Hírek

2011.01.13. 17:25

Zala megyei utakon: kátyú, kátyú hátán

Javában dolgoznak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkatársai a szeszélyes időjárás nyomán kialakult temérdek mennyiségű kátyú kijavításán. Megyénkben az általuk üzemeltetett úthálózat harmadán indokolt lenne a burkolat helyreállítása, megerősítése.

Horváth-Balogh Attila

Ennek jegyében idén folytatódik a 86-os és a 76-os számú főút Zalaegerszeg és Zalacsány közötti szakaszának burkolat megerősítése, s hasonló munkálatok kezdődnek a 76-os Zalaegerszeg és a vasi megyehatár közötti etapján is.

– Ezeken kívül uniós forrásból több mellékutunk felújítása is megvalósulhat idén, mint például a Kerkafalva és Szatta, Zalaszentiván és Pózva, Zalacsány és Zalakoppány, Keszthely és Várvölgy közötti szakaszé – tudtuk meg Pécsi Norbert Sándor kommunikációs csoportvezetőtől. – E körbe tartozik még a letenyei 6835-ös, zalakomári 6831-es, lentikápolnai 7416-os, valamint a vindornyaszőlősi 7331-es számú út bizonyos része. Kiemelten fontosnak tartjuk a kátyúsodásra hajlamos, gyenge teherbírású útjaink, mint például a Nova és Szilvágy, a Rédics és Csesztreg közötti részek, valamint az eszteregnyei bekötőút korszerűsítését is. Ám ezekre sajnos, egyelőre nincs forrásunk, de reményeink szerint előbb-utóbb rendelkezésre áll majd pályázati pénz.


Az elkövetkező hetekben, ha az enyhe idő csapadékkal, esőzésekkel társul, az úthibák száma jelentősen nőhet. Elsősorban a Lenti környéki sérülékenyebb mellékutakon, a Nova és Csömödér, Dobri és Csömödér, Baglad és Nemesnép, illetve Bázakerettye és Kiscsehi összekötő utakon.

– Ha tartósan nulla fok fölött marad a hőmérséklet és száraz az idő, úgynevezett hideg kátyúzást tudunk csak alkalmazni, ami viszont kevésbé tartós, mint a meleg aszfalt, amivel tavasszal és nyáron dolgozunk – szólt Pécsi Norbert Sándor a kátyúzás során alkalmazott eljárásról is. – Most előbb a balesetveszélyes gödröket igyekszünk kijavítani, a többit pedig ütemezés szerint – elsőbbségük van a főútvonalak és a forgalmas útszakaszok gödreinek. Bár a munkálatok folyamatosan zajlanak, sok helyütt táblákkal kell felhívni az autósok figyelmét egy-egy nagyobb kátyúra vagy rosszabb útszakaszra a javítás megtörténtéig. Ahol nagyon kátyús az út vagy kátyúsodásnak igencsak kitett (ez általában az öreg burkolatok, sérült kopóréteg esetében fordul elő), ott várhatóan sebességkorlátozást is elrendelünk. A szóvivő végül azt is megjegyezte: a kátyúk végleges tavaszi felszámolásáig az ideiglenes javításokat közel 300 tonna zsákos vagy ömlesztett hidegaszfalttal végzik el.


KÁRIGÉNY
Amennyiben a Magyar Közút Nonprofit Zrt. által üzemeltetett úthálózat valamely szakaszán kialakult kátyú okoz kárt az autóban, a kárigényt a cég megyei igazgatóságain lehet bejelenteni. Mint megtudtuk: egyelőre viszonylag kevés az úthibákkal összefüggő kárbejelentés.


A témában további cikkeket talál a kapcsolt anyagok között!

Ezek is érdekelhetik