Olvasó

2009.12.05. 03:28

Párizsi kalandok: Fejtő fia főzött, Nagy Pál mesélt

A alábbiakban élvezetes úti beszámolót olvashatnak. A fürdőváros gimnáziumának egyik növendéke arról számol be, hogy milyen életre szóló kalandokba bocsátkoztak Párizsban, ahol Fejtő Ferenc fiával is volt módjuk találkozni.

Az Olvasó

Fejtő Ferenc történész és politológus fia, Charles Fejtő magyarországi útja során ellátogatott hozzánk a Bibó István Gimnáziumba és felajánlotta, néhány diákot Tar Ferenc tanár úr kíséretében szívesen fogadna Párizsban. Mi ennek eleget is tettünk, és november 19-én a Párizsba tartó gépen vártuk a nagy találkozást a várossal, ami már Adyt is elbűvölte. Az Orly repülőtéren várt minket Charlie. Szállásunk Fejtő Ferenc egykori lakása volt, ami a Pompidou központ (Beaubourg) mellett található.

La Défense, az új városrész modern irodaépületeivel a kortárs építészetet és a geometriát hívatott jelképezni hatalmas épületeivel és merész megoldásaival. A város szíve felé megálltunk Napóleon diadalívénél, megkerestük a magyar vonatkozású feliratot. A diadalív tetejéről beláttuk a várost: 12 sugárút gócpontjában álltunk és felülről még szembetűnőbb a nyüzsgés, na meg a francia vezetési stílus. Visszatérve szállásunkra Charlie igazi kis francia vacsorával várt minket, ami mellől nem maradhatott el a camambert és a beaujolais (újbor) sem. Késő este még elindultunk egy kis esti városnézésre: megnéztük az Eiffel-tornyot esti fényeiben és álltuk a mini Eiffel-torony árusok kitartó támadását.

Másnap a reggeli bagett után irány a város. Először a Pompidou központ környékét vettük jobban szemügyre. A közeli téren látható az Igor Sztravinszkij nevét viselő szökőkút, ami bolondos alakzataival mosolyra csalja az embert. A Saint-Eustache templom előtti téren áll Henri de Miller L tettünk egy kört a Gare Montparnasse-nál, ahol a francia villám-vonatok, a TGV-k parkolnak , s ha már ott voltunk, egyet belülről is meglestünk.

Utolsó napunkat a bolhapiacon kezdtük (Porte de Clignancourt), ahol szuvenírvásárlási-hajlamunkat éltük ki. És Villette! A tudós város kicsiben, ami egyfajta pesti Csodák Palotája nagyban. Itt található a Géode, a híres gömbmozi, a maga 26 m átmérőjű acélépületével. A 3D-s szemüvegekben ámultuk végig a filmet. Este tértünk vissza Charlie-hoz, hogy nekilássunk a búcsúvacsorának. És igen, megkóstoltuk a csigát is.