Lóerő

2018.08.19. 11:00

Az erdő kerekes kapitánya Oltárcon

Az erdő kapitánya – ha lenne ilyen cím, biztosan kiérdemelné Közép-Európa utolsó működőképes Timberjack 520-as típusú erdészeti szorítózsámolyos vonszolója.

Horváth-Balogh Attila, Arany Gábor

Kovács Szilveszter büszke a veterán erdészeti vonszolóra, már csak egy működő van belőle Közép-Európában, az övék Fotók: Szakony Attila/Zalai Hírlap

Az erdészeti vonszoló – mely egész Közép-Európában kuriózum – a vágástérről teljes hosszban képes kiközelíteni a szálfákat a készletezési helyre. A Timberjack 520-ast – mellyel a letenyei Kovács Szilveszter oltárci telephelyén találkoztunk – Kanadában gyártották 1978-ban, s csupán kettő került belőle Magyarországra. Az egyiket a pécsi, a másikat az egri erdőgazdaság vásárolta meg. Mint azt Szilveszter elmondta, a pécsit sajnos, beolvasztották, ezt viszont az édesapja egy másik vállalkozótól még időben megvásárolta. A gép 2004-ig részt vett a kitermelésben, ma már azonban termelékenysége, hatékonysága messze elmarad a modern típusoktól, azokkal nem tudja felvenni a versenyt, ezért csak erdei utak karbantartására használják néha. A gép különlegessége a felépítménye, ugyanis nem „rakoncás”, mint elterjedt társai (ahol függőleges rudak közé pakolható a fa, akár a pótkocsira), hanem szorítózsámolyos.

Kovács Szilveszter büszke a veterán erdészeti vonszolóra, már csak egy működő van belőle Közép-Európában, az övék Fotó: Szakony Attila/Zalai Hírlap
Fotó: Szakony Attila/Zalai Hírlap
Fotó: Szakony Attila/Zalai Hírlap
Fotó: Szakony Attila/Zalai Hírlap
Fotó: Szakony Attila/Zalai Hírlap

Ez két félből álló, egymástól függetlenül is hidraulikusan vezérelhető „csáppal” szorítja össze a belepakolt szálfákat és ennek segítségével vonszolja őket. A faanyag felrakodását Cranab 9025 típusú hidraulikus daruval végzi. Maximálisan 13,5 tonnával terhelhető az eszköz, a gép önsúlya pedig 15 tonna.

– A motorja sem mindennapi: a V6-os kétütemű Detroit dízelmotor 185 lóerő teljesítményű, amit 2500-as fordulaton ad le. Ezt a motort a két ütem miatt hajókban is alkalmazták – folytatta a különleges jellemzők felsorolását Szilveszter. – Mivel Amerikában készült, ezért a hengerűrtartalmát nem köbcentiben, hanem köbinchben adták meg, 53 köbinches a lökettérfogata. A sebességváltó powershift, azaz automata váltó, a fordulatszám növekedésével, külön kuplungozás nélkül kapcsol mindig feljebb és feljebb, vagy a csökkenésével alacsonyabb fokozatba. Négy fokozat van előre és ugyanennyi hátrafelé, maximális haladási sebessége 25 kilométer óránként, de a vágástéren 8–10 kilométeres óránkénti sebességgel elegendő haladni. Az ülés megfordítható, tehát két irányban is lehet vezetni a gépet, mindkét irányban van gáz- és fékpedál, de hátul csak botkormánnyal irányítható a monstrum.

Kovács Szilveszter azt is elmondta: a két első kerék 80 százalékos teljesítményt hajt le, a hátsók pedig 10–10 százalékot. A hátsó lehajtás is érdekes technikai megoldás, úgynevezett bogihíd. S bármilyen hihetetlen: a gépen még mindig az eredeti, immár 40 éves gumiabroncsok vannak fenn.

A TIMBERJACK TÖRTÉNETÉRŐL

A Timberjacket Wesley Maggill és Robert Simons az 1950-es években alapította Woodstockban, az USA Ontario államában. Csuklós alvázas, négykerék-meghajtású traktort terveztek, hátul csörlővel. A prototípust is elkészítették, indulhatott a gyártás. Először a King Trailer ind. és a Timberland Ellicott Corporationnel kerültek kapcsolatba, aztán az Eaton Corporation megvásárolta a Timberjacket és erdészetgazdálkodási gépnek nevezték. A Timberjack hagyományos színe a vörös és a narancs volt, 1992-től fekete és sárga lett. A John Deere 2000 decemberében megvásárolta a Timberjacket, és átvette a színezést. A Timberjack nevű gépek gyártását 2006 nyarán megszüntették, és az anyavállalat, a John Deere lett az erdészeti berendezések legnagyobb márkája.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!