a járvány hatása

2021.02.26. 09:00

A kereskedelem és a vásárlók nagy része átköltözött a webre Zalaegerszegen is

A koronavírus-járvány alatt jelentősen átalakultak a vásárlási szokások. A kereskedelem és a vásárlók nagy része átköltözött a webre. A változás elkerülhetetlen volt és ennek egyértelmű nyertesei a webáruházak, webshopok.

Jóna István

A vásárlók nagy része átköltözött a webre

Fotó: Shutterstock

A közösségi felületek reklámjait figyelve elmondható, hogy gombamód megszaporodtak a webáruházak, értékesítési felületek. Joós Attila, a Webmark Europe Kft. ügyvezetője webfejlesztőként látja ennek az iránynak az előnyeit és a buktatóit is.

– Nagy a kereslet a webáruházak építése terén, minden második megrendelés web­shop vagy webes értékesítési felület. Tulajdonképpen a termék vagy szolgáltatások eladása már gond nélkül működik, és ami most elterjedni látszik, a rendszeres vásárlások, vagy úgynevezett előfizetések kezelése is napi gyakorlat. A készítés és bérlés is divatos, megvannak az előnyei mind a kettőnek. A készítésnél az informatikusok dolgoznak és az ügyfél ideje másra fordítható, a bérlésnél szinte az összes feladat az ügyfélnél van. Ha gyorsan kell kipróbálni valamit, vagy rögvest piacra kell lépni egy termékkel, a bérlés a kézenfekvő. Kétévente célszerű a teljes elképzelést elemezni és újratervezni – tájékoztatott az ügyvezető.

A vásárlók nagy része átköltözött a webre
Fotó: Shutterstock

A bátor próbálkozók sok esetben előkészület, tájékozódás nélkül vágnak bele egy online áruház létrehozásába.

– Nagyon ritkán érkezik teljesen felkészülten egy leendő webshoptulajdonos, ám mivel minden szükséges területhez magam sem értek készségszinten, ez, mondhatjuk, normális. Ilyen például a jogi terület, azon belül is legalább kettő, a fogyasztóvédelmi és az adatvédelmi részterületek. Továbbá fontos még a pénzügyi és adójogi ismeretekben a naprakészség. A szakmai rész, ami elsősorban informatikai, az nagyrészt a marketinggel fonódik össze. Azt szoktuk mondani, a webáruház egy négylábú szék, jogi, pénzügyi, informatikai, marketinglábakkal, ha egyik rövidebb, az már középtávon is kellemetlen lehet.

Joós Attila elárulta, egy webshop létrehozása komplex gondolkodást igényel és sok mindenre oda kell figyelni az induláskor.

– A javaslatunk mindig ugyanaz, keresse fel könyvelőjét és jogi képviselőjét, mielőtt komolyabban belevágunk a fejlesztésbe! A webshopok nagy része 2-3 éven belül komoly krízisbe kerül, főleg akkor, ha nem jól gondolta végig az üzemeltetést a tulajdonos, vagy az üzemeltető. A tanácsunk az, a marketinget is meg kell tervezni, ne csak a webshopépítésre koncentráljunk! Mit ér egy szuper kis bolt, kitűnő termékekkel egy eldugott pince mélyén, amiről ráadásul senki nem tudja, hogy megnyitott. A reklámozásra régen is költöttek és ma is kell, ennek a mértéke és a módja kérdéses. Amire ügyelni kell, minden elköltött forintot után kell követni. Ha hirdetek, azt ki kell elemezni és le kell mérni a hatékonyságát, tudnunk kell, mire számíthatunk majd legközelebb. Az lesz sikeres, akinek jó a háttércsapata és attól jó egy háttércsapat, ha felkészült és tele van információval, mért adattal és átfogó piaci ismerettel egy adott területen.

Ha kellően alaposak és körültekintők vagyunk az induláskor, még akkor is akadhatnak buktatók egy webáruháznál.

– Piackutatás nélkül nem mernék indulni egy termékkel, a buktatók már a jó árazástól indulnak. Ha öt éve kérdezte valaki, milyen webáruházat indítson, akkor a következőket ajánlották a szakértők: egészség, szépség, kisállat és gyerek. Ma már nagy tétekben nem mernék minden területre fogadni, de ezek még most is mérvadóak, ha jók a termékeink. Buktató lehet, ha nem bírjuk a bevezetést anyagilag, mivel az első években sokat kell beletennünk az e-kereskedelmünk fellendítésébe. Nem szabad megijedni, ha lassan jönnek az eredmények, sok a versenytárs és kiegyenlített lett a piac. Mindenki el szeretne adni, akció akció hátán. A marketingzaj nagyon erős és nehéz kitűnni a tömegből. A szakértők a minél több csatornán történő reklámozásra esküsznek. Keresőmarketing, hírlevél, közösségi média és kattintásalapú reklámok, valamint az offline média. Mivel az emberek most otthon vannak, a szóróanyagok is reneszánszukat élik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!