Lóerő

2012.04.13. 07:00

Gumiabroncs: óvatosan a nélküli távol-keleti márkákkal

A tél és a nyár még fogócskázik egymással, az autósok egy része ezért kivár a gumiabroncsok cseréjével. Mielőtt rászánjuk magunkat, érdemes egy pillantást vetni a papucsokra.

Arany Gábor

– Személyautóknál, pontosabban 75 centiméter kerékátmérő alatt legalább 1,6 mm mintamélység az előírás, de esőben 3 milliméternél kisebb minta már nem vezeti el biztonságosan a vizet – kezdte Horváth László, aki egy autósbolt üzletet vezet Zalaegerszegen. – A mintamélység nem minden, mert az abroncsok 4-5 év után elöregszenek. Oldalfalukon hajszálrepedések jelennek meg, ridegebbé válik, kevésbé tapad, kanyarban hangos, ezért kopástól függetlenül ajánlott a cseréjük – mondta.

A szakszerű gumicsere nem viseli meg az abroncsot, és jó alkalom a „papucsok” ellenőrzésére. Például kiszűrhető a szálszakadás vagy a keményebb használat, padkázás, kátyú okozta kisebb-nagyobb hiba.  Éppen ezért a felnivel együtt cserélt abroncsoknál is érdemes váltáskor centiroztatni, hiszen a kopás, esetleg a durvább fékezés miatti deformálódás vagy egy keréksúly elvesztése könnyen felborítja az egyensúlyt. Erre egyébként a 70–90 km/órás tempó környékén jelentkező rázás is figyelmeztet. Ha viszont alacsonyabb sebességnél érezzük a rángatást, rázást, akkor inkább szálszakadásra gyanakodjunk. Ezt a futófelület enyhe kidudorodása is jelezheti.


Az autózás rohamosan növekvő költségei mindenhol éreztetik hatásukat. Aki takarékoskodni akar, választhat négyévszakos gumiabroncsot. Ez drágább az egy szezonosnál és kisebb a méretválaszték belőle, de megoldás lehet évi legfeljebb 4–5000 kilométernél, ha télen ritkán kell használni a járgányt.

Ha két garnitúrát használunk, csere előtt vegyük szemügyre a téli mintázatát, s ha 4 milliméterig lekopott, a következő télre már ne tegyük félre, hanem használjuk tovább. Arra azonban számítsunk, hogy melegben a lágyabb keverék gyorsabban kopik, megnövekedhet a fékút. A takarékosság másik módja, ha olcsóbbat keresünk, de a név nélküli távol-keleti márkákkal óvatosak legyünk. Rövidebb élettartamuk, zajosságuk, rosszabb tulajdonságaik miatt nagyot csalódhatunk.

Az egyenletes kopás érdekében a kötött forgásirányú, úgynevezett esőgumikat 5–7 ezer kilométerenként cserélni kell a tengelyek között, de azonos oldalon. E nélkül a hátsó kagylósan kophat, amit morgó hang jelez. Az aszimmetrikus mintájú gumikra ez a sűrű csere nem vonatkozik, a jelölésre – melyik oldal kerül kívülre, belülre – azonban figyeljünk.

A pihenőre küldött gumikat óvjuk a napfénytől, nedvességtől az olajtartalmú anyagoktól! Egymásra fektethetjük, csak mást ne pakoljunk rájuk, ám a felnire szerelteket tárolhatjuk állítva is, ért a jótanácsok végére Horváth László. 



Lóerő

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!