Kultúra

2017.02.20. 16:15

Új típusú iskola bővítheti a zalai alapfokú oktatási palettát

Zalaegerszeg - A gyerekek körben állnak, lépéskombinációkkal haladnak, közben számsorokat mondanak, összeadnak, kivonnak, énekelnek, de még egy hexameteres magyar verset is kívülről skandálnak. Nem is könnyű megmondani, milyen órát látunk.

Arany Horváth Zsuzsa

Az érdeklődő szülők hónapok óta tudják, hogy Zalaegerszegen is készülődik hasonló hangulatú, nevelési programú iskola. Sőt, akik a zalai megyeszékhelyen már eddig is a Waldorf-módszert szerették volna gyermekeiknek, Szombathelyre viszik a kisdiákokat. Szám szerint majdnem húszan járnak át 50 kilométerre az alapfokú általános iskolai tanulmányokat folytatni.

Hogy ne így legyen, arra szerveződött elhivatott lelkes csapat, jobbára édesanyákból. A tervek lassan beérnek, szeptembertől már biztosan indul Waldorf-iskola, igaz, még nem Egerszegen, hanem a 7 km-re lévő Zalaszentlőrincen. A városi önkormányzat a maga lehetőségeivel támogatná az oktatási paletta bővülését, de egyelőre megfelelő épület nem áll rendelkezésre. Zalaszentlőrincre iskolabusszal közlekednek majd a gyerekek.

- A Napravár óvoda 2012 óta működik Egerszegen, az ide járó gyerekek iskoláskorba lépnek, a szülők értelemszerűen szeretnék, ha továbbra is Waldorf módszer szerint nevelődnének a gyermekeik, ezért vált esedékessé az iskolaalapítás - mondja Németh-Heves Júlia. - Egyéves előkészítő munka után, minden hatósággal egyeztetve indulhatunk el az első osztállyal, Bálint Orsolya osztálytanító vezetésével, aki 20 éve végzett az ELTE Waldorf továbbképzésén. Alapító tanár volt a nyíregyházi iskolában, a szombathelyi Perintparti Waldorf Iskola alapításában is részt vett, mint tanító és alapító szülő.

A megyeszékhelyi Arany János utcában működő és a városi önkormányzat támogatását is élvező Napravár óvodába gyűltünk beszélgetőtársaimmal. Németh-Heves Júlia, Várhelyi Nikolett, Kámánné M. Andrea és Fersztl Viktória az iskolaalapítás lehetőségeit latolgatja, mert Yeats-től kölcsönözve hiszik, „az oktatás nem egy vödör megtöltése, hanem a tűz meggyújtása". Fotó: Katona Tibor

- Négy éve is szerettünk volna már itt Waldorf-iskolát, amikor a kislányunk hatéves lett, ennek hiányában járunk Szombathelyre, úgy, hogy két szülőpár fogott össze - magyarázza az utazással járó döntést Várhelyi Nikolett. - A népszerűség oly' nagy, hogy Budapesten már nehéz bejuttatni a gyereket Waldorf-iskolába. Sokat halljuk a gyerekközpontú nevelést, itt meg is valósul. A gyerek egyéni fejlődésének ütemét figyelembe veszik, megtanítják közösségben gondolkodni, csapatban kreatívnak lenni, a tananyag ebbe simul bele. A szülői értekezleten a gyermeklélektant tanuljuk mi is, amit otthon tudunk hasznosítani. Magamról tudom, mennyi tanulás ment a felejtésnek, ezért volt fontos, hogy a gyerekem másképp élje át az iskolát. A gyerekek szabadok, mégsincs fegyelmezési probléma, minőséget kapnak, s a szülőket is bevonják az iskolai életbe.

- A környezet mit szólt a döntéshez?

- Vannak persze előítéletek, amit nem tudnak igazolni. A családban is örülnek, hogy a gyerek imád iskolába járni, de titkon letesztelik, tud-e olvasni.

- Honnan a bizonytalanság?

- Talán onnan, hogy 25 évvel ezelőtt, amikor idehaza elkezdődött a Waldorf-iskolai képzés, eleve azok a szülők választották, akik nem bíztak abban, hogy az állami iskolában megfelelően halad a gyerekük.

- Nagyobbik gyermekem iskoláskorú lesz, nekem is nagyon tetszik az, amit erről a nevelési programról tudok, erős az érdeklődésem, már a Zalaegerszeg-Zalaszentlőrinc távolságot is lemértem - mondja Kámánné M. Andrea, hozzátéve, oviba azért nem ide járt a kisfiú, mert nem láttak folytatást.

Fersztl Viktória második gyermekét várja, Liza lánya a Waldorf-oviba jár, az iskola indulásának nagyon örülnek. Viktória napestig tudna mesélni a gondolkodásra, szabadságra nevelő, nyitott légkörű módszerről.

Nemcsak sarus-tarisznyás szülők

Ha nincs, akkor alapítanak egyet, ez volt a zalaegerszegi szülők jelmondata, amikor Waldorf-iskolában gondolkodtak. Vallják, nemcsak az „elvarázsolt" tarisznyás „bio" szülők járatják csemetéjüket Waldorfba. A Magyarországon 25 éve jelen lévő módszert bemutató előadások sorában február 24-én, pénteken öt órakor az Apáczai VMK-ban Karkus Ottó, a solymári iskola osztálytanítója következik, március 11-én, szombaton 10 órakor már a zalaszentlőrinci épületben találkoznak a szombathelyi tanítóval, Kányai Mirellával.

Ezek is érdekelhetik