Egyszerre 54 sószóró-ekéző gépet és 9 hómarót tudnak bevetni

2020.11.11. 11:30

A közútkezelő téli üzemre váltott: Zalában is folyamatos a szolgálat

Bár nyoma sincs a télnek, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az ország teljes területén átállt a téli üzemmódra, és ezzel együtt a 0–24 órás szolgálatra.

Arany Gábor

Képünk a tavalyi, zalaegerszegi gépszemlén készült. A járványhelyzetben ez a sajtóesemény idén elmaradt

Fotó: archív/Pezzetta

Az országosan mintegy 32 ezer kilométrnyi gyorsforgalmi-, fő- és mellékút üzemeltetéséért felelős cégnél minden év november 10-én történik meg az átállás. Erről kiadott tájékoztatójukból kitűnik, hogy a 19 megyei igazgatóságon, 94 mérnökségen és a központi irányításban is immár nonstop a szolgálat. A következő hónapokban mintegy 4000-en dolgoznak váltott, 12 órás műszakokban a szükséges téli útüzemeltetési feladatok ellátásán, koordinációján. A társaság a 2020–2021-es téli szezonban az országos közúthálózaton 1100-nál több munkagépet (nehézgépjárművek, rakodógépek, hómarók) mozgósíthat. A közútkezelő mind a 94 mérnökségén feltöltötték a sótárolókat, így országosan összesen 174 ezer tonna útszóró só, több mint 2600 tonna kálcium-klorid-granulátum, 2,3 millió liter kálcium- klorid-oldat és közel 11 ezer tonna érdesítőanyag áll a szakemberek rendelkezésére kezdőkészleten, ezek pótlása keretszerződésekkel az egész téli időszakban biztosított.

Képünk a tavalyi, zalaegerszegi gépszemlén készült. A járványhelyzetben ez a sajtóesemény idén elmaradt
Fotó: archív/Pezzetta

Azokon az útszakaszokon, ahol nagyobb az esély a hófúvásokra, hófogó rácsokat és hálókat helyeznek ki, összesen 494 kilométernyi útszakasz mellett. Összesen több mint 416 kilométeren hófogó erdősávok is találhatók az országos közúthálózat mentén.

Zala megyében a hat mérnökség több mint 300 dolgozója 134 kilométer gyorsforgalmi, 1711 kilométer fő- és mellékút, illetve 59 kilométer kerékpárút fenntartásáról gondoskodik. Egy időben 54 kombinált sószóró-ekéző munkagépet és 9 hómarót tudnak bevetni a zalai utak takarítására. A gépflottát 10 rakodó és 28, részben hómaró adapterrel is felszerelhető univerzális munkagép erősíti. A 2018–19-es, nem túl kemény télen síkosságmentesítéshez 6088 tonna útszóró sót használtak fel, míg tavaly 3600 tonnát, az előttünk álló szezonra 11.559 tonna só, 57,4 tonna kalcium-klorid, 7.300 liter kalcium-klorid-oldat és 572 tonna érdesítőanyag van a zalai raktárakban. Hófogó rácsokat 43,4 kilométer hosszban telepítenek, a hasonló funkciójú erdősávok hossza pedig 21,6 kilométer.

A szakemberek kérik az autósokat: utazás előtt tájékozódjanak az aktuális forgalmi helyzetekről, amit megtehetnek a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei diszpécserközpontjai mellett a társaság útinformációs szolgálatánál, illetve az interneten is. Az útfenntartók és a hatóságok folyamatosan egyeztetnek a szomszédos országokkal is, hogy szélsőséges időjárás esetén összehangoltan lépjenek fel. A kritikus szakaszok, a határátkelők időbeni lezárásával megakadályozható a járművek elakadása, így mentésükre sincs szükség.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában