Lóerő

2011.04.15. 05:47

Szerviz: márka vagy független?

Jótállás, garancia és szavatosság. Na meg: kötelező szerviz. E fogalmak - de főleg az utóbbi - sok autóst izgatnak. Vajon származhat-e problémánk abból, ha nem márkaszervizbe visszük járgányunkat?

Horváth-Balogh Attila

Minden autósnak vannak a témához kapcsolódó tapasztalatai, jók, rosszak egyaránt. A nagykanizsai Cserti Józsefet, az Addinol Hungária Kft. ügyvezető igazgatóját kértük arra, világítson kicsit nekünk a jogi és szakmai kategóriák kusza erdejében, mert laikusként soha nem láthatunk elég tisztán az ügyben.

- A gyártó jótállást vállal a termékeire, azt mondja: az általam készített alkatrészek megfelelnek az európai előírásoknak - kezdett bele az értelmezésbe az évtizedek óta az autóiparban tevékenykedő szakember. - Az, hogy ebbe mi tartozik bele, gyártónként eltérő lehet. De nem is ez az igazi kérdés, inkább az, hogy a garancia hogyan valósul meg. Főleg mert a gyártók ma már egy kormányrendelet és az Európai Unió csoportmentesítő rendelete alapján nem írhatják elő a garanciavállalásért cserébe a saját márkaszervizbeni javíttatást.


A szakember érdekességként megemlítette, hogy ő még dolgozott autószerelőként olyan Ladán, aminek 80 ezer forintos vételárában benne volt az első két szerviz ára is. Ez persze, már rég a múlté, az autók nem 80 ezerbe kerülnek, s a kötelező javítás (ami futásteljesítménytől függően például olaj-, olajszűrő-, légszűrő-, fékbetétcserét, a jármű részletes átvizsgálását tartalmazza) sem mindig jön ki ennyiből. Sőt, ugyanannak a márkának a megye más pontján található szervizei között is van árkülönbség. Érdemes körülnézni. De kanyarodjunk vissza a márka-, avagy független szervizek kérdéshez!

- Ma már sok független szerviz működik, akik a gyártótól vagy az importőrtől kapott előírások, protokollok szerint, illetve a jóváhagyásával és megfelelő felkészültséggel ugyancsak elvégezhetik a szóban forgó márka időszakos szervizét - szögezte le Cserti József. - Velük akár több tízezer forintot is meg lehet spórolni, s jogi szempontból a garancia sem veszhet el. Hozzátartozik azonban az igazsághoz, hogy a legtöbb gyártó, ha garanciális igénnyel fordulunk hozzá és az általa előállított terméket - esetünkben az autót - nem a saját márkaszervizében javíttatjuk, igyekszik megnehezíteni az érdekeink érvényesítését, mert minket, a jármű tulajdonosát állítja bizonyítási kényszer elé. Azaz: a javítás számláival nekünk kell igazolnunk azt, hogy valóban az előírásoknak megfelelő alkatrész, kenőanyag került a kocsiba.

- Egyébként a gyakorlat azt mutatja, ha valami gond van, mindenhogyan az autótulajdonosnak kell bizonyítania az igazát - vette át a szót Peti Imre értékesítési tanácsadó. - Ami egy márkaszervizben sokkal könnyebb, hiszen elég egy kattintás, s a számítógépes hálózatból naprakész információk tömege hívható le az autó előéletéről. Ám ezt a kényelmet bizony, meg kell fizetni...


JÓTÁLLÁS, SZAVATOSSÁG
Cserti József azt is hozzátette: a jótállás és garancia tulajdonképpen egyet jelent, még ha a köznyelvben el is válik egymástól a két kifejezés. A fogalom azt takarja, hogy a kereskedő, gyártó garantálja, hogy bizonyos időtartamon belül a termék kifogástalanul fog működni. E felelősség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítani tudja, hogy a vevő nem rendeltetésszerűen használta a terméket. A szavatossággal pedig az eladó azért vállal felelősséget, hogy kifogástalanul működő terméket adott át a vevőnek, tehát nincs olyan rejtett hibája, amire esetleg később derül fény.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!