Hírek

2012.11.20. 21:45

Akár már eshet is a hó Zalában

Zala megye - A közúti közlekedés téli körülmények közötti biztosításáról tartottak megbeszélést a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Zala Megyei Igazgatóságán.

Hajdu Péter

Az állami közútkezelőnél, illetve a feladatokat végző négy megyebeli üzemmérnökségen felkészültek a télre, s november 10-től a téli útüzemelés feltételeinek megfelelően dolgoznak. Zala megyében több mint 1600 kilométer állami közútról van szó - hangzott el az igazgatóságon, ahol Imre Béla osztályvezető számolt be a téli felkészülésről, majd a téli útüzemeltetés szabályairól, a közútkezelőre vonatkozó kötelezettségekről. Tájékoztatást adott az e feladatokra rendelkezésre álló gépparkról, amely 27 darab saját, és 5 bérelt, kettős rendeltetésű (szóró berendezéssel és hóekével felszerelt) tehergépkocsiból, 13 önjáró hómaróból, 4 gréderből és 10 rakodógépből áll. Ezeken kívül nagyon súlyos, hófúvásos időszakokra szerződések alapján még 54 gépet tudnak mozgósítani.

Az egerszegi üzemmérnökségen Kósi László és Török Tamás autószerelők egy hóeke adaptert ellenőriz. Fotó: Pezzetta Umberto

Az utakon a felkészülés keretében megtörtént a balesetveszélyes kátyúk javítása és részben ahol már befejeződött minden mezőgazdasági munka az út menti hóvédő hálók kihelyezése.

Fontos, hogy milyen információk alapján döntenek a szükséges beavatkozásokról, ebben a hagyományos útellenőrzésekre, a kihelyezett 16 útmeteorológiai állomás jelzéseire, önkormányzati és lakossági bejelentésekre támaszkodhatnak, s idén bevezették az FMR rendszert, a gépjárművekbe épített GPS-es helymeghatározó eszközt, melynek segítségével pontosan látják, hogy adott pillanatban a felszerelt 72 gépük merre jár.

A korábbi évekhez hasonlóan három szolgáltatási szintet tartanak szem előtt a tél folyamán. Az úgynevezett őrjáratos utakon, mintegy 556 kilométer hosszon teljes szélességben végzik a síkosságmentesítést és hóeltakarítást, a rajonos védekezési rendszerbe sorolt utak 1001 kilométert tesznek ki a megyében, ezeknek nem a teljes területén történik síkosságmentesítés, csak a veszélyesebb szakaszokon. A harmadik, a fehér út nevű kategória mintegy 80 kilométert kitevő bekötőutakra vonatkozik, melyeket személygépkocsik közlekedésére alkalmas állapotban tartanak, de nem síkosságmentesítenek. A rendőrség és a katasztrófavédelem munkatársai is beszámoltak a téli tapasztalataikról és lehetőségeikről.

Ezek is érdekelhetik