Lóerő

2009.08.14. 02:28

Újjászületik az NDK-s legenda

Nagykanizsa (hba) - Egy Pannónia felújításával kezdődött Donáczi Csaba veteránmotor-szenvedélye, s egy MZ-Trophy Sporttal folytatódott. A legendás NDK-s márka képviselőiből már csak 15-20 működőképes lehet Magyarországon.

zaol.hu

Donáczi Csaba még 1975-ben kapta meg édesapja Pannónia motorkerékpárját, amin öt év használat után, első Trabantja megvásárlásakor pár ezer forintért túladott - ma már úgy látja: elkótyavetyélte. A magyar csodából, az utak királyából ugyanis új gazdája háztáji szekeret csinált...

A férfiban két évvel ezelőtt érett meg az elhatározás: újra lesz Pannóniája. Hosszas könyörgés után sikerült vásárolnia egy roncsot, amit 8 hónapnyi munkával újított fel. Ám azóta nincs megállás (akit a benzingőz egyszer megcsapott...!): szenvedélye lett a veteránmotorozás, motorfelújítás. Legújabb áldozata egy MZ-Trophy Sport, amelyből a hozzáértők szerint úgy 15- 20 működőképes példány lehet az egész országban.

- Ez a típus igazi legendaként vonult be a köztudatba - kezdte aktuális kedvence bemutatását Donáczi Csaba. - Azért kapta a Trophy Sport nevet, mert az akkoriban divatos hatnapos versenyek rendszeres nyerőgépe volt. Magyarországra nem exportáltak a típusból, hozzánk csak az NDK-ban dolgozó magyar vendégmunkások (ennek az 1971-es évjáratú mocinak a tulajdonosa is a keletnémeteknél kereste boldogulását) révén kerülhetett. Emlékszem, ha néhanapján a Balaton-parton megálltak vele, hosszú percekig nem lehetett a közelébe férkőzni, annyian voltak kíváncsiak rá.

Donáczi Csaba barátja, Vörös János instrukciói alapján újítja fel a 250 köbcentis, 21 lóerős, elvileg 120-130 kilométeres óránkénti sebességre képes járgányt, amely húsz éven át szétbontva pajtában pihent. Persze, van olyan munkálat, amit Postakerti úti garázsában megfelelő eszközök híján nem tud elvégezni, ilyen a váz és a bivalytanknak nevezett üzemanyagtartály (ebbe ötször kellett tankolni, hogy az NDK-ból elérjen kis hazánkig) fényezése, vagy a motor életre keltése. E beavatkozások szakemberekre várnak, a fényesíthető alkatrészeket viszont Csaba polírozza egy mosógép-motorból készített célgéppel, s a járgányt is ő szereli össze. A szenvedélyes motoros azt reméli, év végére elkészül az MZ-vel, s aztán kiállításokra, veteránmotor találkozókra viheti. Habár még jócskán akad munka rajta, máris tudja, mi lesz a következő gép, amit felújít. Mint mondta, egy T-Csepelt nézett ki magának, amely szintén elhagyatva, darabokban várja megmentőjét...


Olvassa el Lóerő rovatunk többi érdekes cikkét is!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!