Lóerő

2009.07.31. 07:09

Hőguta és napégés ellen fólia

Zalaegerszeg - Esztétikus dizájnelem, ami véd az erős napsütéstől, a hőtől, s bizonyos típusai még az autóban hagyott értékeket is megóvhatják. Használatát ugyanakkor hatósági előírás szabályozza.

Horváth A. Attila

Egyre több fóliázott üvegfelületű autót látni az utakon, a teljességre törekvő optikai tuning például elképzelhetetlen az ablakok sötétítése nélkül. A szakember ugyanakkor azt mondja: a legtöbben ennél jóval praktikusabb okokból fóliáztatják autójukat, ilyenkor, nyáron ugyanis a hővédelem legbiztosabb eszköze az ablakokra telepített fényelnyelő, hővisszaverő bevonat.

- Kényelmesebben, kulturáltabban lehet közlekedni a fóliázott autóval, kevésbé melegszik fel ugyanis a beltér, s a káros napsugarak sem égetik az utasok bőrét. Az UV-sugárzást 98-99 százalékban, az infravöröset pedig típustól függően 30-85 százalékban szűrik ki a fóliák. Egyébként a klíma is hatékonyabban működik fóliázott autóban, s mivel nem kell magas fokozaton járatni, kisebb eséllyel betegszik meg az utas a hideg levegő miatt - tudjuk meg Böle Pétertől, a megyeszékhelyi Böle Kft. ügyvezetőjétől.

A műhelyben éppen egy Opel Astra fóliázásán dolgoznak a szakemberek, így figyelemmel kísérhetjük a munkafolyamatot. Szerelésre, az ajtók megbontására nincs szükség: a jármű mosását, portalanítását követően felpróbálják, méretre vágják, melegítik (hogy felvegye a domború üveg ívét), végül ragasztják a fóliát. A három nap száradási idő alatt az üvegeket mozgatni nem szabad, utána már a poliészter alapanyagú réteget ugyanúgy lehet tisztítani, mint az üveget. Viszont a fólia sérülékeny, óvni kell a mechanikai hatásoktól.

- Sokan telepíttetnek fóliát a hátsó ablakokra a kisgyerekek védelme miatt. Egy közepes sötétségű fólia átláthatósága kiváló, még éjszaka is, a legjobb minőségű viszont egyértelműen a magasabb fémtartalmú tükröződő fólia. Én egyébként mindig megpróbálom rábeszélni az ügyfelet arra, hogy ne a legsötétebb fóliát válassza, hiszen aki nem akar elrejtőzni autójában, annak tökéletesen megfelel egy közepes árnyalat is. A legfeketébb fóliákat általában teherautók, furgonok tulajdonosai keresik, akik nem szeretnék, hogy a raktérbe belássanak az illetéktelenek - jegyzi meg Böle Péter.

Persze nem is lehet akármilyen sötétségű fóliát használni: a közlekedési hatóság a szabványnak megfelelő, műbizonylattal ellátott termékeket engedi át a műszaki vizsgán. A szabályozás szerint a vezető mögötti üvegablakok (a B-oszloptól hátrafelé) tetszés szerint sötétíthetők, az első oldalablakoknak azonban át kell engedniük a fény 70, a szélvédőnek pedig a 75 százalékát.

Speciális kategóriát képvisel a biztonsági fólia, aminek telepítéséhez már szükség van az üvegek kiszerelésére. A fóliázott ablak erős ütés hatására betörik ugyan, de a keret és a bevonat egyben tartja az üvegtörmeléket, megakadályozva (legalábbis megnehezítve), hogy a rongáló benyúljon az utastérbe. A karosszériát védő, teljesen átlátszó, gumírozott fóliák pedig a kőfelverődéstől, a karcolástól és a menet közben összegyűjtött rovarok savas nedvétől óvják a fényezést. Ez utóbbiakat általában a motorháztető frontfelületére telepítik, de nagyobb értékű autóknál előfordul, hogy az egész karosszériát bevonatja a tulajdonos.

Böle Péter hozzáteszi: akár fény-, akár hővédő, akár biztonsági fóliát telepíttet az autós, kizárólag bevizsgált, minőségi termék alkalmazását javasolja, már csak a nagyobb hatékonyság miatt is.

Olvassa el Lóerő rovatunk többi érdekes cikkét is! Katt ide!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!