Lóerő

2011.10.06. 16:02

Szőlőnyelő szörnyeteg és önjáró kombájn

Óriási kék-fehér szörnyeteg közeledik a lankán, nagyra tátott szájában újabb és újabb szőlőtőkék tűnnek el. Az irdatlan szerkezet éhsége csillapíthatatlan, s 8 órás műszakban 5 hektárnyi területről képes begyűjteni a mézédes, érett szőlőszemeket.

Horváth-Balogh Attila

A Cezar Winery nagyradai pincészetében járunk, ahol állítólag a megye egyetlen önjáró szüretelő kombájnja dolgozik. Így tudja legalábbis Csapó Csaba gépszerelő, sőt, azt gondolja, jó, ha az egész országban 2-3 ilyen van ezzel együtt. A monstrum jelentősen lerövidíti a betakarításra fordított időt, nem beszélve arról, hogy amit korábban mondjuk 15 vagy még több ember csinált, azt most kettő – a kombájn vezetője és a pótkocsit vontató traktoros – letudja.


– Maga az erőgép olasz, New Holland típusú, a kombájnrész viszont francia, így valóban egy „öszvérről” beszélhetünk – bocsátotta előre a szakember. – Egyik különlegessége, hogy valamennyi erőátvitelt hidromotorok végzik, ennek köszönhetően a beállítások rugalmasan változtathatók. Külön lehet kapcsolni például az első, illetve a hátsó hajtást, emelhető-csökkenthető a gép hasmagassága, sőt, a kereszt- és hosszirányú dőlése is. Ez azért fontos, hogy a talaj lejtése ellenére is pontosan követni tudja a szőlősorokat. A dőlésre egy led-lámpákból álló kijelző figyelmezteti a vezetőt, akinek a zöld tartományban kell tartania a gépet, amit 30 százalékosnál nagyobb lejtésű területen már nem ajánlott bevetni.

Apropó, vezető: ő nagyjából 2 méteres magasságban, egy minden kényelmi igényt kielégítő kabinban foglal helyet. Onnét irányítja kapcsolókkal és joystickokkal a monstrumot, melyet hathengeres, 180 lóerős turbófeltöltős Iveco dízelmotor hajt. Átlagfogyasztása gyakorlatilag kiszámíthatatlan, nagyon sok tényezőtől függ, ezért aztán nem is foglalkoznak vele különösebben. Egy biztos: 250 literes üzemanyagtank itatja. Maximális sebessége 25 kilométer óránként, szüretelés közben azonban csak maximum 5–7 kilométer/órás tempóban haladhat.


– Érdekessége, hogy a munka közbeni mozgás gyorsasága nem gázpedállal, hanem egy potméterrel növelhető és csökkenthető, ahogy a helyzet kívánja – magyarázta a szakember. – Az első kerekek kormányzottak, 85 fokban elfordíthatók, ami nagyon szűk fordulási sugarat tesz lehetővé.

De hogyan is működik tulajdonképpen a kombájn? Nos, egyszerűbben, mint hinnénk. Irdatlan nagy „arca” van, benne – mint a szájban a fogak – kétoldalt úgynevezett verőlécek mozognak, ezek rázzák le a fürtöket. Két bogyózó választja el a szőlőbogyót a kocsánytól, utóbbit a gép felaprítja és szétszórja a sorközben. A bogyókat pedig kelyhek viszik fel a gyűjtőtartályokba, miközben a leveleket, nem odavaló szemetet nagy teljesítményű ventilátor fújja ki közüle.

A csúcstechnológia ellenére azért találtunk hiányosságot: nincs műszer, ami a tartályok telítettségét, tartalmuk szintjét jelezné. Erre bizony a pilótának kell odafigyelnie – de így legalább nem érzi feleslegesnek magát.


KOMBÁJN ÉS PERMETEZŐGÉP
Az önjáró gép nem csak a termés betakarítására képes. Mivel alapjában véve hidas traktorról van szó, egy kis munkával átalakítható permetezéshez. Van hozzá adapter, azt kell felszerelni, illetve néhány hidraulikus tömlőt átkötni. Mivel ezt a szakemberek már megcsinálták párszor, ha kéznél van három szerelni tudó munkatárs, 2-3 óra alatt végrehajtható az eszköz átépítése. Európában a franciáknál a legmagasabb a gépi szüretelés aránya, ott már az ültetvények 80 százalékáról így takarítják be a termést. Chilében, Ausztráliában pedig még ennél is magasabb az arány.



Lóerő

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!