2024.01.04. 16:30
A számos kihívás és nehézség ellenére jól teljesített 2023-ban a gépjárműpiac
Változatos volt az elmúlt esztendő a magyar autókereskedelemben. Idehaza összességében 107 ezer 720 új személygépjárművet helyeztek forgalomba, szemben az előző évi, több mint 111 ezer darabbal.
Tavaly valamivel több mint 107 ezer új személyautót adtak el Magyarországon
Fotó: Pixabay
Erről is beszélt Knezsik István, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke évértékelőjében. Előrebocsátotta: az ellátási láncból eredő kihívások miatt meghosszabbodott szállítási idő az év első felében továbbra is problémát jelentett, ám a harmadik negyedévre nagyrészt sikerült megoldani ezeket a nehézségeket.
– Szintén jelentős kihívást okozott a magas infláció, ami természetesen az új autók áraiban is visszaköszönt, ettől függetlenül, illetve a negatív kamatkörnyezet ellenére is aránylag jól teljesített a magyar autópiac – szögezte le Knezsik István. – Az energiaárak és kamatok jelentős növekedése miatt sokan halasztották el tavaly az autóvásárlást, ami természetes ebben a bizonytalan időszakban, ugyanakkor kétséges, hogy hosszú távon megéri-e a kivárás a folyamosan növekvő listaárak mellett. Összességében elmondhatjuk, hogy a 2023-as év a várakozásoknak megfelelően alakult, bizonyos szempontból túl is teljesítve azokat.
Az elnök szólt arról is, a 2023-as év minimális visszaesést hozott a személygépjármű-piacon, ugyanakkor a kishaszonjármű szegmens jelentős növekedést mutat, majdnem ötödével több – egészen pontosan 20 ezer 749 – került forgalomba e kategória modelljeiből, mint az előző esztendőben. Ugyancsak bővült a nagyhaszonjárművek és a buszok piaca is.
Az elektromos autók száma negyedével nőtt 2022-höz képest, s az egész piacot tekintve 11 százalékos arányt képviselnek a tisztán elektromos hajtású, illetve a tölthető hibrid modellek, ami európai összevetésben aránylag alacsony eredmény, de a közép-kelet-európai régiót tekintve ideális adatnak tekinthető, tette hozzá Knezsik István.
Bővült a motorkerékpár-piac is tavaly, ebben a kategóriában negyedével több járművet helyeztek forgalomba (6549-et), mint egy évvel korábban. A használt autókat vizsgálva ugyanakkor visszaesés tapasztalható, s ez nagyobb mértékű, mint az új modellek esetében. Ennek oka elsősorban a gazdasági helyzet és a forint-euró árfolyam jelentős emelkedése, elemezte a jelenséget az MGE első embere.
– A személyautók terén 16,2 százalékos csökkenést látunk az adatokban, a kishaszonjárművek esetében ennél kissé magasabb, 19,3 százalékos a visszaesés a magyar piacon. Régóta tartó trend az országban, hogy a behozott használt modellek száma meghaladja az új autókét, részben emiatt van, hogy az autópark átlagéletkora folyamatosan nő. Fontos kihívás ennek a trendnek a megfordítása – fogalmazott Knezsik István.