált egy bivalyerős, tuningolt Yamahát. Nem bírt az erejével, elesett vele, de zúzódásai ellenére úgy döntött: az Aprilia SR-t is „erősíteni" kell.

– A barátaim rengeteget segítettek, hogy egyedi, semmihez sem hasonlítható megjelenést kölcsönözzenek a járgányomnak – fűzte hozzá Árpád. – Pályaidomokat rendeltünk a világhálóról, ezeket üvegszállal egybedolgoztunk, eltüntettünk az illesztési hézagokat, csavarokat, és még a lámpákat és indexeket is elfalaztuk, végül letisztult egységes formát kaptunk, ezt hívják clean style-nak. A meglévő beömlőket is átalakítottuk. A szüleim annyit kértek, hogy a motor gyári szürke színe maradjon meg, de ez is megváltozott. Az internet segítségével Franciaországban kevertettem ki a kaméleon flip-flop fényezést, ami lila-zöld-kék színeket váltogat, és itt alkalmaztuk az airbrush technikát is. Ez a „ghost flame", amit először Amerikában alkalmaztak: egy chopper tankjára lángcsóvát fújtak e módon.

Csak a króm fényezésen hónapokig dolgoztak a fővárosban, de a végeredmény magáért beszél. A motoron távirányítóval vezérelhető, programozható villogású, 3600 szín kikeverésére képes show világítást vezettek körbe, de a járgány kapott az autókéhoz hasonló ledes, nappali menetfényt is. Ezután a kiegészítők beszerelését végezték el. Többek között teljes fejidomot lebontották, downhill bicikli kormányt tettek fel, az egyedi aluminium choppermarkolat kúpos kormányvéggel egybeépítve Los Angelesből érkezett, és akkor még nem esett szó az első futómű ültetéséről, illetve a fehér bőr üléshuzatról.

– Minél mélyebbre ástam magam a robogóépítésbe, annál elvetemültebb ötleteim születtek – mosolygott Árpád. – Első lépésként 20 centiméterrel meghosszabbítottam a vázat. Ez rengeteg változtatást követelt, át kellett rendezni a fékcsövek futását, és új, hosszabb, átlátszó vízcsövek is felkerültek. A legkomolyabb munka a motor hátsó gyári felfüggesztésének megszüntetése volt, és az átalakítás központi teleszkóposra, egy Honda CBR 1000 RR nagymotor alkatrészével. Több hét tervezgetés, külföldi és egyéb példagyűjtés után létrehoztuk az ország első és egyetlen központi teleszkópos Piaggio blokkos robogóját. Az új hátsó futómű három helyen állítható, mellyel egyedi hátsó ültetést hoztunk létre.

Van ennél "feljebb" is

Tóth Árpád még mindig nem nyugodott meg, bár gyárilag 3 lóerős robogója mostanra 20 lóerőssé fejlődött, s egyenesben 130 kilométeres óránkénti sebesség elérésére is képes. Szeretné tovább fejleszteni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában