2011.07.21. 08:08
Most ült először sárkányrepülőn
A repülő eszközök számát illetően jelenleg elég siralmas a helyzet, de nem lehetünk elégedetlenek, hisz a tapasztalt sportolók lelkesedése töretlen - mondta dr. Kecskeméti Tamás, a Magyar Repülő Szövetség elnöke, amikor a hét végi technikai triatlonversenyen beszélgettünk.
- Milyen a mai magyar repülés helyzete?
- Az egyik szemem sír, a másik nevet. A húsz évvel ezelőtti állapothoz képest - amikor még állami segítség is járt a sportoláshoz - a géppark sokkal kisebb lett. Ugyanakkor a gépek modernebbek, ráadásul a könnyűrepülőknél végre kiharcoltuk, hogy elismerjék az eredetileg ma-gyar találmánynak számító autogyrókat, a légcsavarjuk miatt helikopterre emlékeztető kisgépeket. Alapvetően a hazai, elmaradott repülésszabályozással van a gond: egyszerűen nem ösztönzi a sportolókat, hiszen olykor egy vitorlázógép üzemeltetésére olyan szabályrendszer vonatkozik, mint egy utasszállító Boeing 737-es gépre, s ez persze abszurd. A szövetségünk egyik feladata, hogy kiemelje, felkarolja a sportrepülést, s a szereplőknek segítsen elmozdulni erről a holtpontról.
- Az egész szabályozás úgy rossz, ahogy van?
- Tulajdonképpen igen, hisz bármilyen repülő eszköz, legyen az hőlégballon vagy épp ejtőernyő, légiközlekedési eszköznek számít, vagyis az összes olyan szabály vonatkozik rá, amelyik a légitársaságokra. Ahogy a világ más országaiban, nálunk is külön kellene választani ezeket a kategóriákat. Ez a további fejlődés záloga is lehetne, hiszen végre olyan szakemberek irányíthatnák a sportrepülést, akik ennek a szakmának a csínját-bínját ismerik. Amúgy érdekes a helyzet, a légiforgalom jelentős részét a sportrepülők közlekedése teszi ki, tehát a légügyi hatóság munkájának a 80 százalékát is ők kötik le. Ebből a szempontból is nagy a szakadék az érvényben lévő szabályozás és a való élet között.
- A pilóták oktatásának a színvonala megfelelő?
- Nekünk az a feladatunk, hogy minden kategóriában olyan szakembereket képezzünk, akik biztonságosan repülnek. A magyar pilótaoktatás kiemelkedő, s a balesetek száma más országokéhoz képest elenyésző. Sőt, számtalan alkalommal bebizonyosodik, hogy műszaki hiba okozza a tragédiákat, mely sajnos mindig benne van a pakliban.
- A pilóták oktatásának a színvonala megfelelő?
- Nekünk az a feladatunk, hogy minden kategóriában olyan szakembereket képezzünk, akik biztonságosan repülnek. A magyar pilótaoktatás kiemelkedő, s a balesetek száma más országokéhoz képest elenyésző. Sőt, számtalan alkalommal bebizonyosodik, hogy műszaki hiba okozza a tragédiákat, mely sajnos mindig benne van a pakliban.
- A pilóták oktatásának a színvonala megfelelő?
- Nekünk az a feladatunk, hogy minden kategóriában olyan szakembereket képezzünk, akik biztonságosan repülnek. A magyar pilótaoktatás kiemelkedő, s a balesetek száma más országokéhoz képest elenyésző. Sőt, számtalan alkalommal bebizonyosodik, hogy műszaki hiba okozza a tragédiákat, mely sajnos mindig benne van a pakliban.