2009.08.10. 02:29
Lekerült a napirendről az M9-es út
Nagykanizsa - Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter napirendjében nem élvez elsőbbséget az M9-es út megépítése - tudtuk meg a tárcavezetőtől dél-zalai látogatása során.
- Milyen közútfejlesztések zajlanak a dél-zalai térségben, s számíthatunk-e továbbiakra a megyében?
- Már megindult a 74. számú főút Nagykanizsa-Palin elkerülőjének építése, a munkálatok 2010 nyarán fejeződhetnek be. A beruházás össz-értéke közel 2 milliárd forint. A másik fontos fejlesztés a 61. számú főút elkerülőjének építése, melyről elmondhatom: még ebben a hónapban sor kerül a kivitelezői szerződéskötésre és a munkaterület átadására. A tervek szerint ez is 2010-re készülhet el. Hamarosan kezdődik és 2011-ben befejeződhet a 76. számú főút megyei szakaszainak megerősítése, továbbá Nagykanizsa mellett Keszthely és Hévíz is uniós támogatással építhet elkerülő utakat. E beruházások révén jelentős mértékben javulhatnak a közlekedés feltételei Zala megyében, amelynek elérhetősége egyébként kiugró mértékben fejlődött már eddig is, az M7-M70 gyorsforgalmi utak ki-épülésével. Előbbi zalai szakaszának forgalma dinamikusan növekszik, Kanizsa térségében például 2009 első félévében átlagosan közel napi 6000 jármű halad át.
- Milyen koncepciója van a tárcának az elmúlt évek jelentős sztráda-beruházása miatt károsodott alsóbb rendű utak felújításával kapcsolatban?
- Magam is tapasztalom, hogy az elmúlt években a gyorsforgalmi úthálózat nagyon gyors ütemű fejlesztésével párhuzamosan rosszabb állapotba kerültek az alsóbb rendű utak. Sajnos, a költségvetési egyensúly fenntartása olyan megszorításokat igényel, ami az útpénztárt is érinteni fogja valamilyen formában. Azonban a sztrádafejlesztés üteméből most visszaveszünk, s azon leszünk, hogy az így nyert forrásokból nagyobb figyelmet fordítsunk az előbb említett kisebb jelentőségű úthálózatra.
- A nyugat-dunántúli térség régi igénye a régió észak-déli összeköttetését biztosító M9 gyorsforgalmi út. Lesz-e belőle valami?
- Én egy válságkezelő kormány minisztere vagyok, úgy érzem, nem tartozik a feladataink közé a távlati stratégiai célok kidolgozása és megvalósítása. Éppen ezért az én napirendem szerint e téma nem élvez elsőbbséget.
- Zalalövő tehermentesítéséhez nagy szükség lenne a 86-os főútvonal elkerülőjének megépítésére.
- Az említett főút teljes szakasza átépül valamilyen formában. A Zala megyei etapon burkolaterősítés történik, a beruházással kapcsolatos kivitelezői szerződés megkötésére ebben az évben sor kerülhet. De hogy a kérdésre válaszoljak: a zalalövői szakasz nem épül meg, merthogy időközben elkezdődött az elkerülő út tanulmányterveinek készítése. Ez hat, vagy hét változatban már rendelkezésre is áll, csak egy minisztériumi jóváhagyás szükséges. Ha megtörténik a nyomvonal kiválasztása, csak aztán lehet tovább tervezni. Leghamarabb 2011-ben kezdődhet az építkezés.