Kultúra

2017.01.04. 16:27

Fából faragott gőzmozdonyokat

Zákány - Nyalóka, Csótánytipró, Bivaly és Bumbardó. Az érdekes beceneveket mozdonyok viselik. Többek között ilyeneket is faragott már a nyugdíjas Kovács Tibor.

Benedek Bálint

- Már gyerekként megcsapott a mozdony füstje, szó szerint is, hiszen a család Böhönyén élt, ahol édesapám sorompókezelőként dolgozott - mondta a 72 éves férfi. - Állítólag a kiságyból figyeltem a tolató vonatokat, majd amikor nagyobb lettem, már testközelből is szemügyre vehettem a monstrumokat.

Kovács Tibor egész életét végigkísérte a vasút iránti rajongás. Negyvennégy évig többek között vasútépítő pályamunkásként, vonatfékezőként, kocsirendezőként, váltókezelőként és mozdonyfűtőként dolgozott. A gőzmozdonyokat különösen a szívébe zárta, hiszen a csodálatos szerkezeteknek hála komoly fejlődésnek indult a vasúti személyszállítás. Éppen ez a tisztelet vezérelte, amikor először 1982-ben kifaragott egy legendás 424-es típusú gőzmozdonyt. A Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak 1924-től gyártotta a Bivalyt, majd a finn csodafutó, Paavo Nurmi olimpikon után egyszerűen Nurminak nevezett járművet. Zákányban az állomás előtt is kiállítottak egyet a 365 darabból, amit a magyar vasutak használt egykor. A többi az akkor még baráti Észak-Koreába, Csehországba, Romániába és Szovjetunióba került háborús jóvátételként. A 424 009-es széntüzelésű máig üzemel a nosztalgia flottában.

- Ahogy a műszaki rajzolást, úgy a fafaragást sem tanultam soha, egyszer csak nekiláttam - avatott be a részletekbe. - Amíg a feleségem az asztalon keresztrejtvényt fejtett, addig én a konyha másik szegletében kialakítottam a különféle alkatrészeket. Ha meglátok egy érdekes mozdonyt, akkor lekanyarítom egy papírra. Az emlékeimből vagy fényképekről a lehető legpontosabban másolok. Itt Somogyban, de Zalában is sokakat érdekelnek ezek a „vasak”.

A nyugdíjas férfi valóban mérnöki pontossággal, precízen igyekszik elkészíteni az eredeti mozdonyok kicsinyített másait. Többnyire hársfából farag, de erre a célra jó a mogyoró is. Elmondása szerint gyakran megmosolyogják, amikor meglátják, hogy egy kiállított mozdony mellett áll egy rajzlappal a kezében.

- Az alkotások közül nem hiányozhat a 326-os, mellyel 1846-ban elkezdődött a hazai vasút története, de elkészítettem a legnagyobb darabszámban épített 324-es magyar mozdonytípust is - mesélt tovább. - A 203 sorozatú gyorsvonati gőzmozdony Európa legnagyobb és legerősebb két kapcsolt kerékpárú mozdonyai közé tartozott. A fából készült flotta másik tagja egy 520 jelzésű német gőzmozdony, ezzel a típussal hordták a zsidókat a kényszermunkatáborokba. Az elején nem vörös csillag díszelgett, hanem az a bizonyos sas horogkereszttel. A gőzmozdonyok festésükben is az igaziakat idézik, hiszen ugyanolyan fekete zománccal kentem le ezeket. Kivételt képez a svéd 1963-as Nohab dízel mozdonya, ami színes „ruhát” kapott.

A férfi a kisebb vasparipákat 8, míg a nagyobbakat 12 nap alatt állítja össze. Az illesztések rögzítéséhez mindig folyékony ragasztót használ. Mint meséli, olykor a papír-írószerben ferde szemmel néznek a feleségére, amikor egyszerre több tubussal vásárol.

Tibor szeretné, ha a kivételes hobbijából készült legendás darabok megmaradhatnának az utókornak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!