Egyéb

2010.06.04. 14:06

Fék, fék! Lesz-e megállás?

Hogy milyen fontos egy autón a jó fékrendszer, arra általában csak akkor döbbenünk rá, ha hirtelen meg kell(ene) állni. És gyakran előfordul, hogy már az imádság sem segít...

zaol.hu

A szakember szerint az autósok hajlamosak megfeledkezni arról, hogy - Murphy törvénye alapján - ami elromolhat, az el is romlik. Az egyik alapvető hibalehetőség a fékfolyadékban rejlik, ami magába szívhatja a levegő páratartalmát: így csökken a forráspontja, aminek gyengülő fékhatás és szivárgás lehet a következménye. Ezért kell bizonyos időközönként cserélni. A jármű lassítását végző mechanika természetes velejárója a kopás, ám hogy ez mennyi idő alatt zajlik le, arra nincs recept. Természetszerűleg annál hamarabb érkezik el az alkatrészcsere ideje, minél többet autózunk és fékezünk.

- Nem véletlen, hogy a legújabb rendelkezések szerint kétévente kell műszaki vizsgára vinni az autót, így pontosan kontrollálható a jármű állapota - magyarázta Horváth Zsolt. - A fékbetétek kopására általában egy visszajelző lámpa is felhívja a figyelmet a műszerfalon. Ilyenkor fontos mihamarabb szervizbe vinni a kocsit, ugyanis egy bizonyos szint után már csak fém a fémen fut, s a fékezőhatás drasztikusan csökken. De nemcsak a betétek kophatnak el, hanem a tárcsa is - 2-3 betétcsere után jó eséllyel kerülhet sor ennek felújítására, vagy ha ez nem lehetséges, kidobására.


Az autószerelő pár olyan tünetről is beszélt, amelyekre vezetés, pontosabban fékezés közben érdemes odafigyelnie a tudatos sofőrnek. A fékvisszajelző lámpa kigyulladása a folyadékszint csökkenésére, a betétek túlzott kopására utal. Ha kemény , nehezen nyomható a fékpedál, előfordulhat, hogy a munkahengerek, esetleg a rásegítő, vagy a hidraulikus rendszer hibásodott meg. Súlyos problémát jelez a puha pedál, amikor csak többszöri pumpálással sikerül megállni. Ha ilyent érzékelünk, azonnal keressük fel a szervizt! De természetesen, érdemes ezt tenni akkor is, ha fékezéskor az autó berezonál, rángat, vagy valamelyik irányba húz.

Arról se feledkezzünk meg, hogy a legjobban karbantartott fékrendszer sem képes csodákra - ha gyenge minőségű, gagyi gumikkal, rossz, fáradt lengéscsillapítókkal, vagy esetleg eszeveszett tempóban autózunk.



AZ EGYSZERŰSÉG DICSÉRETE
A modern autók elektronikus fékrendszerrel készülnek, ahol folyadék helyett elektromotorok viszik át az erőt a kerekekre. A szakember személyes véleménye szerint nem szerencsés az autók „túlelektronizáltságához” vivő tendencia: így többszörös a hibaforrás, az elektronika rendellenes működése a legkülönfélébb, nem egyszer nehezen behatárolható „tüneteket” képes produkálni. Ezekre lehetetlen felkészülni – míg a jó öreg tiszta mechanika esetén szakszerű karbantartással sok minden megelőzhető.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!