Oktatás

2017.10.18. 17:40

Humorral és szeretetben a tanulás is könnyebb

Nevelés és/vagy nevetés? –e sokatmondó címmel tartott előadást dr. Varga László, a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar dékánja.

Keszey Ágnes

Éljük meg mindennapjainkat szeretetben, odafigyelve a gyermekekre- mondta dr. Varga László

Fotó: Keszey Ágnes

A keszthelyi és térségbeli óvodapedagógusoknak a humor jelentőségéről és a pedagógiában való szükségességéről szólt a Balatoni Múzeum szakmai napján.

„Az én osztályomban komoly munka folyik, a jókedv és a röhögcsélés nem fér meg a pedagógiai munkával” – idézett egy sokszor hallott véleményt az egyetemi docens. Ő azonban úgy gondolja, a humor, a vidámság fűszer és szükséges az oktatásban-nevelésben.

– A gyerekek világa erről szól. De nehéz a mi örökségünk, mert ha a régi iskolákat nézzük – és mindenkinek vannak emlékei – jobban hasonlítottak kaszárnyára, büntetőszázadra: előíró pedagógusok és komoly tanterv, biflázás, helyenként stressz, számonkérés volt jellemző – idézte fel dr. Varga László. Azt vallja: a XXI. században lazítani kellene a kereteken, már csak azért is, mert az iskolákat a gyerekeknek hozták létre, de legtöbbjük nem érzi jól magát ott.

– Van egy alaptételem, amit mindig tanítok a hallgatóknak: attól tanulunk, akit szeretünk, és azt tanuljuk meg képességgé érlelhetően, amit szeretünk. A szeretet és a jókedv nagyon fontos dolog – mondta az előadó.

Az egyetemi docens hangsúlyozta: a gyerekeknek nem cirkuszra és viháncolásra van szükségük, de a jókedv, a kiegyensúlyozottság, az oldottság, az intézmény pszichés klímája nagy hatással van a tanulásra. Míg humorra szükség van, cinizmusra nem, hiszen az előbbi az együtt nevetést, az utóbbi a másokon nevetést jelenti – ez viszont rombolja a személyiséget, az óvodába, iskolába járási vágyat.

– Azt szeretném közvetíteni a pedagógusoknak, hogy rendkívül fontos munkát végeznek az óvodában. Ez az az időszak a gyerekek életében, amikor sokat tanulnak és oda kell rájuk figyelni, de humorral és vidámsággal. A gyerekek felől érkező humorlabdákat kapjuk el, dobjuk vissza és alkalmazzuk a pedagógiai gyakorlatban – javasolta dr. Varga László.

Éljük meg mindennapjainkat szeretetben, odafigyelve a gyermekekre- mondta dr. Varga László
Fotós: Keszey Ágnes

Mint mondta, az óvodapedagógusok szerencsés helyzetben vannak, mert ez a korosztály még nincs túlfejlesztve, nincsenek az iskolában jellemző követelmények, mérések. Példákat is hozott érdeklődésünkre, mitől támadhat jókedv.

– Van egy nagy kincsünk, a magyar népdal, a magyar mese- és mondavilág, ami tele van humorral. Az óvodapedagógusnak nem direkt, hanem indirekt módon egyszerűen minél több mesével kell megismertetni a gyerekeket. A mese a központi idegrendszer fejlődésére is jó hatással van, tele van érzelemmel, szeretettel, társas kapcsolattal és humorral.

Az előadáson az is kiderült: a humoros pedagógus ritkábban betegszik meg és kreatívabb a többinél.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában