Egyre népszerűbbek a web-áruházak

Évről évre egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak a kereskedelmi összforgalomból az internetes áruházak. Vannak olyan speciális termékek, amelyek adás-vétele már szinte csak a világhálón keresztül bonyolítható le. A web-áruházak mellett főleg a költséghatékonyság és a kényelem szól, az internetes kereskedelem ugyanakkor komoly buktatókkal is járhat.

Gyuricza Ferenc

A Lentiben élő Kovács Gyula rendszeresen vásárol interneten keresztül, mint mondja, eddig még egyetlen alkalommal sem csalódott a web-áruházakban. Elsősorban műszaki cikkeket, könyveket rendel, ruhaneműt vagy élelmiszert azonban sosem venne ily’ módon.

- Most egy híradástechnikai terméket várok, amiért a szállítási költséggel együtt 55 ezer forintot fizetek - sorolja. - Ugyanezt a terméket hagyományos kereskedelemben több ezer forinttal drágábban tudnám beszerezni.

Kovács Gyula hozzáteszi: ha valamire szüksége van, először az üzletekben néz körül. Kiválasztja az árut, majd ugyanezt megkeresi a web-áruházak kínálatában is. Többnyire bejön a számítása, internetes rendelés esetén átlagosan tíz százalékot, akciós termék esetén ennél is többet tud megtakarítani. Nála a költséghatékonyság tehát a fő szempont. Más a web-áruházak nyújtotta kényelemre hivatkozik. Az internetes vásárlás ugyanis otthonról, karosszékből intézhető. Schmidt Péter azt mondja, olyan filmeket gyűjt, amiket hagyományos bolti forgalomban csak a nagyvárosokban tudna beszerezni.

- Változó a forgalom, de egy Lenti nagyságrendű városban átlagosan napi 80-120 csomaggal lehet számolni. Ezek nagy része internetes rendelésekből származik. Van néhány olyan cím a városban, amelyre naponta érkezik küldemény.

Mindezt a Kovács Gyula által megrendelt árut házhoz szállító kézbesítő, Herman Tibor mondta lapunknak. A zalaegerszegi alkalmazásban álló, de Lentiben és térségében dolgozó férfi annyit tesz még hozzá, az egészen kis méretű bélelt borítékról a hatalmas, akár egy köbmétert is meghaladó térfogatú dobozokig tart a paletta, de előfordult olyan is, hogy egy címre négy autógumit kellett kiszállítania.

Az internetes kereskedelemről az utóbbi években több elemzés is készült, ezek mindegyike dinamikus növekedésről számolt be. Az NRC Piackutató Kft. felmérése szerint a 18-39 éves korosztály csaknem fele tekinthető online-vásárlónak, de a 40-49 éves korcsoporthoz tartozók egyharmada is rendszeresen rendel magának terméket az internet segítségével. Az online vásárlás előnyeként az érintettek leginkább az időben korlátlan vásárlás lehetőségét emelik ki, vagyis azt, hogy az árut a nap bármely időszakában betehetik virtuális kosarukba. Emellett fontos tényező a kényelem, de az is, hogy a weben könnyedén összehasonlíthatják az egyes termékek tulajdonságait és árát. A hazai e-kereskedelem slágerterméke a könyv, a netpolgárok 15 százaléka, vagyis több, mint 400 ezer ember rendelt már könyvet valamelyik internetes boltból. Ha azonban az egyes termékfajták online vásárlására fordított összeget nézzük, a könyv csak a toplista ötödik helyét foglalja el. Ezen a listán az üdülés és szállás áll az élen, megelőzve a hardvert, valamint a biztosítási szolgáltatásokat.

- Annak ellenére is dinamikusan nő az internetes forgalmunk, hogy az online vásárlás területén a ruházati kereskedelem a legbonyolultabb - foglalja össze röviden a hagyományos boltot és web-shopot egyaránt üzemeltető Miss MG Kft. tulajdonosa, Gróf Márta. - Ha az arányokat nézzük, az árbevételünk több, mint ötven százaléka keletkezik a web-shop révén. Mindez a megváltozott vásárlói szokásokból adódik, ma már a nőknek is egyre kevesebb ideje van eljárni a butikokba, kényelmesebb és gyorsabb számukra az internetes vásárlás. Talán nem véletlen, hogy a legtöbb megrendelésünk Budapestről érkezik.

Gróf Márta hozzátette: az ügyfélszolgálatra kell a legnagyobb hangsúlyt fektetni, hiszen egy ruha megvásárlásánál bármikor előfordulhat, hogy nem megfelelő a méret, de az sem kizárt, hogy a vásárlónak a weboldalon kiválasztott fazon vagy szín mégsem nyeri el tetszését. A web-áruházak másik nagy előnye éppen az a rugalmasság, amivel ezeket a helyzeteket kezelik.  

Az internetes kereskedelem a személytelensége miatt az intim áruk területén is kedvelt. Egy szexuális segédeszközöket is forgalmazó cég munkatársától kapott információk szerint az online vásárlás az összforgalmuk közel 90 százalékát teszi ki. A folyamatosan növekvő forgalom a web-áruházak térnyerése mellett az internetes aukciós oldalaknak is betudható, ezek is egyre népszerűbbé válnak. 

Az internetes kereskedelem térhódítását jelzi, hogy évek óta meghirdetik a web-áruházak rangsorversenyét. Erre 2011-ben 439 hazai bolt nevezett, így a népszerűségi díjakat az előre tervezett 12 helyett végül 16 kategóriában osztották ki. Az egyik hazai gyűjtőoldal által elindított kezdeményezés célja az volt, hogy az internetes közösség szavazatai, illetve a valós fogyasztók vásárlás utáni értékelései segítségével megtalálják a legnépszerűbb és a legjobb minőségű web-shopokat.

A web-áruházak egyre növekvő arányú térnyerése komolyan veszélyezteti a hagyományos kereskedelem pozícióit. Dénes Elek, a KISOSZ, vagyis a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetségének Zala megyei elnökhelyettese úgy látja, a belvárosi üzletek megszűnésében legalább olyan fontos szerepe volt az internetes kereskedelem beindulásának, mint a hipermarketek megjelenésének. Dénes Elek óvatosságra int, mint mondja: bár kényelmesebb, s talán olcsóbb is a web-áruházak kínálatából válogatni, ám a vevő számítása nem minden esetben jön be, ezt a fogyasztóvédelmi adatok, illetve a sajtóhírek is gyakran alátámasztják. 



Ezek is érdekelhetik