Hírek

2010.04.22. 11:25

A magyar Villon - A legfontosabb pillanatok polihisztora

Mit is írhatna Fa Edéről, az, aki bevallottan elfogult vele szemben? A jóbaráttal szemben, a tanítóval szemben, a korkánonba illő költővel, íróval, publicistával, esszéistával, művészeti kritikussal, volt irodalmi szerkesztővel, mindezek mellett autodidakta kortárszenélő és kortárszeneszerző, karikatúrista, festő, fotózó, néha alfaállapotba kerülő egzakt polihisztorral (et ce tera) szemben.

zaol.hu

Évtizedes ismeretségünk azért emberi-baráti-szakmai, nota bene tanítványi szinten feljogosít arra, hogy jogosan, s talán kompetensen véleményezzek bizonyos dolgokat. A nagyon sokszor közösen átélt, átbeszélt több órás beszélgetéseink és okításom - az újszázadi Villonként megélt, és autodidakta módon megszerzett - egyetemi szintű tananyaga, a sokszínű és szerteszét ágazó, több, kitalált és valós személyiséggel bíró faedei töménykultúra jegyében.

Ede lírájában jelen vannak korunk ökológiai válságdilemmái. A kor igaz és percembereinek fogcsikorgató és látszatküzdelmei – a reményért.
A jövőért, és ellene. Hittel, és hitetlenül. Együtt a Teremtővel, Jahvéval, és éppen ezért, együtt Buddhával is – mély meditációban.
Ha kell, az igazi és a faedei ősrobbanás érdekében tagadva (és ezzel is igazolva) a teremtés biblikus, egyszerű magyarázatát. Mert az egyszerű az nagyon művi, néha túl cizellált, - mert a valóság éppen ezért racionális.

Ezért is fontos a faedei, liszóigyuriczajózsefi, vargovocsjózsefi versek filmszerű, ha kell, nonfiguratív, pillanatszerű vágása, szerkesztése, tipográfiája.
A több személyiségre bontott narráció. Kezdetektől a végig. A gyermektől az aggastyánig.

Költőnk haiku költészete nem véletlenül lett Szepes Erika tankönyvében egyetemi tananyag. Talán ezért is alkotta közép-európában a legnagyobbat Fa Ede (és az alteregói: Liszói Gyuricza József, Vargovics József) a haiku költészetben.
A haiku alapvetően feszegeti az egót, Fa Ede feszegeti az én költészetet; ha meg én-lírát művel, az nem azonos az elvárásokkal, a szokványokkal.

A személyen-túliság közelebb hozza a pillanat töredékeit, varázsát, élményét.

Verseiben, esszéiben, és egyéb írásaiban, no meg abszurd, absztrakt és néha neofuturista karikatúráiban, festményeiben, fotóiban, az adott legfontosabb pillanaton keresztül közelíti meg a lényeget, és hol keserédesen, hol cinikusan és ironikusan mond kendőzetlen véleményt.

 Ha kell farkasként üvöltve, máskor meg békaként brekegve szól a világ és a magyarság problémáiról és dilemmáiról.

Verseiben legkedvesebb évszak a tavasz. Talán nem is véletlenül. Fa Ede nap, mint nap megújul. Mint a természet. S bölcs kora ellenére, fiatal, friss, mint a mindenkori kikelet, mint napkeltekor az első kíváncsi fénnyaláb, mint a zsenge tavaszi vetés.

Gondolatai magként hullnak a fogékony talajra, s kelnek ki kenyérként, mint bennem, a tőle kapott okítás, útmutatás.

Költőnk, írónk, kritikusunk, esszéistánk, publicistánk, szerkesztőnk, karikatúristánk, festőnk, kortárszenészünk, fotósunk, a legfontosabb pillanatok polihisztoraként a személyiség és az emberiség évszakszerű sorsával összefüggésben értelmezett természet-képekben mond legőszintébb véleményt a Sorsról, Gaiáról, a Hitről és hitetlenségről, az izmusok filozófiájáról, a keresztrefeszítést túlélő, megkeseredett Emberről

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!