Művészet

2019.12.08. 07:00

Egyedülálló gyűjtemény bronz kisplasztikákból

Művészeti értékét tekintve Európában szinte páratlan az a bronz kis­plasztikai gyűjtemény, amelyet a lendvai Galéria és Múzeum halmozott fel. A határon túli városban immár tizenöt éve, hogy a nyári művésztelep bronz­öntésre állt rá.

Gyuricza Ferenc

Pillanatkép a nyári művésztelepről, a bronzöntés folyamata Fotó: Gyuricza Ferenc

Az idei szimpóziumon hat szobrász vett részt, alkotásaikból a közelmúltban nyílt kiállítás a lendvai várban, azaz a Galéria és Múzeum tetőtéri bemutatótermében. Hat belsőtéri kis­plasztika, hat szobor, amely teljesen különbözik egymástól, ám azonos térben mégis fontos kohéziót teremt. Megszületésük ugyanis kölcsönhatás eredménye, a hat szobrász augusztus második felében, közel két héten keresztül együtt dolgozott, egymást inspirálva, egymásra is hatást gyakorolva.

Rajcsók Attila: Lendvai vacsora

– Egy művésztelep életében másfél évtized látszólag nem tűnik hosszú hagyománynak, esetünkben, a lehetőségeket és a bronzöntés technikai nehézségeit figyelembe véve, mégis nagy eredményként tekintünk rá – mondta a kiállítás megnyitóján Pisnjak Attila művészettörténész, a Galéria és Múzeum munkatársa. – Egyrészt azért, hogy 2005-ben egyáltalán el tudott indulni a bronzöntés, másrészt azért, hogy megért 15 évet. A lendvai bronzöntő művésztelep mindenkori megvalósításában ugyanis az jelenti a legnagyobb kihívást, hogy nincs helyi szakember, aki el tudná végezni a szükséges folyamatmunkákat, például a viaszformák csövezését és beformázását, az öntőformák elkészítését, valamint magát a bronzolvasztást és -öntést.

Marijan Mirt: Pofa

Ezt a hiányt a művésztelep szervezői általában magyarországi szakemberek átcsábításával oldják meg, így a szimpózium létrejöttében és eredményeiben az öntőmestereknek legalább olyan fontos szerep jut, mint maguknak az alkotóknak. 2019-ben hat művész alkotásaival gazdagodott a lendvai vár padlásán látható kisszoborgyűjtemény. Köztük volt a helyi Király Ferenc, aki a Galéria és Múzeum első igazgatójaként 47 évvel ezelőtt lerakta a Lendvai Nemzetközi Művésztelep alapjait. A Munkácsy-díjas szobrász művészetében mindig fontos szerepet foglalt el az egyéni szimbólumtár, a női formák, a tisztaság, az anyaság, a szépség és a termékenység ábrázolása. Hármasság című szobra földből növő formát ábrázol, melynek részei enyhén egymásba fonódnak. Király ezzel az alkotásával az Isten, az univerzum és az ember egységének leképeződését ábrázolja.

Stephan Lupino: Trófea

Visszatérő vendég Lendván a győri kötődésű Lipovics János, akinek életművében több olyan alkotás is található, amely az emberi párost, a férfit és a nőt jeleníti meg. Szenvedély című szobra ennek a sorozatnak a része, az összetartozást, az emberi vágyakozást, a nő és a férfi egyesülését ábrázolja. Lipovics nem csak szobrászként, alkotóként vett részt a művésztelep munkájában, ő volt az egyik bronzöntőmestere is a szimpóziumnak. Szintén Magyarországról érkezett Lendvára Rajcsók Attila, aki öntőmesterként segítette a munkálatokat. Első ízben vett részt a szimpóziumon, alkotásában saját művészetének visszatérő motívuma, az alma, illetve az almacsutka kap központi szerepet. A Lendvai vacsora című kisplasztikája valójában egy lerágott almákból álló gyümölcskosár, a naturalista ábrázolásmóddal ugyanakkor a bűnbeesést és a tudás megszerzésére irányuló vágyat is szimbolizálja.

Lipovics János: Szenvedély

Horvátországból két szobrászt hívtak Lendvára. Stephan Lupino fotósként már nemzetközi hírnévre tett szert, a New York-i éjszakai életet szenvedélyesen megörökítő alkotó ezúttal egy új területre tévedt. Trófea című alkotása – mely szinte a semmiből tör ki a térbe – ugyanúgy az erotikát helyezi a fókuszba, mint ahogy az alkalmanként a művész korábbi fotóin is megjelent. Marijan Mirt Pofa címet kapott alkotása egy világhírű olasz szobrászt, Alberto ­Giacomettit juttatja a szemlélő eszébe, ugyanúgy elnyújtott formákkal dolgozik, s emiatt kissé eltorzultnak hat figurája. Mirt az ókori egyiptomi hitvilágra is asszociálva kutyafejű emberi alakot ábrázol, Anubisza tekintélyt parancsolóan emelkedik a látogató fölé, a horvát szobrász az idei szimpózium legnagyobb méretű alkotását jegyzi.

Pillanatkép a nyári művésztelepről, a bronzöntés folyamata Fotó: Gyuricza Ferenc

A szlovén művésztársadalmat ezúttal Robert Jurak képviselte, aki a Haltekintet című kis­plasztikájával először formált bronzot. A fiatal művész alkotásaiban gyakran köszönnek vissza szűkebb pátriájának jellegzetességei, első bronzszobrát saját elmondása szerint a Mura folyó ihlette, ugyanakkor utalni kívánt vele a Pannon-tengerre is, mely egykor uralta azt a vidéket, amelynek egyik meghatározó településévé vált Lendva.

Robert Jurak: Haltekintet

A 47. Lendvai Nemzetközi Művésztelep alkotásai a Galéria és Múzeum nyitvatartási idejében tekinthetők meg. A határon túli kisváros várának padlásgalériája különleges élményt kínál látogatóinak, hiszen nemcsak az említett hat szobrot mutatják ott be, hanem a korábbi bronzöntő telepeken készült művek is láthatók. A szobrokat egy térben elhelyezve, azt teljesen betöltve még inkább érzékelteti az intézmény, milyen jelentős gyűjteményt halmozott fel másfél évtized alatt a Galéria és Múzeum.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában