2022.06.05. 15:00
Hasznos tippek a légi utasoknak
„A nyáron fogok először repülővel utazni a férjemmel, ami miatt kicsit izgulunk. Félünk, nehogy egy nem várt esemény teljesen elrontsa a vakációnkat, ezért szeretnénk mindenre felkészülni. Mit tehetünk, ha netán elveszne a csomagunk a reptéren, vagy törlődne a járatunk?” – kérdezte olvasónk.
Fotó: Móricz István
Érdemes folyamatosan figyelni a repülőtéri kijelzőkön a járatunk státuszával kapcsolatos információkat. Járatkiesés esetén a légitársaság standjánál kérjünk tájékoztatást a továbbutazási lehetőségekről. Ebben az esetben, ha nem kapunk étkezést, frissítőket vagy szállást, arról magunk gondoskodhatunk, de őrizzük meg a nyugtákat, és hazaérkezésünk után kérjük költségeink megtérítését a légitársaságtól.
A felajánlott átfoglalási lehetőséget nem vagyunk kötelesek elfogadni, és jegyár-visszatérítés kérése esetén magunk gondoskodhatunk a továbbutazásunkról. Tisztában kell lennünk azzal, hogy a jegyár-visszatérítés iránti kérésünk teljesítése esetén a légitársaság nem köteles további segítséget nyújtani részünkre, továbbá a saját magunk által megvásárolt, új járatra szóló jegy ára is lényegesen magasabb lehet, mint az eredeti jegyünk ára.
A beszállás visszautasítása esetén, illetve annak elkerüléséért fontos, hogy foglalásnál mindig az úti okmányban szereplő teljes nevet tüntessük fel, és az elektronikus visszaigazolás megérkezése után haladéktalanul ellenőrizzük, hogy a foglalási adatok pontosan szerepelnek-e a visszaigazolásban. Ha nem, vegyük fel a légitársasággal a kapcsolatot, és kérjük a név kijavítását. Foglalás előtt mindig ellenőrizzük úti okmányunk érvényességi idejét, és körültekintően tájékozódjunk az utazás során érintett országok vízumelőírásairól.
Poggyászkárok esetén tisztában kell lenni azzal, hogy a feladott poggyászra és a kézipoggyász szállítására vonatkozó feltételek és díjak légitársaságonként eltérnek, azokat az utas a szolgáltatás igénybevételével elfogadja. Hasznos tudni, hogy a poggyász elvesztése esetén a szükségessé vált ruhaneműket, tisztálkodási szereket, egyéb személyes használatra szolgáló tárgyakat (például gyógyszer) az utas megvásárolhatja, amit nyugtákkal bizonyítva észszerű keretek között a légitársaság megtérít, kivéve, ha a csomagunk a hazaúton késik.
A poggyász megrongálódása esetén a megsérült bőrönd javításáról szóló nyugta alapján a légitársaság kártalanít. Ha kézipoggyászunkat a társaság esetleg helyhiány miatt nem engedné fel a gép fedélzetére, azt a feladott poggyászokkal együtt a raktérben helyezi el, és ott esetleg megrongálódik, vagy nem érkezik meg, a légitársaság azért a feladott poggyászhoz hasonlóan felelősséggel tartozik a károkért.
Jó tanács, hogy az utasok a személyes irataik és értéktárgyaik biztonsága érdekében azokat lehetőség szerint ne a feladott poggyászban, hanem a kézipoggyászukban szállítsák, melyet a gépre magukkal visznek. Ha az utas értékes tárgyakat visz magával az útra, tanácsos magán-utasbiztosítást kötnie, amely megfelelő kárfedezetet nyújt az 1400 eurót meghaladó károkra is.
Forrás: Fogyasztóvédelmi Portál