Egyéb

2011.04.22. 09:28

Aszfaltszaggató oroszlán: durva tempót diktált Popovics László (képgalériával)

Különleges élmény részesei lehettünk a minap Újudvaron: a Popiracing Team ralipilótája, Popovics László az új szezon kezdetén próbaútra hívta a barátokat és a sajtó munkatársait az újudvari tóhoz. Kíváncsisággal vegyes izgalommal ültem be autójába, a sárga színű Peugeot 306 S16-ba.

Horváth-Balogh Attila

 

Életem első raliélménye után kissé kóvályogva szálltam ki, de azért ura voltam a helyzetnek.

Míg Popovics László a többieket is bevezette az autósport és a fizika rejtelmeibe, mi lent maradottak azt füleltük, ahogy a versenygép hangja egyre távolabbról hallatszott, majd újra közeledett, s mint egy eszét vesztett darázs telezümmögte az erdőt.

- Ezt a típust a Peugeot-gyár eredetileg is ralizáshoz gyártotta, nem véletlen, hogy kétszeres bajnok - bocsátotta előre a pilóta, mikor két forduló közt gépéről faggattuk. - Az autó 2006-os évjárat, de 2010-esre alakították át, s a papírjait is e szerint módosították. Gyárilag 162 lóerős, 16 szelepes és 4 hengeres a motorja, de kicsit tovább fejlesztettük, így most olyan 190 körüli tempóra képes. Természetesen speer-differenciálmű van benne, ami azt jelenti, hogy kanyarban nem fékezni kell, hanem gázt adni, s a négy kerék együtt húz. A kocsiba nemrég hidraulikus rögzítőfék került és Peugeot-szabvány szerint készült kipufogórendszer. Az üzemanyagtartály speciális műanyagtank, ami a kedvezőbb súlyelosztás érdekében a kiszerelt hátsó ülések helyén található. Különlegessége, hogy egy esetleges bukásnál sem sérül meg, nem okoz robbanás- és tűzveszélyt. A 45 liter benzint, ami belefér, hamar megeszi a versenykörülmények közt maximális fordulatszámhoz közeli tartományokban pörgő motor. Ahogy Popi fogalmazott: ha óvatosan megy vele a városban, száz kilométeren 20 liter az igénye. A futamokon viszont ez megduplázódik, de van hogy összesen 100 litert is benyel.


Természetesen, különböző biztonsági szerkezetek, például a kötelező jelleggel beépített bukócsőrendszer is védi a súlyos sérüléstől az autó utasait. A fékbetétek a tempóhoz (maximum 180 kilométer óránként) mérten nagyon kemények, s igazán akkor képesek csak betölteni szerepüket, ha kellően bemelegednek. Ezért egy-egy gyorsabb megmozdulás előtt folyamatos gázadás mellett, a fékpedált nyomogatva be kell vasalni őket.

 

Mint megtudtuk, Popovics László navigátorával, Leutsch Istvánnal az idei szezonban ott szeretne lenni a Mecsek és a Komló Rallye-n is. Nagy álma még, hogy az idei árpádtetői versenyen pilótaként is kipróbáljon egy Evo 6-os Mitsubishi-t. Meglehet ugyanis, hogy pár év múlva az váltja majd a Peugeot-t. Persze, addig még elkopik pár gumi...

TÍZ ÉVE TRABANTTAL KEZDTE

Popovics László 2001- ben, Trabanttal kezdett versenyezni amatőr futamokon. 2004-ben a Miskolc Rallyen navigátorként kategóriagyőzelemmel debütált a MNASZ I. osztályában. 2005-ben pár versenyen az A8-ban navigált egy Mitsubishi EVO VI-osban. Majd Rádli József oldalán az A7-es géposztályban folytatta, ahol harmadikak lettek. 2006-ban a kategória bajnok navigátora. 2008. óta versenyez a Peugeotval, mint pilóta. 2009- ben, 2010-ben az A7 kategória bajnoka lett. Idén a Rallye 2 bajnokság abszolút bajnoki címe a tét.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!