Budapest–Szeged Offroad MopedRally

2019.06.07. 11:30

Nagykanizsaiak egy őrült mopedversenyen

Kizárólag segédmotor nyergében lehet indulni szombaton a Budapest–Szeged Offroad MopedRally elnevezésű 200 kilométeres teljesítménytúrán. A futamon három simsonos is rajthoz áll majd.

Benedek Bálint

Kiss Mátyás (balról), Gróf József és Halász László indulásra készen. A Simsonok nyergében készülnek teljesíteni a Budapest–Szeged útvonalat Fotó: Szakony

Egyikük a kanizsai Halász László lesz, akivel néhány hónapja a Lada Niva típus iránt érzett rajongásáról beszélgettünk. Már akkor kiderült: hasonló érzéseket táplál a Simson motorok iránt. Az 1989-es S51-es modell a rali időpontjára jelentős külső-belső átalakításon esett át, hogy bírja a szélsőséges körülményeket.

– Nagyobb sárvédőket, enduro, vagyis „bütykös” gumikat kapott, hiszen a nyomvonal kilencven százaléka földes úton kanyarog majd – mesélte László.

Kiss Mátyás (balról), Gróf József és Halász László indulásra készen.
A Simsonok nyergében készülnek teljesíteni a Budapest–Szeged
útvonalat Fotó: Szakony

– A kétütemű motor 4,5 lóerejét megdupláztam, a hangja leginkább egy láncfűrészhez hasonlít, viszont a krosszmotoros életérzés lendületet jelenthet a versenyen. Az egész légszűrőházat átalakítottam, hogy ne érjen meglepetés a folyamatos porterhelés miatt. A végsebesség itt nem számít, a 120–130 kilogrammos terheléssel 60 kilométeres sebességgel teljesíthető a szintidő.

A 11 éve népszerű túra kötetlen nyomvonalon halad, de a 20 ellenőrzési pont érintése kötelező. A szervezők minden évben kiadnak egy ajánlott nyomvonalat, amelyen haladva a pontok elérhetők, de elkerülhetők a védett területek. A teljes táv megtételére 12 óra áll a rendelkezésre. A kiírás szerint menet közben lehet bütykölni, viszont motort váltani nem. Ingyenesen az nevezhet, akinek van érvényes vezetői engedélye és kötelező biztosítása a startnál megjelent segédmotorjára, s útközben minden szabályt betart.

– A közeli somogyi kisvárosból, Csurgóról érkező barátaimmal először indulunk neki a nagy ismeretlennek, ezért szeretnénk időn belül célba érni – tette hozzá Halász László. – Sokat gyakoroltunk erdős területeken, de nyilván izgatottan várjuk, hogy mire lesz elég néhány lóerő az alföldi homokon.

Lászlótól eltérően Gróf József és Kiss Mátyás lazábban, városi, és hegyi közlekedésre kitalált, ütött-kopott Simsonokkal vág neki a ralinak. Bár József azért igyekezett olyan állapotba hozni az 1986-os járművet, hogy ne érje meglepetés.

– Teljesen felújítottam a motorblokkot, de nem a verseny, hanem a munkába járás miatt – fogalmazott. – Már több száz kilométert megtettem a nyergében, ezért nem lehet probléma. Óriási őrület, amibe belefogtunk, de valószínűleg életre szóló élményeket gyűjthetünk.

Kiss Mátyás az 1983-as verziót a nagypapája garázsából rángatta ki egy hónappal ezelőtt. Az évtizedek alatt annyi por lepte be, hogy csak a formájáról lehetett sejteni, Simsonról van szó.

– Az egész blokkot cseréni kellett, a gumi és az ülés is szétmállott, csak a téglaszínű tank emlékeztet a régi formára – mesélte mosolyogva a tulajdonos.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában