2011.12.13. 15:24
Ikon születik (fotókkal)
Krokker Krisztina, Nagypáliban élő ikonfestő műveiből látható kiállítás december végéig a megyeszékhelyi Apáczai ÁMK-ban. Az alkotó ez alkalommal az ikonfestés rejtelmeibe is beavatja az érdeklődőket.
Munkái mellett ugyanis több olyan szakmai anyagot is közzétesz a tárlaton, amelyek a művek szellemiségén túl az elkészítés fázisait, alapvető törvényeit is közkinccsé teszik. Sőt, a megnyitón még bemutatót is tartott, a nézők szeme láttára alakult az egyik ikon.
Krokker Krisztina húszévesen vetődött el egy francia hegyvidéki falu görög katolikus templomába, ahol az ikonokat csodálva felsóhajtott: de jó volna ilyeneket festeni...
Johann P. Baars neves ikonfestő, papszerzetes meghallotta a fohászt, s azon nyomban ecsetet nyomott Krisztina kezébe. Ezután másfél évig tanította, minden ellenszolgáltatás nélkül. A mesébe illő történet meghatározta a ma már háromgyermekes kertészmérnök hölgy életét, aki azóta is mély lelki elkötelezettséggel festi az ikonokat.
S mint legutóbbi tárlata bizonyítja, sokat tesz azért, hogy a laikusok is bepillanthassanak e liturgikus képek megszületésének műhelytitkaiba. Szemezgessünk mi is az érdekes ionformációk között.
- Az ikon szó szerinti jelentése kép, táblakép, ám ennél sokkal elvontabb fogalmat fejezett ki: valami elevennek a hasonmását, egy tükörképet, ami helyettesíti az eredetit. Ablakként fogható fel, ami egy másik dimenzióra, az istenire enged rálátni.
Az ikonok a Római Birodalom idején, a IV-V. században születtek, amikor egyházzá szerveződtek az őskeresztény gyülekezetek, a zsinatok hitvitáiban kialakult a keresztény egyház dogmarendszere és benne a művészetekhez való viszonya is. Az akkor megalkotott szabályok mind a mai napig érvényesek és kötik az ikonfestőt. Aki egyébként soha nem írta alá a művét. Ennek legfőbb oka, hogy a művész nem megalkotja az ikont, hanem izmai, keze, szeme segítségével a Szentlélek által vezettetve megfesti azt. Ő csak a fizikai képességeit és talentumát adja, eszközül szolgál. Bár az évszázadok, a különböző kultúrák hatásai és a nagy mesterek (mint például Andrej Rubljov) iránymutatásai nyomot hagytak az ikonokon, a kanonikus formától nem tértek el. Mint ahogy a témák sem változtak: Jézus Krisztus, Isten anyja, szent próféták, apostolok, vértanúk, az ő életükből egy-egy jelenet, továbbá a Biblia.
Az ikonfestészet gyökeresen más felfogást tükröz, mint a piktúra egyéb területei. Nem törekszik a realisztikus ábrázolásra, az alakok testetlenek, nem igazak rájuk a fizika törvényei. Az ábrázolt személyek méretét nem az anatómia vagy az optika törvényszerűségei, hanem az illető lelki nagysága határozza meg. A transzcendens tartalmak erősítése érdekében a perspektívát is fordítottan alkalmazza. A vonalak ugyanis nem a távoli horizonton futnak össze, hanem éppen fordítva, magában a szemlélőben. A néző így feloldódik a cselekményben és az ábrázolt események részesévé válik.
Az ikonfestés az alapozás összetett műveletét követően a motívumok előrajzolásával, bekarcolásával, a kontúrvonalak égetett umbrával történő áthúzásával indul. Ezt követi az aranyozás, aztán a festés, ami a legsötétebb színekkel kezdődik, s rétegenként épül fel, az adott szín egyre világosabb tónusaival. Legvégül rakják fel a ragyogást fokozó csúcsfényeket. Központi elem az időtlenséget sugárzó arc, amely belülről telik meg fénnyel. A szem alsó és felső vonala nem találkozhat, a száj mindig csukott.