2024.01.28. 19:00
A cél a Z- és az Alfa-generáció megnyerése a Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtárban
A Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtárban 2024-ben is folyamatosan szervezik a bemutató órákat és foglalkozásokat. A közel 350 ezres állomány értékes régebbi és friss darabjai mellett a munkatársak a modern technológiát és innovatív ötleteiket is bevetik, hogy felkeltsék a fiatalok érdeklődését az olvasás és intézményegységeik iránt.
A cél a Z- és az Alfa-generáció megnyerése a zalaegerszegi Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtárban. A muzeális gyűjtemény értékeiről Kiss Gábor szólt a diákoknak
Fotó: Szakál Eszter
A Magyar Kultúra Napján a Zrínyi-gimnázium hatodikosai ismerkedtek a bibliotékával. Feltárult előttük a múlt, a gazdag helyismereti gyűjtemény féltve óvott, muzeális kincseit a tanulóknak sok-sok érdekességgel együtt Kiss Gábor, az intézmény korábbi igazgatója mutatta be. A felnőtt részlegben a hagyományos dokumentumokat, könyveket, folyóiratokat, az olvasóteremben az öko-sarkot, majd az épület mellett a fűszerkertet tekintették meg. A rendezvényteremben egy mini Makerspace Műhelybe várták őket. Itt Deák Klaudia informatikus-könyvtáros a robotika foglalkozások tematikájából adott ízelítőt, s mozgásba hozott néhány robotot. Közben működött a vágógép, s a tanóra alatt végig üzemelt a 3D-nyomtató is.
A könyvtárban úgy látják, az ilyen típusú komplex rendezvényekre egyre nagyobb az igény.
-A világ rohamtempóban halad előre, a gyerekeket, ahogy a hozzánk látogató csoportokon látjuk, sok impulzus éri - bocsátotta előre Tóth Renáta, a Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtár igazgatója, majd hozzátette: - Az, hogy felkeltsük az érdeklődésüket a könyvtár és az olvasás iránt, teljesen más eszközöket igényel, mint korábban. A robotika a rácsodálkozás lehetőségét adja, hiszen a könyvtár sokkal több lehet, mint ahogy azt sok szülő vagy gyermek gondolná. A robotikát valószínűleg azért szeretik ennyire a diákok, mert a megszokottól eltérő környezetben történik a tudásátadás, s a maguk ügyességével, kreativitásával csapatban tudnak megalkotni egy mozgó, világító, hangjelzésre induló robotot, például egy kiskutyát. Közben fejlesztjük őket, s talán a pályaorientációjukat is segítjük. Persze nem titkolt vágyunk, hogy a könyvtárról frissebb, dinamikusabb kép alakuljon ki, tudják, hogy hozzánk nemcsak az olvasás miatt érdemes bejönni, nálunk érdekes, izgalmas dolgokat is lehet csinálni.
Tóth Renáta elmondta, tavasszal szeretnék megnyitni Makerspace Műhelyüket, hiszen két sikeres, a Nemzeti Kulturális Alap által támogatott pályázatot is elnyertek, ami lehetőséget biztosít eszközvásárlásra és arra, hogy szélesebb körben tartsanak foglalkozásokat. Az igazgató úgy vélte, azzal, hogy robotikára csábítják a gyerekeket, elérhetik a könyvtár és az olvasás népszerűsítését. Ugyanakkor markánsabban fordulnak a középiskolások felé, nekik rendhagyó irodalomórákat terveznek, ezek keretében akár az érettségi tételekben szereplő kortárs szerzőkkel találkozhatnak. Újdonságként ugyancsak a középiskolások számára irodalmi, önismereti tréninget hirdettek, melynek vezetésére Kajtár Krisztina irodalomterapeutát kérték fel.