Hírek

2014.02.19. 17:05

Tiltakozás a pedagógusok új minősítési rendszere ellen

Tiltakozás kezdődött az országban a pedagógusok új minősítési rendszere ellen. Zalai véleményeket kértünk.

Szabó Judit

A napokban nyilatkozatot adott ki több ismert pedagógus, bejelentve, hogy bojkottálja az életpályamodell most kiépülő rendszeréből a portfóliókészítést. Átgondolatlannak, előkészítetlennek és megalázónak tartják azt a minősítési eljárást, amelyen minden pedagógusnak át kell esnie, ha I. kategóriából magasabb fizetéssel járó felsőbb fokozatba akar lépni. Botrányosnak nevezték, hogy mint fogalmaztak az életpályamodell visszamenőleg állít startkőre korábban magasabb fizetési kategóriába sorolt, több évtizede a pályán lévő tanárokat, lefokoz tapasztalt, meghatározó tanárszemélyiségeket. Azt tartanák korrektnek, ha a régi rendszer szerinti magasabb kategóriába sorolt pedagógusok automatikusan megkapnák a II. fokozatot.

A minősítéshez elektronikus portfóliót kell készíteniük a tanároknak, melyben bemutatják munkájukat. A bojkotthoz csatlakozó pedagógusok ezt nem hajlandók megtenni. Elismerik, hogy a portfóliós értékelés korszerű eszköz, ők mégis mellőzik, így tiltakoznak az eljárás ellen. Szerintük az, hogy pedagógus I. kategóriából kénytelenek indulni, a rendszer szégyene, s inkább lemondanak az előrelépéssel járó béremelésről, minthogy portfóliójukkal legitimálják az életpályamodellt.

Pácsonyi Imre, a zalaegerszegi tankerület igazgatója közölte: hallott a tiltakozásról, amelyet szerdán délig mintegy ötvenen írtak alá, de olyan hírt nem kapott, hogy zalai pedagógusok is csatlakoztak volna a bojkotthoz.

- Voltak és vannak félelmek a minősítési rendszerrel kapcsolatban, de ahogy tisztázódnak a részletek, ez egyre kevésbé jellemző - vélekedett. Pácsonyi Imre jelezte, hogy a portfólió feltöltéséhez szükséges internetes felület már működik és elérhető az útmutató is. Néhány speciális területen kell még kidolgozni a portfóliókészítés mikéntjét (például a kollégiumi tanárok vagy a pedagógiai intézetekben dolgozók esetében).

Diákok indulnak haza a zalaegerszegi Kölcsey-gimnáziumból. Az ő tanáraiknak is portfóliót kell készíteniük, ha előre akarnak lépni az I. kategóriából. A hazai pedagógusok egy része bírálja a rendelkezést, amely a legtapasztaltabb tanárokat is érinti  (Fotó: Pezzetta Umberto)

A Pedagógusok Szakszervezetének nemrég megválasztott új megyei elnöke, a zalaegerszegi Páterdombi-iskolában és a Kölcsey-gimnáziumban tanító Békési Tamás közölte: a szakszervezet a kezdetektől elutasította az új életpályamodellt.

- A tanárokat egész életük során folyamatosan minősítik a diákok, a szülők, a kollégák és az intézményvezetők. Mindenki tudja, melyik pedagógus hogyan végzi a munkáját - nyilvánított véleményt.

Békési Tamás szerint elfogadhatatlan, hogy a nyugdíj előtt álló tanároknak is át kell esniük a minősítő eljáráson, s lesznek, akik pedagógus I. kategóriából mennek majd nyugdíjba.

- Megértjük a tiltakozókat, akik önbecsülésük miatt nem készítenek portfóliót, de a szakszervezet nem teheti meg, hogy támogatja a bojkottot. Hogyan tanácsolhatnánk bárkinek, hogy ne minősíttesse magát, ha ezzel lemond körülbelül bruttó 30 ezer forint bérnövekedésről? - kérdezte a szakszervezeti vezető. Majd jelezte, hogy a szakszervezet a választások után tovább tárgyal az új kormányzattal az ügyben. Ő egyébként hallott olyan szóbeli kijelentést zalai kollégáktól, hogy ők sem töltenek fel portfóliót.

Békési Tamás órát tart a zalaegerszegi Kölcsey-gimnáziumban. Szakszervezeti vezetőként elutasítja a bevezetett életpályamodellt, de a portfóliók bojkottját nem támogathatja, nyilatkozta ( Fotó: Katona Tibor)

Beke Lászlónak, a zalaszentgróti Deák Ferenc Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatójának meggyőződése szerint szükséges a pedagógusok minősítése, de néhány részletszabályt ő is bírált.

- A szakmában 1985 óta nem működött olyan ellenőrzési rendszer, amelynek tétje lett volna, pedig nagy szükség lenne rá, és bizony ki kell tenni az ablakba a minősítés eredményét. Az ellenőrzés nem ítéletalkotás. Egyszerűen arról van szó: nézzük meg, hogy állnak a kollégák a munkájukhoz szükséges nyolc kompetenciával, ki miben jó vagy kevésbé erős. Amiben gyengébb, azon a területen tovább kell képeznie magát - összegezte Beke László.

A portfóliókészítéssel kapcsolatban úgy vélte, nem lesz szükség több száz oldalas dokumentumgyűjtemény összeállítására, s egy vagy két hétvége alatt elkészíthető az eddigi munka bemutatására szolgáló anyag. A portfóliókat minősítő szakembereket ért kritikára reagálva (melyek szerint helytelen gyorstalpalón részt vevő önkéntesekkel végeztetni a minősítést), előrebocsátotta: ő is bejelentkezett minősítőnek.

- A minősítők kiválasztása nem úgy fog zajlani, hogy behívnak az utcáról embereket, vagy ahogy Mikszáth írta: akinek az Isten hivatalt ád, ád az ahhoz észt is . Én szakvizsgával rendelkezem, le kellett adnom a szakmai életrajzomat, ez alapján megírták, hogy valószínűleg megfelelek, de még ellenőrzik a végzettségeimet, majd lesz egy online vizsgám, és ezt követően kell elvégeznem egy 30 órás tanfolyamot - vázolta az igazgató.

Hozzátette, az ötezer minősítő között biztosan lesznek a feladatra kevésbé felkészültek is, ennyi ember esetén ez valószínű.

Kritikával illette azonban, hogy a pedagógusok nem látják a folyamat végét. Egyelőre mindenki az első kategóriában van, és hat éven belül készítheti el a portfólióját ahhoz, hogy a kettesbe kerüljön, de hogy pontosan mikor, az a pénzügyi helyzettől függ majd. Idén csak az a 30-32 ezer kivételezett helyzetű tanár teheti ezt meg, aki pedagógus szakvizsgával vagy közoktatásvezetői végzettséggel rendelkezik. Arról pedig még szó sincsen, mikor lesz mód a legmagasabb fokozatot (és fizetést) jelentő mester- vagy kutatópedagógusi kategóriába kerüléshez szükséges eljárás lefolytatására. Beke László az életpályamodell igazságtalanságai közé sorolta, hogy első körben ugyanúgy pedagógus I. kategóriába kerülnek az egy diplomával rendelkező tanárok, mint a második, harmadik vagy negyedik szakot is végzettek.

A portfólió elleni tiltakozó akció nagy vitákat váltott ki az interneten is. Van olyan álláspont, mely szerint a minősítési eljárás ésszerű szakmai értékelésre nem alkalmas, de lehet vele létszámgazdálkodást folytatni, vagy kiválasztani a politikának kedves tanárokat. A véleményt alkotók másik tábora helyesli a kormányzat oktatáspolitikáját minden tekintetben, s úgy véli, hogy pont a tanároknak nem szabad megijedniük a vizsgáktól , hiszen ők naponta minősítik a diákokat.

- Az ellenőrzés nem ítéletalkotás - hangsúlyozta Beke László igazgató

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!