Kórus a barátság útján

2019.05.08. 18:00

A Zalaegerszegi Városi Vegyeskar „Európa Jeruzsálemében” járt

A Zalaegerszegi Városi Vegyeskar meghívásnak eleget téve április végén Bosznia-Hercegovinában járt, a beszámolót Horváth Tamásné kórustagtól kaptuk.

ZH

A zalaegerszegi kórus a mór stílusú kút előtt a Sebilj-téren

Fotó: Városi Vegyeskar

Az utazás helyszínén február 7-től május 9-ig zajlanak a Magyar Kulturális Hetek – benne sok koncert, képzőművészeti és fotókiállítás – megerősítve a két nép közötti kultúrbarátságot.

Szarajevó előtt érintettük Banja Lukát és a lélegzetelállító természeti jelenséget, a Pliva és a Vrbas folyók találkozásánál keletkezett Jajce vízesést. A világ 12 legszebb vízgörgetege közé választott 17 méter magas látványosság rengeteg érdeklődőt vonz. A fotósok „Mekkája” ez, nem véletlen, hogy e szépség már Csontváry Kosztka Tivadart is megihlette. Felfrissülve folytattuk utunkat Európa Jeruzsáleme, az ötszázezer lelket befogadó Szarajevó felé.

Másnap feltárult a csodálatos Kelet. A látvány mellbevágó. Karcsú minaretek törnek az égre, a 116 mecset kupolái csillognak-villognak a szikrázó napfényben. Naponta ötször szól a müezzin hangja (bár újabban csak gépi zene), imára hívja a hívőket, az egész város egy kakofónia. Ott, ahol a Kelet és Nyugat találkozik.

Szarajevó hatalmas völgyben terül el, hegyek vonulatai karéjozzák. Ezernyi ember, zsúfolásig telt kávézók mindenütt, szinte tapintható a kulturális sokszínűség. A többségében muzulmánok lakta Szarajevóban kendőzött vagy lefátyolozott (hidzsáb) asszonyokkal és feketébe öltözött férfiakkal sodródtunk a váltó és a Bascarsija (régi óváros központja) felé, magunk között csak Galambok terének (Sebilj) hívtuk lakói miatt. Innen indul a híres keleti bazár sok apró kis utcácskája, s benne a szebbnél szebb látni- és vásárolnivaló.

Be is vetnénk magunkat ebbe a nyüzsgő sokadalomba, de magyar idegenvezetőnk, Veg Zoltán templomnéző túrára invitál. A Zsolnay-díszekkel ékesített Jézus Szíve római katolikus templom az első, ahol II. János Pál szobra tekint ránk.

A zalaegerszegi kórus a mór stílusú kút előtt a Sebilj-téren
Fotó: Városi Vegyeskar

Szarajevó az a város, ahol 200 méteres körben megtalálható a négy világvallás szent helye: a katedrális, a pravoszláv templom, a zsinagóga és a dzsámi. Szerb ortodox templom, pravoszláv templom, Gazi Husrev bég, a város jótevőjének mecsete, Szent Antal katolikus templom és kolostora, Tesla-szobor, a város híres sörgyára (Sarajevska Pivara) – látjuk a nevezetességeket. A hely a Miljacka folyó partján, ahol a 20 éves nacionalista szerb diák, Gavrilo Princip 1914. június 28-án lelőtte Ferenc Ferdinánd főherceget, az Osztrák-Magyar Monarchia trónörökösét és hitvesét, a viselős Chotek Zsófiát. (Ez az esemény robbantotta ki formálisan az I. világháborút.)

Mivel már a delet is elharangozták, kaptunk némi szabadidőt. Burek-vadászatra indultunk. A bosnyákok kedvenc péksüteménye több változatban is elkészül: van spenótos, húsos, krompiris (krumplis), túrós. S ha már itt tartunk, a corba itt is leves, akár Erdélyben, a cevapi apró darált húsból formált falatka, a kupus a káposzta, a musaka gyakorlatilag darált marhahússal rakott burgonya.

A nap fénypontjára este 7 órakor került sor a felújítás alatt álló, Monarchia-kori Zeneiskolában. Itt találkoztunk a Kameri Akordi és a Mjesoviti Seljo kórusokkal, csupa fiatal, lelkes zeneértővel. Repertoárjuk meghallgatása után vonultunk fel a pódiumra. Kovács Kata karnagyunk „ütős”, magyaros dalokat válogatott be, de énekeltünk Abba-egyveleget angolul és Üszküdárá címmel egy vidám török balladát is – nem kis meglepetést okozva a hallgatóságnak.

A zajos tetszésnyilvánítás után ráadásszámmal köszöntük meg a sok tapsot. Felemelő pillanatokat élhettünk át a szarajevói magyarok tagjaival és a szarajevói magyar nagykövetség helyettes vezetőjével, aki köszönetét fejezte ki a szereplésért. Közös fotózás után fogadást tartottak számunkra.

Az éjszakai Szarajevó látványa kihagyhatatlan. S az utazót érő ezer élmény másnaptól: Mostar képe az Öreg-híddal, az Óváros zegzugos utcácskái, Medjugorje csodás Mária-szobrával, stációival, Blagaj a táncoló dervisek kolostorával a Buna folyó forrása felett, a Kravicai vízesés, Ilidza, a természet nemes és fenséges temploma: a Bosna forrásainak vidéke, Visoko a sokat vitatott körpiramisaival, s a Neretva raftingolásra termett folyama – mind-mind elérhető közelségben van!

A csodás öt nap hamar elszállt. A kórus legfiatalabb tagja, Jankó (karnagyunk 20 hónapos kisfia) fáradhatatlanul rótta velünk a hegyre kanyargó utcácskákat babakocsijában, követendő példát mutatva nekünk kitartásból.

Idén júniusban városunkba érkezik a szarajevói vegyeskar Tijana Vignjevic karnagy vezetésével. Közös koncertünkre június 1-én 19 órakor várunk mindenkit a zsinagógába.