2015.01.30. 13:20
Az V. Zalaegerszegi Sajtófotó Kiállítás és Pályázat kollekciója a Hevesi Sándor Színházban látható
Zalaegerszeg - Harmat a pitypangon, politikai demonstráció, elveszett félcipő... Mindez téma lehet egy sajtófotó kiállításon, ha megfelelő látószög társul a megvalósításhoz.
Bödör Dániel: Egerszeg szikrája (a zsűri különdíját kapta)
A látószög ez esetben főként a gondolati megközelítésre utal, hiszen egy fénykép attól válik közérdeklődésre számot tartó – ha akarom – sajtófotóvá, hogy önmagán túlmutat. Bőven látunk erre példát a zalaegerszegi Hevesi-színházban megrendezett, immár V. Zalaegerszegi Sajtófotó Kiállításon, ahol három fotóriporter – Katona Tibor, Pezzetta Umberto és Seres Péter –, valamint 19 „külsős munkatárs" tárja elénk az elmúlt év emlékezetes pillanatait. Idén ugyanis tágultak a keretek, s a médiában dolgozók mellett egy pályázat keretében amatőr és profi civilek is teret kaptak a paravánokon. Hiszen ma már szinte mindenkinél ott a kamera, nem csak a szakmában dolgozók örökíthetnek meg olyasmit, ami belekívánkozik az elmúlt év képes kalendáriumába.
De vegyük csak szemügyre közelebbről is, mi kínál élményt a tárlaton. A képek egy jelentős csoportja jól elkapott pillanatokkal örvendeztet meg. Ilyen például Katona Tibor Látatlanban című telitalálata, amelyen egy csöppnyi kisfiú szorosra zárt szemekkel trafál a labda mellé. Vagy Bérczes Edit sportképe, ahol egyetlen futó lába sem éri a földet, saját árnyékuk felett „lebegnek", de Seres Péter Félcipő című felvétele is.
Pezzetta Umberto: Kitörés... A labdát tartó játékos mintha lebegne a karok „ketrecében"
Más munkákat a jól megszerkesztett kompozíció emel ki az átlagból. Ilyen például Pezzetta Umberto A szeretet háza című képe, Katona Tibor Tárt karokkal és Árnyjáték című fotója, vagy Seres Péter Dimenziók című, fodrászversenyen készült képe, amelyen egy tükör beiktatása hozza zavarba a szemlélőt.
Katona Tibor: Tárt karok (erős emberek versenye)
További szempontként kínálkozik a csoportosításhoz a közvetlen látványon túlmutató, elgondolkodtató tartalom. Ezeknél a képeknél bennünk, szemlélőkben születik meg az „aha!" élmény, amikor felismerjük a fotós mélyebb szándékát. Ilyen felvétel többek között Seres Péter Dísz téri, cím nélküli fotója, s ugyancsak tőle a Civilben. Újabb halmazba sorolhatjuk az érzelmileg mozgósító, problémafelvető képeket, e körből is szép példákat láthatunk. Kiemelhetjük Katona Tibor fogyatékkal élőkről készített munkáit, Pezzetta Umberto kóbor kutyát megörökítő fotóját, vagy ugyancsak tőle a 100 év címűt.
Nagy Balázs: Kristálycsillár (egy másik felvételét díjazták)
Szintén figyelemre méltó csoportot alkotnak azok a művek, ahol egyedi fotótechnikát vet be a szerző. Nagy Balázs A csillagok alatt című képén például a Tejút tárul elénk, Bödör Dániel Egerszeg szikrája című, ugyancsak állványról készült felvétele pedig a tárlat egyik igencsak látványos darabja. A felvétel a Balatoni úti aluljáróban készült, úgy, hogy lángoló labdacsot pörgetett meg, s a szerteszálló szikrák visszaverődtek az aluljáró faláról. Munkájával kiérdemelte a zsűri különdíját. Ugyanilyen elismerés jutott még a Mányoki Attila úszását dokumentáló Tompa Gábornak, valamint Borsos Zoltánnak és Fonódi Tamásnak. A sajtófotósok különdíját Nagy Balázs érdemelte ki. A kiállítás február 20-ig várja az érdeklődőket.
Pezzetta Umberto A szeretet háza című képe a gyermekotthonból