Repülő helyett bringakocsival az olimpiára (fotókkal frissítve)

Nagykanizsa-London. A városok légvonalban 1800 kilométerre vannak egymástól, ám a dél-zalai Hodák Sándor és Hegedüs Tamás nem repülővel, hanem szárazföldön egy speciális bringakocsival oda-vissza tenné meg a lényegesen hosszabb távot. A héten az utolsó simításokat is elvégezték a két fekvőkerékpárból összeszerelt járművön.

Benedek Bálint

Szombaton pedig a város egyetlen olimpiai bajnokáról, dr. Mező Ferencről elnevezett gimnázium elől rajtoltak el, hogy bebizonyítsák emberi erővel hajtott járművel is el lehet jutni az ötkarikás játékokra.

A kettőssel az elindulásuk előtt pár nappal találkoztunk, ekkor kerültek fel a bringakocsira az utolsó lényeges alkatrészek és a fontos tartozékok. De kezdjük az elején: a szerkezetet az újudvar-morgánypusztai férfi, Hegedüs Tamás ötlete alapján a szepetneki Szantner Gyula műszaki oktató, járműgyártó üzemmérnök készítette el, aki korábban számos rekumbenst (fekvő kerékpár) készített el sajátkezűleg. A Human Powered vagyis az emberi erővel hajtott jármű fogalma ismert, ám a szakember véleménye szerint effajta egymás mellett ülős verziót eddig még nem gyártottak.

- Pontosan olyan jármű született, amit otthon még a vázlaton megálmodtam - mesélte Hegedüs Tamás. - A legalább két bicikliből összeszerelt bringakocsi eredetileg 60 kilogrammot nyom, ezért kitűnően alkalmas arra, hogy akár hosszabb távokat is teljesítsenek vele.

A Hodák-Hegedüs kettősnek nem ez az első őrült ötlete, hisz a Pekingi olimpiára orosz földön keresztül egy Csepel 344-es teherautóval indultak volna el, ám túlságosan magas költségek miatt akkor inkább itthon maradtak. Aztán mikor kiderült, hogy a "közeli" London rendezheti meg a 2012-es nyári olimpiai játékokat eldöntötték, ha törik, ha szakad ezúttal valami eredetibb ötlettel rukkolnak elő. A matematika-fizika szakos tanár Hodák Sándor felvetette, hogy rollerrel szeljék át a kontinenst, ám az alaposabb átgondolás után elvetették az ötletet, így maradt a kerékpár.

A galéria megtekintéséért kattintson a képre!

- Abban nincs semmi kunszt, hogy a klasszikus "görnyedős" biciklivel átpedálozunk Londonba - mondta Hegedüs Tamás.  Rekumbens bringakocsija viszont biztosan senkinek sincs, így amikor elkészült a speciális "négylábú drótszamár" elkezdtünk edzeni.

Hodákék bordázott, az aszfalton kevésbé tapadó mountain-bike abroncsokat szereltek fel, s további nehéz alkatrészeket pakoltak a vázra, megterhelővé téve a tréningeket.

- Az eredeti vázhoz képest legalább harminc kilogrammal cipeltünk többet, így hódítottuk meg Zala megyét, de a szomszédos Somogyba is gyakran áttekertünk, megtettünk vagy 3300 kilométert - így Hegedüs Tamás. - Úton útfélen megbámultak bennünket, az autósoknak ugyan elkerekedett olykor a szemük, de türelemmel viseltettek iránytunk, sőt a jópofábbak hosszú dudálással is üdvözöltek bennünket. Előfordult, hogy strandolókkal fotózkodtunk, s amikor elmondtuk küldetésünk célját a támogatásukról biztosítottak bennüket.

A legnépszerűbb közösségi oldalon közel négyszáz rajongójuk gyűlt össze, akik a hosszú és megterhelő túra részleteiről ezen a csatornán keresztül beszámolókat kapnak.

- Természetesen viszünk magunkkal laptop-ot, fényképezőgépet, s bár szerettünk volna megoldani a folyamatos videókapcsolatot, de ez végül anyagi nehézségek miatt nem sikerült - árulta el Hodák Sándor. - Ettől függetlenül igyekszünk a lehető legfrissebb tájékoztatást nyújtani, így amelyik települést elérjük lefotózzuk a helységnév tábláját.

A galéria megtekintéséért kattintson a képre!

A szombaton Nagykanizsáról elindult duó várhatóan a testvérváros ausztriai Gleisdorfot vasárnap éri el, innen az Alpok hegyvonulatain keresztül a Mura völgyének az érintésével érkezik meg Innsbruckba. Németországban aztán München után Nagykanizsa másik testvértelepülésére Puchhiembe is ellátogatnak. Innen Köln, Aachen és Brüsszel következik, s néhány napos városnézés és pihenés után a franciaországi Calais városából indul majd a komp az angliai Dover kikötőjébe.

- Amennyire csak lehetett fizikailag és lelkileg felkészültünk a megpróbáltatásokra - vélekedett Hegedüs Tamás és Hodák Sándor. - Nem sietünk sehová, ezért ha nem kell nem hajszoljuk bele magunkat semmilyen sérülést okozó manőverbe. A masinával végig aszfalton tekerünk, tehát nem érhet baj bennünket, sőt a Kresz minden szabályát maximálisan betartva fogunk közlekedni. Biztosan ott is feltűnőek leszünk, de hát éppen azért megyünk, hogy bebizonyítsuk: emberi erővel hajtott járművel is el lehet jutni a londoni ötkarikás játékokra.

Mivel a dél-zalai duó érkezésére egyik országban sem számítanak, így elképzelhető, hogy a kanizsai érdekes felépítménnyel rendelkező bringa a nemzetközi média figyelmét is felkelti majd.

- Elkészült a bambusz rudakkal megerősített ágybetét, melyet a vázra fektetünk, erre kerül a matrac, a hálózsák, így a szállásra sem kell költenünk - fogalmazott Hegedüs Tamás. - A kocsit olyan rikító narancssárga ponyvával fedtük be, ami éjszaka is jól látható, ráadásul vízhatlan, így egy nagyobb eső ellen is megvéd. Ezenkívül felszereltük nagy fényerejű lámpákkal, sőt biztos, ami biztos még folyadéktartályt is felerősítettünk, de nem viszünk felesleges súlyokat, hiszen útközben mindent be lehet szerezni. Tartalékba néhány darab belső gumit hajtogatunk a csomagba.

- A kocsi aljára felerősítettünk még egy ládát, amiben különféle magvakat, így brokkolit és retket fogunk csíráztatni, mely nem csak frissességgel, hanem energiával is feltölti a szervezetünket - fűzte hozzá Hodák Sándor. - Persze lesz nálunk egy kis hazai erősítő is, de nem a házi pálinkára kell gondolni, inkább dióra, mézre és virágporra, no meg néhány gabonaszeletre.

A szigetországban július 27-én kezdődik az olimpia, ám a dél-zalaiak nem kapkodnak, szeretnének legalább az augusztus 6-ai kajak-kenu vagy vízilabda versenyekre odaérni. Előzetesen még azzal a lehetőséggel is számoltak, hogy nem jutnak be a helyszínekre, ám az utcai fiesztában akkor is szívesen részt vesznek. A néhány napos sportélmény után pedig nem várnak sokat, visszafelé is hasonló úton térnek vissza, ennek pontos dátumát viszont még nem tudták meghatározni.