Hírek

2013.05.02. 17:54

Veterán autók: nincs megállás

Hévíz – Mi a közös a veteránautósokban? Nos, mindannyian hőn imádják meglett korú gépjárműveiket, s féltik, óvják őket még a szellőtől is.

Sámel József

Ha ez azért kissé talán túlzásnak tűnik, ám a nemrég Hévízen megrendezett Lotus retro veteránautó szépségversenyen és luxusautó-kiállításon többen is elmondták: hétköznap járgányaik a garázsban állnak, s leginkább csak kiállításokra, esetleg túrákra járnak velük. A szombathelyi Kálmán István 1963-ban Angliában gyártott Triumph típusú kabriója ritkaságnak számít Magyarországon. Az állapota gazdájának köszönhetően természetesen kiváló. – Egész napom ráment, hogy felkészítsem a hévízi találkozóra. No, nem azért, mintha valami baja lenne, hanem mert azt szerettem volna, hogy a lehető legszebb legyen – fogalmazott, elárulva: leginkább alkalmanként használja, ami különböző bemutatókat és kirándulásokat jelent.

– A jó idő beköszöntével gyakran átruccanunk a közeli Ausztriába, ahol erdők között kellemes túrákat teszünk az autóval. Nincs is ennél jobb dolog – büszkélkedett. Annyit a típussal kapcsolatban érdemes elmondani, hogy az önálló, nagy sorozatú brit autógyártás véget ért. A problémák az 1950-es évek óta látszottak: a brit gyarmatbirodalom felbomlásával a szigetország autógyárai elvesztették biztos piacaikat, és egyre nehezebben álltak ellen a konkurenciának. Az átmeneti megoldást az összefonódások jelentették: a folyamat kezdetét az Austin és a Morris 1951-es összeolvadása jelentette, s 1968-ra az összes még önálló angol autómárka egyetlen cégbe, a British Leyland Motor Corporationbe olvadt össze. A számtalan márkanévből erre az időszakra hat maradt: az Austin, a Morris, az MG, a Jaguar,a Roverésa Triumph.

Az 1980-as évekre azonban ezek is mind eltűntek, vagy pedig már egyforma autókat gyártottak különböző márkajelzésekkel. Horváth Ferenc szintén imádja 1968-as évjáratú Mercedes 280 Cabriolet típusú autóját. A balatonkenesei férfi azt mondta: – Az öreg, bocsánat, korosodó hölgy egyértelműen a szerelmem, olyannyira, hogy soha nem tudnék tőle megválni. Csak jó időben használom, ha már vége a télnek, s eltűnik az utakról a sólé. Nagyon vigyázok rá, a ritka típus megérdemli a féltő gondoskodást. Még úgy is, hogy eredeti állapotban van, s probléma soha nem volt vele. De szeretném, ha ez még sokáig így lenne – tette hozzá A beszélgetések során azon nyomban kiderült, hogy a veteránautósok célja megegyezik. Egyikük azt is megjegyezte:aki belekóstol a régi járművek világába, és az elsőre megtetszik neki, akkor már nincs megállás ezen az úton. És ez tényleg szó szerint értendő...

Ezek is érdekelhetik