Egészséges táplálkozás: 3. rész

2021.02.28. 10:00

Minél zöldebb, annál jobb étel

Nem hiába hallani mindenhol, hogy együnk több zöldséget.

JZS

A zöldségek nagy családján belül azonban külön említést érdemelnek a zöldlevelűek népes csoportja, melyek az egészséges ételek tagadhatatlan szupersztárjai. Jogos a kinevezésük, hiszen gazdag vitaminok, ásványi anyagok és rostforrások, továbbá bizonyítottan csökkentik a szív-és érrendszeri betegségek, a 2 típusú cukorbetegség és egyes rákok kialakulását. Egyes kutatások szerint ezek az ételek bizonyultak az egyik legerősebbeknek a krónikus betegségek elleni védekezésben. A jótevő leveleknek azonban ez az érdem még nem elég: próbálja megóvni szemünk világát is a makuladegenerációtól és a felnőttkori szürkehályogtól, gyerekeknél pedig lassítja a látásromlást.

Sokan isszák turmixként a zöldségeket
Fotó: Shutterstock

Az sem utolsó szempont, – főleg nekünk, nőknek – hogy lelassítja az öregedési folyamatokat. Lúgosítanak, mivel segítenek kipucolni testünkből a savasságot okozó mérgeket. Igazából annyi jó tulajdonsággal rendelkeznek, hogy nagy hiba lenne őket kihagyni a mindennapjainkból. Pedig az enzimekben és vitaminokban gazdag levelekre sokan unalmas, birkarágta ízetlen salátaként tekintenek, azonban ha jól variáljuk őket, fantasztikus ételek kerülhetnek belőle az asztalunkra. Spenót, sóska, mángold, fodros kel és testvéreik: nagyon fontos részét képezik az egészséges étrendünknek. Nem olyan bonyolult belecsempészni őket a hétköznapjainkba: ebédkor cseréljük ki a sült krupmlit vegyes saláta köretre, a tízórais szendvicsbe tegyünk egy kis babyspenótot rukkolával, a párolt kelbimbó a hal mellé pedig tökéletes választás lehet vacsorára.

Zöld levelű barátainkat sokan ital formájában, napi rendszerességgel fogyasztják: a vitaminbombaként is nevezett zöld turmix nem véletlenül tett szert világhírnévre. Egy-két banánnal összeturmixolva valamelyik kedvenc leveles zöldségünk szuper választás szervezetünk és immunrendszerünk számára, ráadásul még finom is. Azonban figyeljünk, hogy mindig friss, mély színű és ropogós leveleket válasszunk, a sárga és barna színűek már öregek és elveszítik ízüket is.

Felhasználás előtt pedig mindent alaposan mossunk meg, a magas oxálsav tartalmú zöldségeket pedig (mint a sóska vagy spenót) forrázzuk is le. Rendszeres és változatos fogyasztásáért idővel mind testünk, mind szervezetünk nagyon hálás lesz.

 

Ezek is érdekelhetik