Hétvége

2012.06.02. 06:21

A "kipufogógáz" tiszta víz - magyar csúcstartók hidrogénhajtású járművel

A csesztregi Illés Elizt a nagykanizsai Lukácsi András segítette egy bálna gyomrába. Mindez Rotterdamban a Shell ECO-Marathon Europe elnevezésű energiahatékonysági járműversenyen játszódott le, ahol a Pécsi Tudományegyetem csapata hidrogén-üzemanyagcellás autóval indult.

Zalai Hírlap

Már a kezdetektől részt vett a munkában a nagykanizsai Lukácsi András. A gépészmérnök szakon tanuló 24 éves fiatal ötletére alakult ki a bálna-forma, mely aerodinamikai szempontból is beváltotta a hozzá fűzött reményeket.
- A járművünk 290 centiméter hosszú, 65 centi magas, 60 centi széles és mindössze 50 kilogrammot nyom, azaz csak formájával emlékeztet az óceánok gigantikus emlősére - mesélte Lukácsi András.  - Építéséhez a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pályázatán elnyert összegből a repüléstechnikában használt szénszálas anyagokhoz jutottunk.


Az egyetem informatikai karának nyolcfős csapata két évvel ezelőtt kezdte el a munkát. Olyan ultraalacsony fogyasztású jármű prototípust készítettek, melynek elektromotoros meghajtásához saját fejlesztésű hidrogén-üzemanyagcella szolgáltatja az elektromos áramot. Tavaly a Pécsi Tudományegyetem Feltaláló születik! című innovatív ötletpályázatát megnyerték. Az autó gyilkos bálna külseje miatt pedig a gárda felvette a Team Orca nevet.
Lukácsi András elmondta: háromdimenziós tervek alapján alkotta meg a kocsi önhordó karosszériáját, a szénszálas kompozitból készült elemeket modern lézervágóval alakította ki, de hasonlóan precíz technikával készítettek el néhány egyedi alkatrészt is.
- Az előkészületek és a beállítások épp olyan fontosak, mint a Forma1-ben, ám a hangsúly itt az idő és a sebesség helyett az ultraalacsony fogyasztáson van - folytatta az egyetemista. - Például a kerekek alacsony gördülési ellenállását az egyik nagy gumigyártó speciálisan a versenyre fejlesztett, kevlár-szénszál köpeny erősítéssel látta el. A teli kerékfelniket  szénszálas kompozitból készítettük el, mely a tömeg mellett a légellenállást is csökkenti.
Az autó szíve egy elektromos motor, de ennek az energiaellátását a hidrogéncellák biztosítják. A tervezőgárda igyekezett olyan technológiát alkalmazni, mellyel előtte senki nem próbálkozott. Az üzemanyagcella teljesen környezetbarát erőforrás, mely a hidrogén molekula (H2) kötésben tárolt energiáját hasznosítja. Avagy a hátul távozó kipufogógáz ebben az esetben nem más, mint tiszta víz.


A csapathoz később csatlakozott az autó sofőrje, a csesztregi, 22 éves Illés Eliz, aki szintén gépészmérnöknek tanul. A törékeny, madárcsontú, 150 centiméter magas és csupán 43 kilogrammos lányt András fedezte fel.
- Látásból ismertük egymást az egyetem folyósójáról, de azt egy percig sem gondoltam volna, hogy ilyen érdekes kéréssel fordul hozzám - így Eliz. - A suliban hallottam a tehetséges csapatról, s megtiszteltetésnek éreztem a megkeresést. Elvállaltam a pilóta-állást, bár akkor még a kocsit sem láttam, egyetlen információm volt: a járműbe akkora sofőr fér be, mint én.
Az autó építését külső szemlélődőként végigkövette, viszont tesztelésre nem jutott ideje, erre csak a Shell ECO-Marathon rotterdami versenyén kerülhetett sor először.
- A holland város utcáit ellepték a furcsábbnál furcsább járművek, kicsit olyan érzése volt az embernek, mintha ufók között lenne - mesélte Illés Eliz. - Lehet, hogy elfogult vagyok, de a mi járgányunk külsejében mindenképpen kiemelkedett a többi közül.
Ezt a tervező is megerősítette, aki szerint a kókány munkától az igényes kivitelig számos variációt lehetett látni. Hozzátette: a nyugat-európai vetélytársak többsége a magyarok költségvetésének többszöröséből gazdálkodott. A többség csak tervezett, a gyártást valaki más végezte el, és sokan 4-5 autót is vittek a viadalra. Ez egyelőre más dimenzió, ám követendő példa lehet, hisz  bár a hétköznapokban nem veszünk róla tudomást, de  a kőolaj és földgáz készletek fogyóban vannak.


- A rotterdami maratonon több környezetbarát üzemanyaggal működő erős autót is láttunk, így igenis reális esély mutatkozik arra, hogy néhány éven belül ilyenekkel találkozzunk a közlekedésben - mutatott rá András. - Már csak az emberek gondolkodásán kell változtatni, melyet figyelemfelkető, s olykor sokkoló reklámkapányokkal is elő lehetne mozdítani.
Illés Eliz kitűnően teljesített a kormánynál az utcai pályán. Nem túl kényelmes, félig fekvő testhelyzetben vezetett, de élvezte a versenyzést. Az indulásnál elmondása szerint kicsit izgult, de az 1,63 kilométer hosszú, göröngyös aszfalton tíz kört tett meg, ügyesen kanyarodott, s még előzött is.
  A PTE Team Orca által épített hidrogén hajtású jármű 39 perc alatt 86 kilométert teljesített 1 kilowatt energiával, ami benzin egyenértékre átszámolva 761 kilométer/1 liter. Ezzel mostantól ők a magyar csúcstartók a hidrogénhajtású járművek kategóriájában.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!