Feminin örvények

2019.05.25. 18:00

Bemutatták D. Bencze Erzsébet második verseskötetét

Hét éve iratkozott fel a kötettel rendelkező versírók közé, de a költészet szinte gyerekkora óta fogva tartja.

Arany Horváth Zsuzsa

D. Bencze Erzsébet a kötettel a kezében Fotó: Katona Tibor/Zalai Hírlap

Messziről kóstolgatták egymást, tudván, nem kell sietni, egyszer úgyis erős közük lesz egymáshoz. A tavaly decemberben Zalaegerszegért díjjal is kitüntetett Delacasse Lászlóné, szerzői nevén D. Bencze Erzsébet a múlt héten második, Túl közel című verseskötetének bemutatóján minden előzmény és rutin ellenére ugyanazzal a kamaszos izgalommal fogadta a kérdéseket és a baráti elismeréseket, mint az első alkalommal. Az Üveghang a Krúdy Kör jóvoltából a szerzővel közös kiadásban látott napvilágot, a Túl közel pedig a Pannon Írók Társasága gondozásában jelent meg.

D. Bencze Erzsébet a kötettel a kezében Fotó: Katona Tibor/Zalai Hírlap

A két gyűjtemény között évek rakódtak egymásra, a témaválasztás azonossága és megközelítésük hőfoka mégis hasonló, s a tudatos kötetépítés, a pontos szerkezet elérése is tetten érhető. A Zalaegerszegen született, itt élő alkotó, D. Bencze Erzsébet a megyei könyvtárbeli bemutatón, a zsúfolásig telt terem közönsége előtt ismét leszögezte, nem tartja magát művésznek, noha nincs nap, ami ne valamiféle alkotással telne. Az elköteleződés a szülői házból ered és sokrétű: a zalai zenei világ az egykori Ki mit Tud?-os egyedi hangú énekesnőt, a Zalaegerszegi Városi Fiúkórus alapító karvezetőjét, a színház segítő korrepetitorát, énektanárát ismeri benne, a képzőművészet az üvegfestmények alkotójaként tartja számon, az oktatás pedig a tanárt látja benne, aki rajzot, éneket, biológiát tanított, amíg egészsége engedte.

Széles és örvénylően gazdag a skála, amelynek immár fő sodra a versíráshoz köti. Szerelmes a versbe, mondta, az olvasó igazolhatja, foglalkoztatják egymást derekasan. Éjjel, a csend birodalmában követelik ki maguknak az időt a versek, „ahol jó ideje egyedül bolyong”. Az óvatosan természeti képekbe rejtett, megkerülhetetlen gyötrelmek, forrongó, olykor elkeseredetten dühös, majd megadóan kisimuló érzések, gondolatok fonják körbe. Vezetik. Az idő haladtával nemcsak a túl korán elvesztett, szeretett társ, később a barátnő, édesanya és más veszteségek adják a témát, a körülvevő világ tényei is baljós árnyakká sötétülnek, s az elmúlás is befészkeli magát D. Bencze Erzsébet éjszakáiba és költeményeibe. Két segítője, mentora, lektora Szemes Béla tanár, kritikus és Turbuly Lilla költő, író, kritikus faggatta őt a kötetbemutatón, s erőteljesen rámutattak: ez a költészet a hiány költészete. Bármikor, bárhonnan közelít, a megérkezés törvényszerű: „Mély kút a szemem, tükrében mindig látlak.” Minden lírai gesztus, minden önreflektív narratíva ugyanoda fókuszál: tragikusan múlt el az élet nagy idillje, kalandja.

A szerelem, a szűnni nem akaró érzés egyedül „cipelendő”. A szerző megérti, felvállalja s önmagára visszaható szöveggé transzformálja. „Emlékedről még szó sem lehet. Túl közel vagy…” A beszélgetés során is felmerült, vajon ez a kitárulkozás kényszerítő szükség az érzékeny idegszálait a testén, sőt, szinte a ruháján kívül viselőnek, vagy épp felszabadító terápiás forma, amellyel túl közel engedi magához az olvasóját, a külvilágot. „A vers terápia. Retusálja a gondokat.” Olyan ember, akinek muszáj kimondania fájdalmait, mert kívül kevésbé égetnek, mint belül. „A csend torkomon akad.”

A hitében erős, az életsorsot vállaló alkotó úgy tartja, nem cél a Parnasszus, egyszerűen írnia kell, „elvonási tünetet érez, nyugtalanná válik, ha nem írhat”. S ha már így van, szeretne szépséget küldeni szerteszét. „Aki szereti azt, amit csinál, abból spontán módon árad az öröm” (Monserrat Caballé). Az alkotás örömélményét szeretné megosztani másokkal.

Figyelmes a körülvevő természet rezdüléseire, lírai alapanyagként tekint rá, s jól teszi, hiszen kiapadhatatlan forrást talál benne. „Hiába gyűrte maga alá az ősz/távolodó lépteidet, / most vigasztalásképpen/ ibolyaszőnyegen/ kínálkozik a tavasz.” És itt elérünk a következő titkos összetevőhöz. A színekhez. Spirituális kapcsolatban áll a színekkel, ezret és ezret ismer, s érteti meg velünk jelentésüket, jelentőségüket. A kötet borítója például zöld-rózsaszín, saját digitális grafikájának részlete. A nyughatatlan szív bíborát bontja komplementerekre. („Feminin örvények”, mondta róla egykor Bedő Sándor festőművész.) Üzenete a magányos versíróé (piszmogás, írja erről Weöres Sándor), amely valójában robbanásközeli feszültséget rejt. Ilyenek vagyunk. Csak nem mindenki elég elszánt világgá kiáltani.

Aki a kezébe veszi a kötetet, mindezeket konstatálja, igazából tele van finom és önironikus humorral. Lehet, hogy új hang felé halad az immár szépen megrakott lírai ekhós szekér? Várjuk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában