2020.07.05. 20:00
Borteleki Valéria Blanka, a rejtélyes zalai vamp-színésznő
„Az amerikai nagy mozik kirakatában a fényképeken karcsú, fekete lány simul a népszerű amorózó karjába: John Gilbert új partnere, Hollywood új csillaga – Valery Blanca.”
Püspöky Grácián unokája egy interjú kedvéért kreált moziplakáton 1932-ben
Fotó: Archív
A The Tatler című angol bulvárlap 1931. februári számában képes beszámoló jelent meg a magyar származású Borteleky bárónőről, aki Valery Blanca művésznéven táncosnőként szerepelt a híres londoni Adelphi teátrum színpadán.
A cikkben a Hollywoodot is megjárt fiatal szépség Deák Ferenc unokahúgának vallotta magát. Másfél évvel később, 1932 nyarán Budapesten forgatott, amikor a Színházi Élet című magazinnak adott interjúban a következőket nyilatkozta: „Ha érdekli a Színházi Életet, elmondhatom azt is, hogy Deák Ferenc a nagybátyám volt. Ha megnézik a Deák családfát, ott találják benne a Borteleky nevet.” Mivel a hölgy állítása ellenére Bortelekyek nem szerepelnek a haza bölcse családfáján, az amerikai filmsztárnak titulált „Deák leszármazott” története felkeltette érdeklődésünket.
A korabeli források tanúsága szerint Valery Blanca 1899. február 5-én, Borteleki Valéria Blanka néven látta meg a napvilágot a Tolna megyei Kánya községben. Apja Borteleki Lajos kántortanító, Veinhoffer Elek gétyei szolgabíró fia (aki 1879-ben magyarosított Bortelekire), míg anyja, Püspöky Karolina a „rettenthetetlen zászlótartó”, Püspöky Grácián legkisebb gyermeke, s az 1849-ben kivégzett Csány László vértanú unokahúga volt. A színésznő tehát akarva-akaratlanul is tévedett vagy félretájékoztatott, amikor Deák rokonnak titulálta magát (a bárónői címről nem is beszélve), noha saját felmenőivel sem vallott volna szégyent. Annak ellenére, hogy a lányt valóban nem fűzte vérségi kötelék a haza bölcséhez, az egykori jeles államférfi közeli és baráti viszonyt ápolt a rokonaival – elsősorban a Püspöky és Dőry famíliákkal –, ráadásul Püspöky Karolina keresztanyja és egyben nagynénje, Dőry Franciska, Deák egyik legkedvesebb zalai keresztlányaként maradt fenn a köztudatban.
Borteleki Valéria szülei 1881. november 25-én kötöttek házasságot Nagykanizsán. Az ifjú pár először Felsőpáhokon élt, első fiúgyermekük is ebben a községben született, míg az őt követő két leányuk már Kanizsán. 1886-tól a családfő Eszteregnyén tanítóskodott, majd három esztendő múlva a kányai községi elemi iskola kántortanítója lett. Mivel Borteleki Lajos 1905-ben elhalálozott, a kis Valéria Blanka és nővérei a kolozsvári tanítói árvaházba kerültek, és ott nevelkedtek a világháború kirobbanásáig. Évekkel később a gyönyörű alakú és attraktív hölgy így emlékezett vissza filmszínésznői karrierjének kezdetére: „Tizenhat éves voltam, amikor elkerültem Pestről. Rokonaim látogatására utaztam Berlinbe. Egyik este hozzátartozóimmal együtt a Capitolba mentünk Harry Liedtke új filmjének premierjére. A premieren a film főszereplői is megjelentek, s a társaságunkban lévő egyik úr, kérésemre felvitt a színpadra, ahol bemutatott a némafilm idejében legnépszerűbb német szerelmes színésznek. Harry Liedtke megsimogatta az arcomat, megjegyezte, hogy milyen szép vagyok, s megkérdezte: próbálkoztam-e már filmmel, nem szeretnék-e filmszínésznő lenni? De mennyire szeretnék! Anyámtól távirati beleegyezést kértem és két napra rá már meg is jelentem dobogó szívvel az UFA műteremben.”
A próbafelvételek után a lánynak szerződést ajánlottak, aki kimondhatatlanul boldog volt, azt gondolta, rövidesen olyan híres lesz, mint a korszak női sztárjai: Lil Dagover vagy Lilian Harveg. Ennek reményében később elhagyta Berlint és a British International Pictures (angol filmgyár) ajánlatára Londonba szerződött. Az ifjú hölgy két évig élt és dolgozott Angliában, egyre szomorúbban, elkeseredettebben, mert a várva várt világsiker csak nem akart eljönni. Mivel ekkoriban már kísérleteztek az első hangosfilmmel, Valéria attól félve, hogy ebben a műfajban nem tudja majd megállni a helyét, elhatározta, hogy végleg búcsút mond a szereplésnek, és férjhez megy. Henry Arthur Jones, a népszerű angol író fia kérte meg a kezét, akinek rövid habozás után igent mondott. A párizsi nászút során azonban olyasvalami történt, amire Valéria a legmerészebb álmaiban sem gondolt. Bemutatták Zukor Adolfnak, a magyar származású amerikai filmmágnásnak, és Zukor ajánlatára amerikai szerződést kapott.
A korabeli utaslista szerint Borteleki, férjezett Valerie Jones, 11 hónapos kislányával, Yvonne-val és nővérével, özvegy Erdősné Borteleki Elvirával 1923 augusztusában utazott Southamptonból New Yorkba az RMS Olympic óceánjárón, mely a tragikus körülmények közt elsüllyedt Titanic testvérhajója volt. Amerikába érve rögtön dolgozni kezdett, és elmondása szerint két beszélőfilm vezető vampszerepét is eljátszotta a „Just off Broadway” és a „Trouble of a Bride” című produkciókban. (A közérthetőség kedvéért a vamp vonzó, de a férfiakat könyörtelenül kihasználó, hideg és számító nőtípus.) Ezt követően különböző színdarabokban szerepelt a New York-i Broadway-en, majd vélhetően további szerződések híján ismét visszatért Londonba.
Valéria története azonban több helyen is sántít. Különösen az tűnik valószínűtlennek, hogy a szívtipró John Gilbert partnereként játszott, miközben a főbb szereplőket felsoroló stáblistáról hiányzik a neve. Ráadásul ezek az alkotások még némafilmek voltak, hisz az első, ma is használt fényhangos eljárással készült mozgóképet csak évekkel később, 1929-ben forgatták, épp Zukor Adolf Paramount Pictures nevű cégének vállalkozásában. Amennyiben Miss Blanca valóban részt vett a fentebbi mozikban, akkor feltehetően csupán epizodista lehetett, s szerepeinek jelentőségét ő maga nagyította fel utóbb az európai sajtó számára.
Ha némafilmben nem is, Püspöky Grácián unokájának színészi játékát bárki megtekintheti „A repülő arany” című 1932-es bűnügyi krimiben, amely a művésznő egyetlen hazai hangosfilmje volt. Hősnőnk a zseniális komikus Kabos Gyulával fémjelzett francia–magyar koprodukcióban stílszerűen egy táncosnő szerepébe bújó női gengsztert alakít, kissé visszafogott előadásmódban. Valery Blanca az újabb démoni szerep elnyerése kapcsán így nyilatkozott akkor a sajtónak: „Pihenni jöttem haza Zala megyei kis birtokunkra és természetesen fellátogattam Budapestre is. Egyik este megnéztem a Royal Orfeumban az Ezerjót. A szünetben meglátogattam öltözőjében Rökk Marikát, akit még New Yorkból ismerek. Rökk Marika mutatott be Kertész Gábornak. Amikor Kertész megtudta, hogy filmszínésznő vagyok és hozzá magyar, elvitt Székely Istvánhoz, aki hetek óta kétségbeesetten keresett női főszereplőt a Repülő arany magyar változatához. Rövid tárgyalás után leszerződtettek. Másnap már dolgoztam is a Hunniában.”
A több mint félmillió pengős költségvetésű kalandortörténet B-kategóriás szüzséje és kiegyensúlyozatlan technikai kivitele azonban nem nyerte el a sajtó tetszését és különösen a hölgyszereplők, köztük Valery Blanca műkedvelő szintű játékát tűzték vitriolos tollhegyre a kritikusok. A botrány odáig fajult, hogy a premier után egy hónappal maga a rendező kelt a hölgyek védelmére: „Akik Vass Évit és Valéri Blankát támadták, azok elfelejtették, hogy Marlene Dietrich egymás után öt filmjével bukott meg, mégpedig csúfosan.”
Mindezek ellenére a filmet rendszeresen műsorra tűzték a magyar mozik. A kudarc után Valery 1933 nyarán tért vissza a fővárosba, és a Pesti Naplónak adott nyilatkozatában elárulta, hogy a párizsi és angol forgatások után nem zárkózna el egy újabb hazai filmben való szerepléstől sem. Erre azonban hiába várt, többé nem kapott szerepet Magyarországon. Ezt követően a neve eltűnik a sajtóból és a filmezés kapcsán már nem is bukkan fel többé. Úgy hírlik, hogy a háború utáni években visszatért az Államokba és Floridában, Miami Beach-en telepedett le. Végül itt is hunyt el 1987. április 19-én.
Azt, hogy Borteleki Valéria alias Valery Blanca milyen szorosan simult egykor John Gilbert amerikai filmsztár karjaiba, nem sikerült kinyomozni. Ezzel szemben bizonyos, hogy ő volt az egyetlen zalai származású színésznő, akiről közös filmjükben Kabos Gyula színészlegenda sajátosan hadarva, félszeg stílusában kategorikusan kijelentette: „Jó nő… nagyon jó nő…”