Megalakult az M9 Térségi Fejlesztési Tanács

Fél éves előkészítő folyamat után csütörtök délelőtt a megyeházán 14 taggal - három megye, hat város, 17 kistérség részvételével - megalakult az M9 Térségi Fejlesztési Tanács.

Szabó Judit

A tanács célja - mint az a csütörtökön elfogadott dokumentumokban olvasható -,  az M9-es gyorsforgalmi út előkészítésének és megvalósításának meggyorsítása. Ennek érdekében a grémium feltárja és összehangolja a tervezett M9-es gyorsforgalmi út vonzáskörzetében lévő települések társadalmi- gazdasági célkitűzéseit, elősegíti az M9-es gyorsforgalmi út nemzetközi gyorsforgalmi úthálózathoz való kapcsolódási lehetőségeit.


Előbbiek csak egyik szeletét teszik ki a feladatoknak, hiszen vállalt lobbicél az EU forrásaihoz, valamint a magyarországi közlekedésfejlesztéshez való intenzív kapcsolódás a mintegy 380 kilométernyi, Sopron, illetve Szombathely, Zalaegerszeg, Nagykanizsa, Kaposvár, Dombóvár Bonyhád, Szekszárd érintésével Szegedig húzódó M9-es érdekében. Mindebből mostanáig 40 kilométer készült el, benne a dunaújvárosi híddal.

A terv nem újkeletű,  68 évvel ezelőtt  merült fel először, hogy a sugaras útszerkezet mellett az országhatár vonalkát kísérő, belső gyűrű is épüljön. Egy másik  előkép: a kilencvenes években létezett terv szintjén a Déli Autópálya program. Az út egyébként bekapcsolódhatna a Balti-tengert az Adriával összekötő nemzetközi folyosóba, melyet a nemrég Keszthelyen tanácskozó  CETC projekt kíván tető alá hozni.
Mint a csütörtöki ülésen Berg Tamás, a Közlekedési Koordinációs Központ osztályvezetője vázolta, az Atlanti óceánt  Spanyolországtól indulva a Fekete-tengerrel összekötő déli európai út része is lehetne a magyar M9-es.

A testületnek először mégis a helyi érdekeket kell egy nevezőre hozni. Pontos nyomvonalról ezért  nem beszéltek a tanács vezetői. (Elnök: Manninger Jenő, a megyei közgyűlés és területfejlesztési tanács elnöke, alelnök dr. Gyimesi Endre Zalaegerszeg polgármestere és Horváth István, a szekszárdi kistérségi társulás elnöke.) A legnagyobb kérdőjel a Szombathely Vasvár közti szakasz pontos nyomvonala, hiszen ez érinti Zalaegerszeget. Gyimesi Endre elmondta, elégedettek lesznek, ha 5-15 kilométerre megközelíti a várost az út, hiszen megtapasztalták a Mercedes beruházás meghiúsulásakor, mekkora hátrány az úthiány. Manninger Jenő hozzátette, az 86-os út felújítása is befolyásolhatja a terv sikerét, fontos, hogy a vasi és zalai érdekek összesimuljanak.

Éppen ezért június 17-én Vasváron folytatják a megbeszéléseket, hogy tíz éven belül  megépülhessen a kilométerenként akár 1,5-3 milliárd forintba kerülő út.  A tanács csütörtökön elfogadott költségvetése 3 millió forint.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!