Hírek

2011.10.03. 08:27

Halmozottan hátrányosak: kollégiumi program segíti őket

A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók érettségihez jutását segítő Arany János Kollégiumi Program (AJKP) első éve remekül sikerült a nagykanizsai Zsigmondy-Széchenyi SZKI és a Cserháti kollégium együttműködésében, s idén is indítottak újabb előkészítő évfolyamot.

Kelemen Valéria

A 2010 / 2011-es tanévben Kanizsán 25 fővel startolt az AJKP osztálya, mely Zala megyében egyedülálló, s a Dunántúlon is mindössze még két városban, Pécsen és Szekszárdon működik hasonló.

Az Oktatási Minisztérium által támogatott ötéves program célja, hogy a jelenleginél sokkal nagyobb arányban tanulhassanak eredményesen a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek.

A Nagykanizsai Műszaki Szakképző Iskola és Kollégium Zsigmondy-Széchenyi Tagintézményét vezető Laukó Emőkétől hallhattuk: a kollégiumi program egy középiskolai tanulmányokra felkészítő, elsősorban kulcskompetenciák fejlesztését felvállaló, előkészítő 9. évfolyammal indul, melyet a kollégiummal együttműködő középiskola szervez meg.


- A program az egyéni különbségekre alapozott nevelés kialakításának szükségességéből indul ki - fogalmazott az igazgatónő. - A differenciálás mindenki számára a saját személyiségének leginkább megfelelő, optimális fejlesztés biztosítását jelenti.

Az első, felkészítő év után országos szinten is kiváló eredményt könyvelhettek el a programban munkálkodó zsigmondys és cserhátis pedagógusok, ugyanis a kanizsai képzésben volt a legalacsonyabb a lemorzsolódás. A tanév végére ebben a kollégiumi osztályban 18-an maradtak, s közülük 11 fő a Zsigmondyban, 4 fő a Thúry SZKI-ban, 3 fő a Cserhátiban folytathatta kilencedikesként az érettségi megszerzését célzó tanulmányait, 1 fő pedig a zsigmondysok szakiskolai képzésére mehetett (volna).

- Az első év sikeressége, s az abba fektetett rengeteg munka után elkeserített, hogy a nyári szünet után két gyerek családi okok miatt nem tért vissza hozzánk - mondta Bátori Gyula, aki 14 éve nevelőtanár a középiskolai kollégiumban, s szívvel-lélekkel dolgozik az AJKP-ban. Szerinte egy bent maradós hétvége, például budapesti kirándulással, péntek délutántól vasárnap estig tartó odafigyeléssel, bizony húzós. S hogy mi a köszönet benne? Maguk a gyerekek, a kedvességükkel, a ragaszkodásukkal, a huncutságukkal.

Az ötéves, s végig kollégiumi ellátást biztosító projektben tehát szeptembertől újabb 26 fős osztályt indítottak, zalai és somogyi településeken élő gyerekekkel.

- Számunkra is nagy kihívás, hogy ezeket a gyerekeket ráébresszük arra: van bennük olyan érték, amire építeni tudnak, s legyen céljuk az érettségi, ne csak egy szakma megszerzése - magyarázta Laukó Emőke. - A rendszerben lévő gyerekek nagy szeretettel beszélnek rólunk, biztatják és segítik a kicsiket, a programot most kezdő keszthelyi, pacsai, kanizsai, csurgói, marcali, vései és egyéb településekről érkezetteket, akik a különbözőségeik dacára is összetartó közösséget alkotnak. Annak örülünk, ha a gyereknek honvágya van, mert az azt jelenti, hogy bármilyen is az otthoni körülménye, azért egy őt támogató család is áll mögötte. Ez pedig kell ahhoz, hogy sikeres legyen a gyerek.


Hallhattuk: a havi egyszeri bentlakásos hétvégén már túl vannak a gyerek, s ottjártunkkor éppen az ausztriai kirándulásra hangoltak, ahova tízen mentek az iskola többi tanulójával. Tehát szó sincs arról, hogy burokban lennének, sőt! Karácsony előtt Bécsbe mennek, s az iskolai sítáborba is viszik őket.

- A gyerekek itt olyan élményekhez juthatnak, amiket egyébként nem kapnának meg - vette át a szót Czuk Rita osztályfőnök, aki angolt tanított a tavalyiaknak is, s abszolút elégedett az osztályával. - Összetartó, jó gyerekek, látom bennük a jó szándékot, s a tanórákon differenciáltan jól tudunk haladni, mert jó a munkamoráljuk. Jó nekik, hogy sokféle tanár tanítja őket, van, aki egy kicsit szigorúbb, van anyáskodó, s megtalálhatják azt a pedagógust, akihez bizalommal fordulhatnak.

- A gyerekek tanulmányait és magánéletét is nyomon követjük, akármikor fordulhatnak hozzánk a gondjaikkal, hiszen a lelkük ápolása is fontos, mert egy nagy család vagyunk - vélekedett Tóth Rita nevelőtanár. - Gond nélkül levezényeltük az első bent maradó hétvégét, keszthelyi kirándulással spékelve, s hogy a gyerekek az elejétől a végéig élvezték is, az a legnagyobb sikerélmény számomra. Szeretnénk megmutatni nekik az ország számos régióját, hiszen ezt önerőből nem láthatnák.

Az AJKP-s gyerekeket a kollégiumban is meglátogattuk, ahol együtt találtuk a tavalyiakat és az újakat.

- A szüleim büszkék rám, mert látják, megállom a helyemet - mondta a tavalyiak közül a csurgói Rita, aki most a zsigmondys 9. b-be jár. - Egyértelmű célom az érettségi, aztán jöhet a főiskola, rendőr nyomozó szeretnék lenni.

- Öten vagyunk testvérek, én vagyok a legkisebb, apu dolgozik, de anyu nem, s nehezen élünk - vette át a szót a 9. a-s Zsófi. - Családom örül, hogy idáig jutottam. Az angolt kedvelem, idegenvezető szeretnék lenni, amihez itt minden segítséget megkapok.

- Tényleg bent leszünk az újságban? - kérdezte a horvátkúti 6 gyermekes roma családból származó Vendi. - Volt pár zűröm tavaly, s az idein is gyorsan túljutottam. Ne kérdezze, mit tettem, mert az a mi titkunk a Gyula bácsival, aki apám helyett apám. Az biztos, hogy többet nem fogok ilyet csinálni. Alaposan megszidott, de igaza volt.

Gyula bácsi elmondta: a jókötésű Vendi nem a sportolástól izmos, ugyanis ha hétvégére hazamegy, mindig kijár a családjával az erdőre fát vágni.

- Osztályfőnököm javaslatára a Zrínyi-gimnázium Arany János Tehetséggondozó Programjába írtam felvételit, de nem vettek fel, így ide kerültem, aminek már nagyon örülök - mosolygott az egyik háromágyas szobában Debóra, aki Keszthelyen a húgával és anyukájával él. - Jobb tanuló vagyok, mint általánosban, matematikából kettő, kémiából egy ötössel kezdtem, ami további motivációt ad. Érettségi után kommunikáció szakra vagy a színművészeti főiskolára mennék.

- Ingyen tankönyveket, tanszereket és tisztálkodási szereket kapunk, az étkezésünkért és a kollégiumunkért sem kell fizetni, ami nagy segítség a családunknak - fogalmazott Norbert, akinek anyukája egyedül neveli 3 fiát.

16 órakor elkezdődött a kollégiumi tanulószoba. Ott a gyerekek közösen, tanárok segítségével készülnek másnapra, van korrepetálás, s mindenki jár valamilyen sportra, illetve szakkörre. A programban kötelező tantárgy a dráma, amit kilencedikben már heti 3 órában tanulnak a diákok.

S hogy nagy kedvvel teszik, azt bizonyítja: a tavalyiak közül öten már az előrehozott érettségire készülnek. A tanulmányait a Cserhátiban folytató három srácnak már szóbeli ötös felelete is van, jelezve: jól sikerült a pályaválasztásuk, s persze a felkészítésük.


Felkarolják a tehetséges tanulókat
Az ország 23 középiskolájában működik a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók Arany János Tehetséggondozó Programja, Zalában a zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnáziumban, immár 12 éve. A végzős nyolcadikosok a települési önkormányzat által benyújtott, az iskola támogatását is tartalmazó pályázattal, illetve felvételi vizsgával lehetnek részesei a programnak. Az előkészítő 9. évfolyamot és az azt követő tanéveket is a gimnáziumban végzik a diákok, s tanulmányaik részét képezi a kollégiumi lét. Horváth Attila igazgató elmondta, eddig négy Arany János osztályuk érettségizett a 13. évfolyam végén – helyhiány miatt nem indítottak minden évben –, s idén szeptemberben ismét 30 fő kezdte meg a 9. évfolyamot, és a következő tanévben is indul osztály. Országosan egyébként 3200 diák vesz részt a tehetséggondozó programban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!